Tips over maken van weblessen

  • Kada

    De website www.weblectures.nl geeft een overzichtelijk beeld van varianten van weblessen. Daarnaast geeft het hierover achtergrondinformatie en praktische handvatten.

    ………..

    Waarom kiezen voor weblectures?

    Weblectures zijn voor veel verschillende doeleinden inzetbaar, zoals ter verhoging van het studierendement of voor het oplossen van organisatorische problemen. Maar ook bij verdieping, onderwijsinnovatie en promotie en voorlichting kunnen weblectures een grote rol vervullen. (Er ontstaat makkelijk verwarring tussen doel, doelgroepen en didactische motivatie.)

    Ter illustratie een aantal toepassingen van weblectures:

    Ter verhoging van het studierendement:

    Voor uitleg van een basisbegrip bij “struikelvakken” om deficiëntieproblemen op te lossen

    Voor het inhalen van een gemist college

    Als herhaling voor een tentamen

    Als aanvulling op aantekeningen

    Als voorbereiding op een opdracht of toets

    Als instructie- of demonstratiemateriaal

    Als responsiecollege

    Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise

    Voor verschillende doelgroepen:

    Studenten met functiebeperking (eigen ritme, eigen tijd, pauzeren, schermvullend beeld, luider, stiller, ondertitels, kijkwijzers, zowel auditieve als visuele leerstijl)

    Internationale studenten

    Zij-instromers

    Studenten die meerdere cursussen volgen

    Studenten van buitenlandse afkomst

    Deeltijdstudenten: werk en studie combineren, long life learning

    Eigen studenten in het buitenland, die hierdoor geen colleges hoeven te missen

    Docenten die niet optimaal Engels spreken

    In het kader van didactiek: (verdieping?)

    Als extra oefenstof voor tentamen, bv. zelftoets

    Om nieuwe leerstof aan te bieden(introductie, uitleg basisbegrip)

    Als combi met een gerichte opdracht

    Voor actualisering van het onderwijs

    Om expertkennis beschikbaar te maken (gastspreker)

    Als cases gemaakt met professionele acteurs

    Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise

    Ten behoeve van onderwijsinnovatie:

    Ter flexibilisering van het onderwijs (tijd- en plaats onafhankelijk, verschillende leerstijlen, verschillende niveaus van voorkennis en verschillende behoefte aan content, eigen ritme)

    Voor een andere manier van leren (afstandsleren, aansluitend bij nieuwe studenten)

    Voor activerend leren (specifieke fragmenten, toevoegen toetsen, doorzoekbaarheid en terugvindbaarheid, reflecteren, annotaties, tagging, koppelen aan discussies)

    Voor actualisering van het onderwijs

    Hergebruik

    Hergebruik van weblectures kan een belangrijke rol spelen:

    Het bevordert de uitwisseling (voor een kleine groep, voor de hele wereld, of via metadata contacten te leggen)

    Hetzelfde materiaal is bruikbaar voor verschillende deelnemers (uniforme kennisoverdracht, docenten en trainers hoeven niet meer hetzelfde college te geven)

    Hergebruik door collega’s of op websites als pr-instrument vergroot de bekendheid

    Door kennis te delen kun je een heterogene groepen bereiken

    Ten behoeve van PR, marketing en voorlichting

    Bij voorlichting, marketing en promotie kunnen weblectures een belangrijke rol spelen. Ze zijn in te zetten voor:

    Promotie voor de instelling (profilering)

    Alumni

    Als kennismaking voor aankomende studenten

    Het aanbieden van ‘Open Courseware’, waardoor je promotor voor kennisdeling wordt (denk hierbij ook aan lezingen van congressen en Studium Generale)

    Voorlichting, bv. studiekeuze van een master

    Marketing, o.a. aansluitend op nieuwe generatie studenten

    Voor het oplossen van organisatorische problemen

    Weblectures kunnen ook heel praktisch worden ingezet om een aantal organisatorische problemen binnen een instelling of opleiding op te lossen.

    Als een collegezaal te klein is, kan een college live worden uitgezonden, zodat studenten op afstand kunnen meekijken; of er kunnen collegezalen gekoppeld worden

    Studenten in het buitenland kunnen toch hun colleges volgen op de eigen instelling

    Studenten met roosterproblemen en/of dubbele colleges kunnen gemiste colleges inhalen

    Om de werklast voor docenten te verminderen kunnen colleges worden gearchiveerd en hergebruikt voor grote groepen

    Voor het inwerken van nieuwe docenten

    Voor vervanging bij ziekte van de docent

    Voor afstandsleren

    Bronnen:

    UU Lecturenet, UU wiki Biologie (CPIO), Elly Langewis (UMCU), KU Leuven, VU, Renée Filius (UMCU Julius Center), Esther Breuker (TiU)

    Meer lezen?

    http://www.weblectures.nl/

    www.weblectures.nl

  • Jose

    If you have free time, why don't you try to experience geometry dash meltdown, maybe you won't notice it at first sight but later it will change you.