school moet beide ouders gelijkelijk voorzien van info

  • jos aalders alias zorro

    Beste Lavell

    Het gaat in deze niet om mij,maar ik doe dit werk geheel uit vrije wil en eigen budget, alles in het belang van de Kinderen op de eerste plaats en voor de ouders en grootouders op de tweede plaats!

    En hoop dat het op deze pagina ook een beetje tot zijn recht komt!

    Dus ga als leerkrachten/directie's niet de plaats van de Rechter in nemen SVP!

    Maar om op de zaak terug te komen!

    Zie : Door een van de ouders geen info te geven,geeft de school haar neutrale postie op en kiest zij toch partij in een eventueel conflict! Mocht de andere ouder/verzorger de school vragen om geen info te geven,zal de school dit niet zomaar kunnen doen-zie artikel(1:37 cBW)

    Mvgr Jos Aalders

    Kinderombudsman/Partijrechtenkind en onze actie group Familie4justice

  • M Lavell

    Wie heeft die tekst geschreven? En heeft de schrijver het hier over ouders met of zonder gezag? Vergeet niet dat er kinderen zijn met meer dat twee ouders.

  • jos aalders alias zorro

    Klopt niet er kan maar een echte Moeder of Vader zijn,andere zijn verzorgers!

    En wie heeft dit artikel geschreven ?

    Wie maken hier in Nederland de wetten en regels!

    Ik zuig het niet uit mijn duim,je kan het even nakijken mocht je twijfel hebben over het genoemde artikel!

  • M Lavell

    “Klopt niet er kan maar een echte Moeder of Vader zijn,andere zijn verzorgers!”

    Wat ben jij dom. Marietje is verwekt door Kees en erkend door Johan. Johan is haar vader en heeft gezag. Maar Kees heeft als verwekker wel degelijk ook een positie. Helana, de moeder van Marietje, is er ook nog.

    Marietje heeft zodoende 3 ouders.

    Je kunt nog duizend variaties verzinnen en zo lopen er kinderen rond met een legertje ouders die allemaal ‘een positie’ hebben, maar niet allemaal onder de informatieplicht van de school vallen.

    “En wie heeft dit artikel geschreven ? Wie maken hier in Nederland de wetten en regels!”

    Nog dommer.

    De tekst komt uit een redactioneel artikel http://www.vosabb.nl/actueel/achtergronden/id-db-413444 over uitspraken van de Landelijke Klachtencommissie. Het is dus geen wettekst, maar een journalistieke interpretatie van klachtenverslagen bij het LKC.

    Het is inderdaad waar dat sommige scholen zich (onbewust) voor de kar van de verzorgende ouder laten spannen. Dat mag niet. Maar daarmee is niet gezegd dat de school informatieplicht heeft naar ouders die het gezag niet hebben. Daar gaat dat artikel en die klachten bij het LKC niet over.

    “Ik zuig het niet uit mijn duim,je kan het even nakijken mocht je twijfel hebben over het genoemde artikel!”

    Je hebt een hele dikke duim en haalt vanalles doorelkaar. Je zou als strijder voor de goede zaak toch wat zorgvuldiger moeten zijn.

  • jos aalders alias zorro

    Dat van marietje zal ik maar niet op in gaan,want dat begrijp je blijkbaar al helemaal niet?

    Maar hier nog even verder over het onderwerp,en dan over dom gesproken!!

    Verzet van een ouder mag nooit een reden zijn voor weigering van informatie aan de andere ouder, zo heeft de Rotterdamse rechtbank eens bepaald (6). De school kan zich er ook niet op beroepen dat ouders maar bij elkaar te raden moeten gaan. Immers de school heeft een zelfstandige informatieplicht.

    Soms worden scholen lastig gevallen met verklaringen van advocaten of van therapeuten die informatievoorziening in het belang van het kind ontraden. In principe moet de school deze verklaringen naast zich neerleggen. Alleen met een rechterlijke beschikking mag men afwijken van de informatieplicht.

    De school mag zich niet door de verzorgende ouder laten voorschrijven welke informatie al dan niet aan de andere ouder mag worden gegeven.

    Het belang van het kind

    Informatieverstrekking is van belang om te voorkomen dat het kind een compleet vreemde is wanneer contact met de ouder wordt hersteld. Dit is een wederkerig belang van kind en ouder. Daarnaast voelt een niet-verzorgende ouder vaak grote behoefte om op de hoogte te blijven. Moet een ouder veel moeite doen om informatie te verkrijgen dan kan dat de rust in het voormalige gezin verstoren.

    Het belang van het kind is het beste gediend wanneer de school buiten de strijd van de ouders blijft en uitvoering geeft aan de wet en regelgeving t.a.v. informatieverstrekking aan gescheiden ouders.

  • M Lavell

    Het is allemaal een beetje waar wat je zegt.

    Maar school heeft geen informatieplicht naar ouders die geen gezag hebben.

  • marian

    Het belang van het kind is het aller aller aller beste gediend wanneer de ouders geen strijd aan gaan over de ruggen van hun bloedeigen kinderen!!! De school is daar niet schuldig aan!!! Dat is de wereld op zijn kop!!

  • jos aalders alias zorro

    Natuurlijk is de school er geen debet aan,maar het kan er wel veel aan doen om het in goede banen te lijden!

    En om je Kinderen te kunnen geven waar zij RECHT op hebben,zoals het RECHT op beide ouders.grootouders en familie,dan zal je er wel voor MOETEN strijden,mits de andere ouder de omgang blijft frustreren!

    Kinderen hebben RECHTEN,ouders de PLICHT om die RECHTEN ook te waarborgen!

    Gr jos