Stop gesubsidieerd kunstonderwijs
De effecten van kunstsubsidies en kunstonderwijs kunnen wetenschappelijk experimenteel worden onderzocht, door bijvoorbeeld te onderzoeken wat de effecten zijn van museumbezoek op het geestelijk welzijn van bezoekers in vergelijking met andere niet-artistieke recreatie. Zoals het maken van een fietstochtje, het samen organiseren van een straatfeest of het meedoen met een wijk-webforum of buurtwacht van burgers in samenwerking met de politie, of het doen van ander nuttig vrijwilligerswerk. Maar ik vermoed dat kunst en kunstonderwijs in deze vergelijking niet gunstig zullen scoren.
Stop kunstsubsidies en gesubsidieerd kunstonderwijs. Senioren die van volksvermaak houden zijn gelukkiger en tevredener met hun leven dan degenen die meer ‘elitaire’ cultuur opzoeken. Dat heeft vrijetijdswetenschapper Vera Toepoel van de Universiteit van Tilburg pas geconcludeerd in een onderzoek onder ongeveer 5000 Nederlanders. Zie deze weblink:
http://www.nu.nl/wetenschap/2529827/jan-smit-helpt-eenzaamheid.html
Ik vermoed dat kunst een stimulans kan zijn voor arrogantie, geestelijke overbelasting en vergroting van de kloof tussen arm en rijk.
Kunst is een misleidende decadente religie die draait om geld, status en modetrends. De artistieke hogepriesters bepalen voor ons elk jaar opnieuw wat de moderegels van de kunst zijn. En iedereen die bezwaar maakt tegen kunstsubsidies, wordt door de machtige kunstlobby weggezet als dom en onbeschaafd. Dat is vernederende morele chantage, waar veel politici intrappen. Dat zeg ik als uiterst linkse kiezer.
Kunstkenners proberen vaak potentiële sekspartners te imponeren met hun kennis van kunst.
Sommige kunst stimuleert (geestelijk) geweld en ongevoeligheid voor het leed van anderen. Dat geldt voor agressief cabaret en gewelddadige bioscoopfilms.
Subsidies voor kunst en kunstonderwijs moeten worden afgeschaft, zodat die overheidsgelden kunnen worden besteed aan doelen waarvan het maatschappelijk nuttig effect wél wetenschappelijk is aangetoond! Bijvoorbeeld de PRIMA pestpreventieprojecten op basis van de inzichten van Dan Olweus en drs. Bob van der Meer, en onderlinge massageprojecten op scholen, gericht op pestpreventie. Pestpreventie bij jongeren leidt volgens onderzoek tot minder psychisch leed en minder criminaliteit op latere leeftijd.
En overheidsgeld dat nu naar kunstsubsidies gaat, moet besteed worden aan weblectures, oftewel onderwijs en voorlichting via webvideo's, waarvan de efficiency inmiddels wereldwijd duidelijk is aangetoond in onderzoek. Desgewenst kan ik daarvan weblinks geven. Die voorlichting kan bijvoorbeeld gaan over empathie, argumentatieleer en drogredenen, brainstorming-technieken en conflictbemiddeling, en over preventie van alcoholmisbruik, overgewicht, huiselijk geweld, agressief rijgedrag en doorgeschoten assertiviteit.
En overheidsgeld moet worden besteed aan bescheiden voorlichting via soapseries, videoclips en andere tv-amusement ('education entertainment' oftewel ‘edutainment’) waarvan de positieve gedragseffecten duidelijk zijn aangetoond door o.a. professor Albert Bandura.