overstap naar vmbo tl

  • ivon

    dus indien de punten bij elkaar opgeteld zijn en je komt tot 71,5 kan die leerling naar het vwo nivo? waarom krijgen ze dan in die klas altijd een GT cijfer en een HV

    cijfer ik neem aan dat die 71,5 uit HV cijfers bestaat dan?

  • ZZ

    Gemiddeld een zeven en een half op het laatste rapport! Er wordt getoetst op Havo-nivo. Bij een gemiddelde van zeven en een half of hoger ben je VWO'er! (na het tweede jaar brugklas)

    ZZ

  • Marto

    Het blijft in principe een slechte methode, want een VWO leerling heeft andere leerdoelen dan een HAVO leerling en zou dus ook een andere toets moeten krijgen. De hoogte van het cijfer staat daar los van.

  • ivon

    staan die overgangsnormen ergens op internet vermeld kan het ook zo wezen dat er op scholen verschillende criteria gehanteerd wordt? en wordt er ook wel naar de omstandigheden individueel gekeken van ieder kind of gaat het puur alleen om de cijfers?

  • Marto

    Bij mijn weten mag een school die zelf vaststellen.

    Een school heeft in principe deze normen in een reglement vastgelegd. Je kunt als het goed is deze normen vooraf inzien.

    Er zit hier een flinke adder onder het gras. De norm per toets wordt door de docent (of vakgroep) vastgesteld. Als een toets slecht gemaakt is, kan de docent (vakgroep) besluiten de cesuur te wijzigen. Dit gebeurt dan vaak onder druk van een vakgroep of directie, die voorziet dat het een ongunstig overgangsresultaat geeft. Helaas komt dit in de praktijk vrij veel voor.

    De hele overgangsnormering is vanuit dat oogpunt eigenlijk een farce.

  • ivon

    daar begin ik ook in te geloven ! die kids zijn toch eigenlijk gewoon maar afhankelijk van hoe de pet van de leraar die dag staat ! daar wordt vaak het cijfer door bepaald ik ben op het bovenstaande topic in gegaan ivm mijn dochter zij zit op het moment in een havo brugklas en heeft een gemiddelde score van 90 als ik s dr rapportcijfers bij elkaar tel toch is het advies gekomen om naar het vmbo tl te gaan ik kan nergens iets terug vinden op het internet wat nu precies de criteria is voor overgang naar havo 2 haar cijfers zijn echt niet zo slecht

  • ZZ

    Zo ook mijn zoon.Zit in de brugklas Havo-VWO en is nu al!! aangemeld voor TL. De hele vierde(en laatste) periode moet nog komen. Heeft nu 3 onvoldoendes, waaronder twee vieren, maar kan die in principe nog wegwerken, daar veel toetsen dubbel tellen, dus éénx een 7 die dubbel telt en de vier is weg.

    Daarnaast heeft hij met andere vakken weer compensatie-punten.

    Maar ook de zelfredzaamheid en taakgerichtheid spelen een rol bij het overgaan. Jongens zijn in mijn visie sowieso in het nadeel vanwege de vele leraressen voor de klas. Deze hebben veel meer moeite met puber jongens dan met puber meisjes, Mijn zoon wordt echt ‘genaaid’ op school door een paar juffen. Ze kunnen je maken en breken, en bedankt! Mijn kind probeert nu als een gek die onvoldoendes weg te werken zodat ze daar nog vreemd op zullen kijken. Met twee vijfen gaat hij nl. ‘gewoon’ over!

    ZZ

  • ZZ

    Het blijft in principe een slechte methode, want een VWO leerling heeft andere leerdoelen dan een HAVO leerling …

    Leg dat eens uit?

    ZZ

  • ivon

    inderdaad veel leerkrachten lappen ook het regelement aan hun laars en bepalen zelf de regels omtrend de becijfering , en wat mij ook een doorn in het oog is dat er tussen twee tussenrapporten in soms voor bepaalde vakken niet eens een proefwerk opgegeven wordt dus indien een kind net toevallig voor dat vak een rot cijfer heeft krijgt het niet eens de kans om dat cijfer dan weg te werken dat blijft dan nm gewoon staan op het rapport ! dit heeft dus allemaal niets met de leercapaciteiten van de leerling te maken maar gewoon de omstandigheden creeren dan die cijfers !

  • Marto

    Ik geef les op het MBO en daarom kan ik op dit moment geen concreet voorbeeld noemen.

    Als het goed is dekt een toetsvraag een bepaald leerdoel of eindterm of hoe het ook genoemd wordt. Als je de vraag goed beantwoordt heb je het leerdoel bereikt.

    Poging tot een voorbeeld.

    Van een VWO leerling wordt bijvoorbeeld verwacht dat hij bepaalde dingen in een breder perspectief kan plaatsen dan een HAVO leerling. Hij moet bijvoorbeeld weten of herkennen dat je een bepaalde berekeningsmethode in verschillende situaties kunt gebruiken en ook de methode zelf beheersen.

    Een HAVO leerling moet alleen de berekeningsmethode beheersen.

    Als je dan alleen het beheersen van de methode toetst, stel je dus een HAVO vraag. Een betere beheersing betekent dus niet dat je een VWO leerling bent geworden, omdat je op het VWO-deel niet getest wordt.

    Ik besef dat dit een abstract voorbeeld is, maar misschien kan een andere docent een concreter en beter voorbeeld geven.