Weblectures zijn efficiënt volgens onderzoek

  • Peds

    Weblectures: vooral kennisclips aanbieden effectief en efficient voor studenten

    16 mei 2011 door Esther van der Linde

    Binnen de Han valt steeds vaker de term ‘weblectures’. Wat is eigenlijk een weblecture en hoe kan je het inzetten?In het project video in het onderwijs wordt ervaring opgedaan met weblectures. Hieronder staan een aantal bevindingen uit het project.

    Een belangrijk thema in het project video in het onderwijs is weblectures, het opnemen en beschikbaarstellen via internet van college. Er zijn verschillende manieren waarop je een weblecture op kan nemen. In het project onderscheiden we twee methodes:

    Het integraal opnemen van een college met studenten erbij

    Het opnemen van een docent die zonder publiek een college geeft. Omdat het hier gaat om kennisoverdracht en deze colleges vaak relatief kort zijn wordt hier gesproken van een kennisclip.

    Het grote voordeel van het integraal opnemen van een college is dat het de docent geen extra voorbereidingstijd kost. Hier staat wel tegenover dat het organisatorisch lastig is (de apparatuur moet worden opgebouwd en afgebroken in de korte tijd die er is tussen colleges) en dat de kwaliteit en effectiviteit voor studenten vaak lager is. Een hoorcollege bevat vaak veel onnodige informatie (mededelingen, vragen van studenten over de stof van vorige week etc). De ervaring van de pilots leert dat een college van 45 minuten zonder publiek vaak in minder dan 30 minuten gedaan kan worden. Een student heeft maar beperkt tijd, dus voor een student is een kernachtig verhaal beter en prettiger. Door de software (Presentations2go) die we bij de HAN hebben aangeschaft is het mogelijk om via de PowerPoint te navigeren door de weblecture, wat het gebruik van de weblectures nog efficiënter maakt. Je kan als student de weblecture laten beginnen bij die slide die je ingewikkeld vindt. Een voorbeeld van een kennisclip gemaakt met Presentations2go vind je hier

    Waarom weblectures inzetten?

    Er zijn veel verschillende redenen om weblectures in te zetten. Gommer en Bosker (2008) noemen in hun evaluatie van videopilots bij de Universiteit Twente zes scenario’s:

    Videocolleges als leerhulp

    College gemist

    Onderwijsflexibilisering

    Hergebruik

    Docent- en presentatievaardigheden

    Pr waarde

    Zij concluderen dat scenario 1 en 2 het meest voorkomen bij de UT. Bij de UT is alleen gepilot met het integraal opnemen van hoorcolleges. Bij de HAN is veel behoefte aan scenario 3 en 4. Vooral in de deeltijd wordt gekeken naar hoe het beperkt aantal contacturen zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden door de kennisoverdracht buiten de colleges te laten plaatsvinden. Hier past het opnemen van kennisclips goed bij.

    Gebruikersgemak en effectiviteit

    Uit evaluaties (zie bijvoorbeeld Gommer en Bosker, 2008, Fillius en Lam 2009) blijkt dat studenten het (opnieuw) kunnen bekijken van colleges online zeer waarderen. Uit onderzoek blijkt ook dat weblectures minstens zo effectief zijn als reguliere hoorcolleges (zie bijvoorbeeld Day, 2008,Bridge, Jackson & Robinson, 2009). Bij de universiteit Tilburg resulteerde de inzet van kennisclips naast de hoorcolleges zelfs tot 15% hogere slagingspercentages. Day heeft ook onderzocht dat weblectures effectiever zijn als vergelijkbare multimedia oplossingen (powerpoint met audio of alleen een powerpoint). Er is echter ook onderzoek dat concludeert dat weblectures geen of zelfs een negatieve invloed heeft. Uiteindelijk gaat het erom wat je met zo’n weblecture doet. Als je inzet op scenario 1 en 2 zal de invloed beperkt blijven. Het is prettig voor studenten dat ze colleges kunnen terug zien en het zal zeker een voordeel bieden voor studenten die ziek zijn of meer tijd nodig hebben om stof tot zich te nemen. Maar er verandert niets aan je onderwijs dus het effect zal beperkt zijn. Als je door de inzet van weblectures in staat bent om kennisoverdracht uit de contacturen te halen en deze uren te gebruiken voor interactie, dan heb je kans dat je het leerrendement daadwerkelijk kan vergroten. Dit blijkt uit het promotie onderzoek van Day (2008).

    Videoproject HAN: kennisclips prioriteit, opnemen colleges een optie

    Alle signalen die we krijgen wijzen erop dat we in de toekomst bij de HAN het opnemen van kennisclips moeten gaan faciliteren, zowel didactisch, technisch en organisatorisch. Het maken en beschikbaar stellen van kennisclips moet voor iedereen zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt. Daarnaast is er ook behoefte om integraal colleges op te nemen, bijvoorbeeld voor het opnemen van gastcolleges. Ook hiervoor zullen faciliteiten beschikbaar komen.

