Later instromen groep 3

  • Claudia

    Ik wil graag reacties/meningen over het volgende:

    Mijn dochter is in juli 6 geworden. Begin dit jaar werd er door de juf medegedeeld dat zij zich goed ontwikkelde sinds de kerstvakantie en als dit zo verder ging zij over kon naar groep 3. Toen begreep ik al niet dat dat aan de orde kwam zij zou in juli in 6 worden en ik had geen enkele twijfel of zij dit wel aan zou kunnen. Haar tweelingbroer wel hij loopt wat achter en bij hem begreep ik het wel, bij hem is ook besloten een jaar langer te kleuteren en dit voelt goed. (de tweeling is overigens niet te vroeg geboren). In april kwam de juf met de mededeling dat het voor mijn dochter beter was een jaar langer in groep 2 te blijven. De rede werkhouding en concentratie. Nu is het zo dat mijn dochter een pittige tante is en een zeer eigen willetje heeft, hier moet je goed mee omgaan door duidelijk en haar structuur te bieden. Als ik eerlijk ben mis ik dit wel bij de huidige juf. 2 weken voor de zomervakantie viel het mij op dat mijn dochter veel over groep 3 sprak, zij wilde heel graag om te leren lezen en schrijven. Ik merkte dat zij ook thuis hier erg mee bezig was. Ik heb toen de juf gebeld en mijn zorg kenbaar gemaakt, ik was bang dat haar gedrag haar belemmerde om naar groep 3 te gaan en dit gedrag veranderd niet door een jaar langer in groep 2 te blijven. de juf wilde er niets van weten, Mijn dochter liet op school niet zien dat ze werkjes wilde doen en in groep 3 was er geen tijd haar extra aandacht te geven. Ik was afgeblufd en probeerde berusting te vinden. Bij start van het schooljaar had ik wel het idee wat is ze groot in deze klas, samen met nog 1 meisje blijft ze een jaar extra in groep 2. De eerstvolgende die 6 jaar wordt is pas in 2012. We zijn nu 3 weken onderweg en mijn dochter klaagt over hoofdpijn, buikpijn en ze wil niet naar school. De rede volgens haar is dat de juf zegt dat ze klein is en boos doet tegen haar, ookmis ze vriendinnetjes die wel naar groep 3 zijn gegaan. 1 keer inde week heeft ze andere juf en dan wil ze wel naar school, als ze bij deze juf is geweest heeft ze het ook altijd over werkjes en dat de juf zo goed verteld hoe ze het moet doen. Ik ken deze juf omdat mijn oudste zoon ook van haar les heeft gehad, dit is een juf van streng maar rechvaardig en duidelijk. Thuis is ze constant bezig met briefjes schrijven en het plakken van letters om zo woorden te maken ook is ze veel met getallen bezig. Dit is iets waar zij zelf mee komt. Ik heb dinsdag een afspraak gemaakt met de IB-er van school om de situatie te bespreken. Zelf denk ik om toch naar de mogelijkheden te kijken haar toch in groep 3 te plaatsen. Zelf ben ik een leek en zou ik het fijn vinden wat advies en tips te krijgen. Haar cito resultaten waren: a voor taal en rekenen b (het reken onderdeel volgens de juf in 2 keer ivm concentratie)

  • jet

    Beste Claudia,

    Ik en velen met mij hebben hier ook problemen mee gehad en zullen dat nog krijgen. De ene keer is het terecht de andere keer zeker niet.

    Ik zou je willen aanraden om naar de site 5010 te gaan. Zij bieden een in ieder geval een luisterend oor en suggesties. Ook kun je met hen bellen. Nummer staat op de site.

    gr

    jet en succes.