De website www.weblectures.nl geeft een overzichtelijk beeld van varianten van weblessen. Daarnaast geeft het hierover achtergrondinformatie en praktische handvatten.

………..

Waarom kiezen voor weblectures?

Weblectures zijn voor veel verschillende doeleinden inzetbaar, zoals ter verhoging van het studierendement of voor het oplossen van organisatorische problemen. Maar ook bij verdieping, onderwijsinnovatie en promotie en voorlichting kunnen weblectures een grote rol vervullen. (Er ontstaat makkelijk verwarring tussen doel, doelgroepen en didactische motivatie.)

Ter illustratie een aantal toepassingen van weblectures:

Ter verhoging van het studierendement:

Voor uitleg van een basisbegrip bij “struikelvakken” om deficiëntieproblemen op te lossen

Voor het inhalen van een gemist college

Als herhaling voor een tentamen

Als aanvulling op aantekeningen

Als voorbereiding op een opdracht of toets

Als instructie- of demonstratiemateriaal

Als responsiecollege

Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise

Voor verschillende doelgroepen:

Studenten met functiebeperking (eigen ritme, eigen tijd, pauzeren, schermvullend beeld, luider, stiller, ondertitels, kijkwijzers, zowel auditieve als visuele leerstijl)

Internationale studenten

Zij-instromers

Studenten die meerdere cursussen volgen

Studenten van buitenlandse afkomst

Deeltijdstudenten: werk en studie combineren, long life learning

Eigen studenten in het buitenland, die hierdoor geen colleges hoeven te missen

Docenten die niet optimaal Engels spreken

In het kader van didactiek: (verdieping?)

Als extra oefenstof voor tentamen, bv. zelftoets

Om nieuwe leerstof aan te bieden(introductie, uitleg basisbegrip)

Als combi met een gerichte opdracht

Voor actualisering van het onderwijs

Om expertkennis beschikbaar te maken (gastspreker)

Als cases gemaakt met professionele acteurs

Voor reflectie, bv op eigen optreden, voor het bepalen van het niveau van studenten, als good practise

Ten behoeve van onderwijsinnovatie:

Ter flexibilisering van het onderwijs (tijd- en plaats onafhankelijk, verschillende leerstijlen, verschillende niveaus van voorkennis en verschillende behoefte aan content, eigen ritme)

Voor een andere manier van leren (afstandsleren, aansluitend bij nieuwe studenten)

Voor activerend leren (specifieke fragmenten, toevoegen toetsen, doorzoekbaarheid en terugvindbaarheid, reflecteren, annotaties, tagging, koppelen aan discussies)

Voor actualisering van het onderwijs

Hergebruik

Hergebruik van weblectures kan een belangrijke rol spelen:

Het bevordert de uitwisseling (voor een kleine groep, voor de hele wereld, of via metadata contacten te leggen)

Hetzelfde materiaal is bruikbaar voor verschillende deelnemers (uniforme kennisoverdracht, docenten en trainers hoeven niet meer hetzelfde college te geven)

Hergebruik door collega’s of op websites als pr-instrument vergroot de bekendheid

Door kennis te delen kun je een heterogene groepen bereiken

Ten behoeve van PR, marketing en voorlichting

Bij voorlichting, marketing en promotie kunnen weblectures een belangrijke rol spelen. Ze zijn in te zetten voor:

Promotie voor de instelling (profilering)

Alumni

Als kennismaking voor aankomende studenten

Het aanbieden van ‘Open Courseware’, waardoor je promotor voor kennisdeling wordt (denk hierbij ook aan lezingen van congressen en Studium Generale)

Voorlichting, bv. studiekeuze van een master

Marketing, o.a. aansluitend op nieuwe generatie studenten

Voor het oplossen van organisatorische problemen

Weblectures kunnen ook heel praktisch worden ingezet om een aantal organisatorische problemen binnen een instelling of opleiding op te lossen.

Als een collegezaal te klein is, kan een college live worden uitgezonden, zodat studenten op afstand kunnen meekijken; of er kunnen collegezalen gekoppeld worden

Studenten in het buitenland kunnen toch hun colleges volgen op de eigen instelling

Studenten met roosterproblemen en/of dubbele colleges kunnen gemiste colleges inhalen

Om de werklast voor docenten te verminderen kunnen colleges worden gearchiveerd en hergebruikt voor grote groepen

Voor het inwerken van nieuwe docenten

Voor vervanging bij ziekte van de docent

Voor afstandsleren

Bronnen:

UU Lecturenet, UU wiki Biologie (CPIO), Elly Langewis (UMCU), KU Leuven, VU, Renée Filius (UMCU Julius Center), Esther Breuker (TiU)

Meer lezen?

http://www.weblectures.nl/

www.weblectures.nl