De website www.weblectures.nl geeft een overzichtelijk beeld van varianten van weblessen. Daarnaast geeft het hierover achtergrondinformatie en praktische handvatten.
………..
Waarom kiezen voor weblectures?
Weblectures zijn voor veel verschillende doeleinden inzetbaar, zoals ter verhoging van het studierendement of voor het oplossen van organisatorische problemen. Maar ook bij verdieping, onderwijsinnovatie en promotie en voorlichting kunnen weblectures een grote rol vervullen. (Er ontstaat makkelijk verwarring tussen doel, doelgroepen en didactische motivatie.)
Ter illustratie een aantal toepassingen van weblectures:
Ter verhoging van het studierendement:
Voor uitleg van een basisbegrip bij “struikelvakken” om deficiëntieproblemen op te lossen
Voor het inhalen van een gemist college
Als herhaling voor een tentamen
Als aanvulling op aantekeningen
Als voorbereiding op een opdracht of toets
Als instructie- of demonstratiemateriaal
Als responsiecollege
Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise
Voor verschillende doelgroepen:
Studenten met functiebeperking (eigen ritme, eigen tijd, pauzeren, schermvullend beeld, luider, stiller, ondertitels, kijkwijzers, zowel auditieve als visuele leerstijl)
Internationale studenten
Zij-instromers
Studenten die meerdere cursussen volgen
Studenten van buitenlandse afkomst
Deeltijdstudenten: werk en studie combineren, long life learning
Eigen studenten in het buitenland, die hierdoor geen colleges hoeven te missen
Docenten die niet optimaal Engels spreken
In het kader van didactiek: (verdieping?)
Als extra oefenstof voor tentamen, bv. zelftoets
Om nieuwe leerstof aan te bieden(introductie, uitleg basisbegrip)
Als combi met een gerichte opdracht
Voor actualisering van het onderwijs
Om expertkennis beschikbaar te maken (gastspreker)
Als cases gemaakt met professionele acteurs
Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise
Ten behoeve van onderwijsinnovatie:
Ter flexibilisering van het onderwijs (tijd- en plaats onafhankelijk, verschillende leerstijlen, verschillende niveaus van voorkennis en verschillende behoefte aan content, eigen ritme)
Voor een andere manier van leren (afstandsleren, aansluitend bij nieuwe studenten)
Voor activerend leren (specifieke fragmenten, toevoegen toetsen, doorzoekbaarheid en terugvindbaarheid, reflecteren, annotaties, tagging, koppelen aan discussies)
Voor actualisering van het onderwijs
Hergebruik
Hergebruik van weblectures kan een belangrijke rol spelen:
Het bevordert de uitwisseling (voor een kleine groep, voor de hele wereld, of via metadata contacten te leggen)
Hetzelfde materiaal is bruikbaar voor verschillende deelnemers (uniforme kennisoverdracht, docenten en trainers hoeven niet meer hetzelfde college te geven)
Hergebruik door collega’s of op websites als pr-instrument vergroot de bekendheid
Door kennis te delen kun je een heterogene groepen bereiken
Ten behoeve van PR, marketing en voorlichting
Bij voorlichting, marketing en promotie kunnen weblectures een belangrijke rol spelen. Ze zijn in te zetten voor:
Promotie voor de instelling (profilering)
Alumni
Als kennismaking voor aankomende studenten
Het aanbieden van ‘Open Courseware’, waardoor je promotor voor kennisdeling wordt (denk hierbij ook aan lezingen van congressen en Studium Generale)
Voorlichting, bv. studiekeuze van een master
Marketing, o.a. aansluitend op nieuwe generatie studenten
Voor het oplossen van organisatorische problemen
Weblectures kunnen ook heel praktisch worden ingezet om een aantal organisatorische problemen binnen een instelling of opleiding op te lossen.
Als een collegezaal te klein is, kan een college live worden uitgezonden, zodat studenten op afstand kunnen meekijken; of er kunnen collegezalen gekoppeld worden
Studenten in het buitenland kunnen toch hun colleges volgen op de eigen instelling
Studenten met roosterproblemen en/of dubbele colleges kunnen gemiste colleges inhalen
Om de werklast voor docenten te verminderen kunnen colleges worden gearchiveerd en hergebruikt voor grote groepen
Voor het inwerken van nieuwe docenten
Voor vervanging bij ziekte van de docent
Voor afstandsleren
Bronnen:
UU Lecturenet, UU wiki Biologie (CPIO), Elly Langewis (UMCU), KU Leuven, VU, Renée Filius (UMCU Julius Center), Esther Breuker (TiU)
Meer lezen?
http://www.weblectures.nl/
www.weblectures.nl