Gaat bevoegdheid boven bekwaamheid?

  • BertV

    Hoi iedereen,

    Ik vraag mij af of bevoegdheid boven bekwaamheid gaat in het voortgezet onderwijs, eigenlijk vraag ik mij af waarom iemand bevoegd moet zijn als hij een bekwame docent is.

    Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken

  • Marto

    Ja, bevoegdheid gaat boven bekwaamheid.

    Veel vaardigheden kun je leren, daar heb je niet speciaal een bevoegdheid voor nodig. Een bevoegde is vaak breder opgeleid, in het specifieke vak en in het geven van onderwijs.

    Iemand die alleen bekwaam is in een bepaald vak, is niet altijd voor meerdere taken inzetbaar. Zijn rechtspositie is dan vaak zwak.

    Een aantal jaren terug werden studenten ICT , voor hun diplomering, uit de universiteit gehaald en konden komen werken voor een goed salaris. Toen het later minder ging met de ICT werden deze mensen als eerste ontslagen, omdat ze geen diploma's hadden. Conclusie: met een bevoegdheid heb je ook een betere rechtspositie.

    Dat een bevoegde niet altijd even bekwaam is, is duidelijk. De bevoegde kan in veel gevallen bekwaam worden door bijvoorbeeld een goede begeleiding. Scholen zijn verplicht om werknemers te helpen beter te functioneren.