Hoi,
Even reageren op peuters in de schoolbanken.Ik neem aan dat in Nederland kleuters later naar school beginnen gaan?
Hier in Belgie is het zo dat kindjes van 2,5 (peuters dus) naar school beginnen gaan op die leeftijd.Zij komen dan terecht in een soort van peuterklasje-instapklasje.
Het is een kleuterjuf die de klas voor haar rekening neemt.De peuters(kleuters) hun dagplanning verschilt niet zo heel veel van de oudere kleuters,hetzij dat vanzelfsprekend de geleidde activiteiten aangepast zijn aan de leeftijd van de kindjes.Hier wordt ook aandacht besteedt aan zindelijkheidstraining,want sommige peuters zijn hier nog niet helemaal klaar mee.Vaak wordt er hulp (kinderverzorgster) ingeschakeld,zodat de kleuterjuf zich grotendeels kan toeleggen op activiteiten en begeleiding van de kindjes.Die kinderverzorgster helpt vooral bij toiletbezoekjes,broekjes verschonen,handjes wassen,knutselen enz…
Het is toch wel zo dat peuters in een kleuterklas geen slechte zet is.De meesten van die kindjes gaan anders naar een onthaalmoeder,kinderdagverblijf,oma en opa…
Ik neem aan dat er daar ook wel veel met de peuters wordt gedaan,maar een kleuterklas is toch nog iets geheel anders.Kindjes met bepaalde achterstanden,zoals taal bv,krijgen extra aandacht door de zorgleerkracht en ze leren al spelend ook heel veel van hun klasgenootjes.
Het lijkt wellicht een hele stap voor zo'n klein kind,maar uit ervaring weet ik,dat kinderen zich heel snel aanpassen.