voorschrift ministerie van onderwijs

  • Marieke

    Gewoon normale taal lijkt me het beste, zonder waarde-oordeel mbt afkomst of sociale klasse. Laag opgeleide autochtoon lijkt met duidelijk genoeg. Dat zijn niet allemaal sjonnies zoals ze hier genoemd worden

  • M Lavell

    “Laag opgeleide autochtoon lijkt met duidelijk genoeg.”

    Kijk, en dat vind ik nu stigmatiserend!

    (maw: we kunnen wel aan de gang blijven zeg!)

  • jk

    DIT IS EEN STUKJE OVER HET GEWICHT DAT IK GEKOPIEERD HEB VAN HET MIN OCW

    In het basisonderwijs is niet alleen het aantal leerlingen, maar ook het gewicht dat aan deze leerlingen wordt toegekend, bepalend voor de toegekende formatie. Voor elke leerling wordt bij de toelating tot een school een gewicht vastgesteld behorend bij de gezinssamenstelling, schoolopleiding ouders en/of land van herkomst. De volgende gewichten kunnen worden toegekend naar gelang de categorie waartoe de leerling behoort: 1.0, 1.25, 1.40, 1.70 of 1.90.

    In onderdeel d van tabel 3.2 valt een daling van het aantal 1.25-leerlingen op. Deze daling wordt ten eerste veroorzaakt door een verschuiving naar het gewicht 1.00 als gevolg van een stijgend opleidingsniveau van de ouders. In de tweede plaats is deze daling het gevolg van de doorwerking van effecten van de aanscherping van het gewicht 1.25 vanaf de teldatum 1 oktober 1995. De aanscherping van het gewicht 1.25 houdt in dat in plaats van het opleidingsniveau van één van de ouders, het opleidingsniveau van beide ouders in aanmerking wordt genomen bij het bepalen van het gewicht van een leerling. De effecten van de aanscherping van de criteria voor het gewicht 1.25 zijn met name zichtbaar in de jaren 1998 en 1999.

    Het tweede punt dat opvalt in tabel 3.2 is de stijgende trend in het aantal 1.9-leerlingen (allochtone leerlingen). Dit is in lijn met de allochtonenprognose van het CBS. Als het aantal 1.9-leerlingen uitgedrukt wordt in een percentage van het totale aantal basisonderwijsleerlingen is er sprake van een stijging van enkele tienden van procenten per jaar.

  • Marieke

    Volgens mij is laag opgeleide autochtoon zeer neutraal. Je hebt ook laag opgeleide allochtonen en van hoog opgeleide allochtonen en natuurlijk hoog opgeleide autochtonen. Maar de Sjonnies waar Isabelle het over had is een mijns inziens zeer vervelende term voor laag opgeleide autochtonen. Daarom lijkt me het beter om een dergelijke term niet te gebruiken op een open forum. Als laag opgeleide allochtoon zou ik mij geen Sjonnie willen laten noemen.We noemen hoog opgeleide allochtonen toch ook geen Willem-Frederik oid?

  • M Lavell

    Maar de veronderstelling dat ‘sjonnies’ laag opgeleide autochtonen zijn, is niet neutraal.

  • Marieke

    Dat is dus precies wat ik zei in mijn eerste mail als reaktie op de term Sjonnies die Isabelle gebruikte voor laag opgeleide autochtonen. Lees maar terug. Volgens mij zijn we het eens

  • Isabelle

    Ik vind helemaal niet dat alle laag opgeleide autochtonen allemaal Sjonnies zijn.

    Dat heb ik nergens beweerd.

    Met Sjonnies bedoel ik behalve laag of ongeschooldheid, ook een bepaalde levensstijl. Het type ‘probleemwijk’-man of vrouw.

    Oke dan andere term, ik bedoel asocialen

    Niet alle mensen in een probleemwijk (of probleemveroorzaker) zijn per se van allochtone afkomst.

    Toch krijgt elk kind van een allochtoon, ongeacht zijn opleiding, een waarde van 1,9 toegekend.

    Ik vat dat op als: moeilijk kind, moet je dubbel zo veel aandacht in steken, probleemgeval.

    Zo'n kind kan net zo goed ouders hebben met een hoge opleiding, zoals Nederlandse ouders, waarvan het kind gewoon waarde 1,0 krijgt.

    Een kind uit een super asociaal autochtoon gezin krijgt misschien een waarde van 1,25, 1,4 of 1, 7 maar NOOIT 1,9.

    Een allochtoon kind zal NOOIT een waarde LAGER dan 1,9 krijgen.

    Dát vind ik stigmatiserend.

  • willem

    Ik vermoed dat dit gaat over de weging van de kinderen op de teldatum.

    Een school heeft een aantal leerlingen en aan de hand daarvan wordt het aantal formatieplaatsen vastgesteld.

    sommige kinderen tellen echter voor meer dan 1 kind.

    Dat ligt vreemd genoeg niet aan de eigenschappen van het kind, maar aan de achtergrond van de ouder.

    Kinderen van allochtone ouders tellen zwaarder dan van autochtone ouders.

    Er zijn volgens mij nog een paar criteria.

    Als je de school een plezier wilt doen, vul je bij alles datgene in waardoor je kind zo zwaar mogelijk wordt meegerekend. Een hoger aantal formatieplaatsen betekent immers kleinere klassen.

    Hoe het precies zit, kun je toch het beste gewoon aan de school vragen, denk ik. Of aan de oudervereniging.

    wees gegroet, willem

  • Isabelle

    Natuurlijk is het prettig als je zo klein mogelijke klassen hebt en dat een waarde van 1,9 van je kind NIET nadelig is. (voor leerkracht en leerlignen)

    Het zit 'm bij mij in het voorschrift van ministerie van onderwijs die ALLE allochtone ouders over 1 kam scheert en ze allemaal een waarde van 1,9 toekent.

    Bij autochtone ouders zit er wel verschil in sociale achtergrond/opleiding, het is toch vreemd dat daar bij allochtone ouders niet naar gekeken wordt.

  • M Lavell

    Dat voorschrift verplicht ouders niet om de gegevens aan de school te verstrekken.