klassenmanagement in het vmbo

  • Michel

    Hallo allemaal,

    Ik ben een derdejaars stagiair Maatschappijleer (22 jaar) en geef les aan vierde klassen. Zij zitten op het vmbo basis en kader.

    Ik heb zelf veel moeite met klassenmanagement. Steeds trekken aan het laatste eind trekken en politieagent spelen.

    De leerlingen zitten in groepjes van vier/vijf en hebben in de ochtend theorielessen. In de middag hebben zij praktijklessen (bouw of zorg).

    Hoe zou ik mijn lessen in kunnen vullen om toch de leerlingen te laten leren, hen een leuke tijd te geven en dat zij toch aan het werk gaan?

    Alvast bedankt!

    Michel

  • Marto

    Begin eens mee te kijken met docenten die deze groepen ook hebben. Ga dan voor in de klas zitten en kijk hoe de leerlingen reageren op deze docenten. De docent gebruikt manieren die op deze klassen werken om orde te bewaren. Kijk welke manier ook bij jou past en ga deze uitproberen.

    Wat al scheelt is dat je weet wat je met deze klas wilt doen en bereiken. Soms is het geven van een structuur vooraf verhelderend en verduidelijkend voor de leerlingen, waardoor ze minder geneigd zijn te gaan rebelleren.

    Soms proberen ze je ook gewoon uit, totdat je uit je slof schiet. Probeer manieren te vinden die bij jou passen en ga niet willekeurig maniertjes kopieren.

    Verder is het gewoon ervaring opdoen, niet opgeven en bedenken dat je elke les weer opnieuw kan starten. Geef jezelf een kans en de leerlingen ook.

  • Dios

    Geef leerlingen die telkens vervelend doen, telkens zeer langdurige werkstraffen buiten schooltijd. Bijvoorbeeld schoonmaakwerk op school of plantsoenonderhoud. Overleg met de schoolleiding wat daarbij het maximum kan zijn. Houd contact met de ouders van probleemleerlingen.

    Laat leerlingen (buitenlandse) motiverende webvideo's zien over moraal en pestpreventie. Leg uit waarom er normen en waarden zijn en wat de doelen zijn van onderwijs.

    http://www.devreedzameschool.net/