voorschrift ministerie van onderwijs

  • jeannette

    Op de achterkant van een inschrijf formulier voor de inschrijving op een basisschool moet een ouderverklaring worden ingevuld.

    Voor de inhoud van deze verklaring wordt verwezen naar het voorschrift van ministerie van onderwijs.

    Nu kan ik via internet zo 1,2,3, niets vinden.

    Toch wil ik het e.e.a. graag nakijken omdat ik de vragenlijst wel een beetje vreemd vind overkomen, “ze” willen wel echt veel weten??!

    Wie weet hier wat van zodat ik het desbetreffende voorschrift zelf kan lezen of e.e.a. wel gevraagd kan en mag worden?.

  • M Lavell

    Bijzonder. Wat willen ze precies weten dan?

  • M Lavell

    De term ‘ouderverklaring’ wordt in officiële publicaties gebruikt voor een document van een ouder waarin deze verklaart de stichting/handhaving/van kleur verschieten van een school te ondersteunen.

    Kan het daar iets mee te maken hebben?

    Het enige voorschrift waarin de term gebruikt wordt, gaat over studiefinanciering. Maar dat geldt nog niet bij de basisschool.

  • jeannette

    Sorry, je schrijft “waarin deze verklaart de stichting/handhaving/van kleur verschieten van een school te ondersteunen” ik begrijp het niet echt goed maar ze vragen bv “Behoort het kind tot een Molukse vevolkingsgroep?” ik bedoel, waar slaat dit op, ik bedoel we moeten de verklaing wel ondertekenen, ik snap dat niet, een beetje ver gezocht, toch? het gaat om een kind van 4 dat leerplichtig wordt.

  • M Lavell

    Je moet helemaal niks als je niet duidelijk is waarvoor het is en zelfs niet als je dat wel duidelijk is, maar je het idee hebt dat de gegevens die je verstrekt stigmatiserend kunnen zijn voor je kind.

    Ik denk trouwens dat het hier om een andere verklaring gaat dan eentje ter ondersteuning van de stichting van een school.

    Ik denk dat het een doodgewone gegevensverzameling is voor de schooladministratie. Daar zullen gegevens gevraagd worden over opleidingsniveau, afkomst, en vaak zelfs het beroep van de ouders.

    Er is geen ministeriele regeling die ouders verplicht dit in te vullen. Sterker nog: er is de Wet Bescherming Persoonsgegevens die ouders het recht geeft het niet in te vullen.

    De school moet u duidelijk maken waarom men de gegevens nodig heeft en waarvoor ze precies gebruikt worden. Zolang dat niet duidelijk is, hoeft je niets in te vullen.

  • jk

    De school heeft bepaalde gegevens nodig voor het “gewicht” van een leerling o.a. waar het kind geboren is, waar de ouders geboren zijn en de opleiding van de ouders.

    Dit is om te bepalen in welke groep het zit b.v. een kind van ouders uit een ander land met een lage opleiding is “zwaarder”dan een kind van Nederlandse ouders met een hoge opleiding.

    Ik weet niet of het nu nog van toepassing is want de regeling zou veranderen.

    Het was zo dat als een school veel “zware” leerlingen had dat ze dan meer mankracht en geld kregen. Ik weet niet hoe de regeling nu is.

    Als je op school vraagt wat het nut is van al die vragen zullen ze je daar ongetwijfeld antwoord op geven.

    Doen ze dit niet dan zou ik gelijk een andere school zoeken.

  • M Lavell

    Klopt, de school kan de gegevens gebruiken voor de gewichtenregeling (hoe lang nog?). Maar dat moet de school er duidelijk bij zeggen en bovendien hoeven de ouders daar niet aan mee te werken.

    Het gebruik kunnen maken van de gewichtenregeling kan als belang van de school gezien worden (meer geld) maar is eigenlijk in het belang van het kind bedoeld. Het gaat om een voorkeursmaatregel.

    Ouders zijn niet verplicht om hun kind aan deze voorkeursmaatregel deel te laten nemen. Van voorkeursmaatregelen kan ook beweerd worden dat ze vooral een stigmatiserend effect hebben. Ouders mogen die keus zelf maken.

  • Isabelle

    Ik ben wel benieuwd naar die gewichtregeling.

    Wordt er alleen naar afkomst of ook naar opleiding van de ouders gekeken?

    Op zich natuurlijk prettig als je kind ‘voor twee’ telt, wat dus betekent dat op een school waar veel allochtone kinderen zitten de klassen ook kleiner zijn.

    Aan de andere kant ook een beetje beledigend.

    Ze gaan er dan dus van uit dat een kind met allochtone kinderen dus ‘meer aandacht’ nodig heeft, want er zal wel een taalachterstand zijn, de ouders zullen wel een laag niveau hebben, beetje een vooroordeel of niet!

    Ik ken genoeg (zeer) hoog opgeleide allochtone ouders, die perfect Nederlands spreken en een hoog niveau hebben, maar hun kind krijgt uit vooroordeel een hoger gewicht, dan de zeer laag opgeleide Sjonnies van autochtone afkomst.

  • Marieke

    Sorry hoor, maar ik vind de term Sjonnies erg beledigend

  • M Lavell

    'Tokkies' schijnt wel te mogen trouwens. :-)

    Of anders: Laten we elkaar alsjeblieft geen mietje noemen.