overstap naar vmbo tl

  • ZZ

    Ja, het is zéér krom tegenwoordig. Ze (de scholen) maken het zelf allemaal moeilijker dan het hoeft te zijn. Zo mag je op de school van mijn zoon ineens in de ‘derde periode’ geen herkansingen doen als je voor zelfredzaamheid en/of taakgerichtheid een onvoldoende hebt. Zo staat het niet in het leerlingenstatuut, maar je wordt tóch gewoon uitgesloten van deelname. Kijk, op die manier wordt het voor een leerling (want hoe oud zijn ze nou helemaal in de brugklas, 12 jaar?!) wel erg moeilijk gemaakt om maar enigzins gemotiveerd te blijven, het is toch al zo'n rot-leeftijd met dat beginnende gepuber, dus de neiging het bijltje erbij neer te gooien wordt op deze manier wel versterkt. Ik dacht dat scholen er voor de kinderen waren?! Als ouder kun je sturen en begeleiden, maar school moet hierin wél meewerken en niet juist het tegenovergestelde willen bewerkstelligen. Dáár lijkt het nu wel verdacht veel op. Om de overgangspercentages maar zo (gecultiveerd) hoog mogelijk te houden, worden kinderen die het best aan kunnen maar nét dat extra steuntje in de rug nodig hebben, ongegêneerd aan de kant geschoven.

    ZZ

  • ZZ

    Dit ‘kaf’ wordt na het tweede burgjaar van het koren gescheiden. Tot die tijd gaat het gelijk op. Maar er zijn scholen met alleen VWO brugklassen.(niet veel volgens mij)

    ZZ

  • ZZ

    Ik vind uw stelling niet helemaal terecht, daar een kind (nog steeds helaas) op basis van een cito-uitslag geplaatst wordt. Dus een kind met een cito-uitslag Havo kan best na twee jaar tóch een VWO'er blijken te zijn als zijn cijfers boven het gemiddelde van het getoetste liggen. Dat ‘inzicht’ komt later wel, want het lijkt mij niet dat iedereen die alsnog opstroomt naar VWO om deze reden plat gezegd ‘ op zijn bek gaat ’. Ik vind uw redenering derhalve niet helemaal juist. Als je goed kunt leren en hoge cijfers haalt hoef je dat inzicht ook helemaal niet te hebben, terwijl je dan zó naar het VWO kunt.

    ZZ

  • Marto

    Misschien is het voorbeeld niet helemaal juist.

    Ik zeg niet dat een leerling per definitie een HAVO óf een VWO leerling is. Een leerling leert en kan intelligenter worden of soms komt een breder inzicht later.

  • ivon

    in ons geval werd er ook inderdaad bij de derde cijferlijst het advies vmbo TL

    gegeven omdat het in het geval van mijn dochter iets meer rust zou geven ,maakt geen moer uit ook het vmbo tl bestaat uit 32 lesuren en is in principe nog zwaarder daar het allemaal uit saaie theorie bestaat terwijl het in het vwo inderdaad vaak een kwestie van inzicht is het inzichtelijk vermogen weegt daar zwaarder nou daar ontbreekt het haar niet aan !vandaar ook mijn vraag in een eerder topic ben je verplicht om je aan dat advies te houden?

  • ZZ

    In principe wel.Of je moet naar een andere school uitkijken.Maar ook die zullen het advies van de huidige school waarschijnlijk overnemen.

    Als er met haar laatste rapport niks aan de hand is, met twee vijfen heb je het ‘recht’ gewoon over te gaan, hoef je je niet aan dat advies te houden. Anders moeten er compensatie-punten tegenover staan en dan kun je ook ‘gewoon’ over. Dan is er nog de mogelijkheid een ‘bespreek’ geval te worden. Dwz. dat het dan van de leraren af hangt en haar eigen gedrag en inzet in de klas of ze over mag gaan.

    Dus: als het laatste rapport dusdanig slecht is dat ze niet gewoon over kan dan moet je je houden aan het advies van school en afzakken naar TL.

    Maar zoals ik ook hierboven aangeef, vind ik het nu wel erg vroeg van zo'n school om dit soort dingen al te roepen. Er zijn nog zeker vijf/zes weken te gaan en er kan een heleboel veranderen in die tijd.

    ZZ

  • ivon

    domme vraag misschien maar waar komen die compensatie punten vandaan?

  • ZZ

    Van vakken met een zeven of hoger. Een zeven telt als 1 compensatie punt een acht als 2 enz.

    Gr,

    ZZ

  • ivon

    moeten ze toch wel een bar slecht rapport hebben willen ze meteen terugvallen naar vmbo tl? dit heb ik niet geweten en opent weer perspectieven je moet ook alles goed in de gaten houden als ouder !

  • ZZ

    Zekers! Succes ermee;) Laat je niet afschepen.

    ZZ