beginnen aan PABO opleiding?

  • Aline

    Hallo Allemaal,

    Geruime tijd loop ik rond, met het idee, om een opleiding tot onderwijzeres in het basisonderwijs te gaan volgen.

    Ik ben bijna 32 en moeder van 3 schoolgaande kinderen. Ben ik niet te oud denk ik dan? Wat ik gelezen heb is dat de opleiding 4 jaar duurt.

    Is er wel vraag naar oudere onderwijzeressen, terwijl de jonge meiden natuurlijk ook beschikbaar zijn.

    Wie heeft tips, ervaringen of informatie om tot een juiste beslissing te komen en wat is een goede school in de provincie Gelderland?

    Heb wel een MBO opleiding, maar dit is in de kappersbranche. Nu lees ik dat je met een MBO diploma kan beginnen, maar met de mijne ook? Behalve de communicatieve vaardigheden zijn er geen overeenkomsten natuurlijk. De toelatingstoets die dan gedaan moet worden is dat erg lastig? Wie heeft daar ervaringen mee?

    Alle informatie en hulp is welkom.

    Hartelijke groet,

    Aline

  • Marto

    Als je de tijd hebt om te studeren, moet je het gewoon gaan doen. Wat ik vaak hoor is dat de studie zelf niet zo moeilijk is, maar vooral veel is.

    Tegen de tijd dat je het onderwijs ingaat, ben je nog steeds (relatief) jong.

    Ik denk dat een andere achtergrond ook in jouw voordeel kan werken. Je kijkt anders tegen kinderen aan dan iemand die alleen onderwijs ervaring heeft.

  • Corien

    Hoi Aline,

    Ik heb zelf drie jaar terug de verkorte deeltijd PABO gedaan na jaren in de gezondheidszorg te hebben gewerkt. De opleiding is best pittig, (ik heb heb HBO achtergrond) en kost veel tijd. Je loopt natuurlijk ook je onbetaalde stages. Ik zou je aanraden om in je omgeving te kijken of er leerkrachten nodig zijn. Ik zit nu zelf zonder werk en baal ontzettend. Het is wel een hele leuke opleiding om te volgen en ik vind het juist fijn dat ik dit op latere leeftijd heb gedaan. Je neemt tenslotte weer een stukje levenservaring mee als je voor de klas staat!