    Stand van zaken project

    Tot de zomervakantie wordt er in het videoproject gewerkt aan het evalueren van de pilots en het opstellen van een beleidsnotitie. Na de zomer kan dan gewerkt worden aan het inrichten van voorzieningen voor docenten om weblectures op te nemen.

    Vragen over weblectures bij de HAN? Neem contact op met Esther.vanderlinde@han.nl,. projectleider van het project digitale video in het onderwijs.

    Literatuur

    Bridge, P., Jackson, M. &Robinson, L. (2009) The effectiveness of streaming video on Medical Student Learning: a Case Study

    Day, J. (2008) Investigating learning with weblectures

    Fillius,R. & Lam, I. (2009) Evaluatie Weblectures. Intern Rapport, Universiteit Utrecht

    Gommer, L. & Bosker, M. (2008) videopilots UT: naar een standaarddienst voor registratie en aanbod van colleges via internet.

    http://blog.han.nl/hanicto/weblectures-vooral-kennisclips-aanbieden-effectief-en-efficient-voor-studenten/

    www.blog.han.nl/hanicto/weblectures-vooral-kennisclips-aanbieden-effectief-en-efficient-voor-studenten/

  • Peds

    Video-onderwijs via internet is efficiënt. De kostenvoordelen en doelmatigheid van video-onderwijs worden nog veel groter als onderwijsinstellingen landelijk of zelfs internationaal gaan samenwerken. Want dan kan er per leervideo meer geld worden geïnvesteerd in topkwaliteit, en wordt elke video door veel meer mensen gebruikt dan bij videolessen per onderwijsinstelling.

    De landelijke overheid en EU moeten daarbij volgens mij een veel meer sturende rol gaan spelen dan nu.

    Evaluatierapport: Het gebruik van weblectures door studenten

    In Groningen is het gebruik van weblectures geëvalueerd. Aan de hand van de onderzoeksresultaten uit de evaluatie kunnen de van te voren geformuleerde onderzoeksvragen worden beantwoord.

    Wanneer wordt gekeken naar het gebruik van weblectures van studenten, kan worden geconcludeerd dat studenten veelvuldig van het aanbod gebruik maken. Weblectures worden vooral bekeken na bestudering van de stof in het boek en vlak voor het tentamen.

    De meest voorkomende reden om een weblecture te bekijken is het missen van het hoorcollege en herhaling van de stof.

    Studenten zijn van mening dat de beschikbaarheid van weblectures absoluut bijdraagt aan verbetering van de leerresultaten.

    De technische ondersteuning voor het kijken van weblectures is over het algemeen voldoende. De geluidskwaliteit van de docent is minder goed; veel studenten geven aan dat deze niet goed is te verstaan.

    Het aanbieden van weblectures heeft eigenlijk nauwelijks invloed op het collegebezoek van studenten. Maar weinig studenten geven aan bewust bij een college weg te blijven omdat deze toch wordt opgenomen.

    Wat betreft actief leren, maken de studenten van de mogelijkheden gebruik die de weblectures bieden. Ze bekijken fragmenten meerdere keren, scrollen door de presentatie en het veranderen van afspeelsnelheid. De meningen omtrent interactieve verbeteringen zijn onder de studenten erg wisselend.

    Een aantal punten zouden studenten in de toekomst graag verbeterd zien. Belangrijkste punten zijn dat studenten graag voor elk vak de beschikking over weblectures willen hebben en dat deze eerder online komen te staan.

    Over het algemeen zijn studenten erg positief over de beschikbaarheid en het gebruik van weblectures. Genoeg reden om het gebruik van weblectures ter ondersteuning van het onderwijs aan de RuG uit te breiden en voort te zetten.

    Tekst is overgenomen uit: Vera Kuiper,Gert-Jan Verheij en Koos Winnips (2011) Evaluatierapport : Het gebruik van weblectures door studenten. Rijksuniversiteit Groningen: Universitair Onderwijscentrum Groningen. 2011.

    http://www.studiesuccesho.nl/2012/02/04/evaluatierapport-het-gebruik-van-weblectures-door-studenten/

    http://www.scribd.com/doc/77621404/Evaluatieverslag-weblectures

    Benefits of a Web lecture

    Various studies have investigated the opportunities presented by web lectures. The list below shows the key advantages web lectures offer students/pupils, lecturers/teachers and educational institutions.

    Advantages for students or pupils:

    Students or pupils who missed the original session can view the web lecture, either partially or in its entirety, to catch up. This prevents them from falling behind with their studies.

    Students or pupils who attended the original class can view the web lecture, either partially or in its entirety, at their leisure. This is particularly beneficial to students or pupils with an illness or disability.

    Better preparation for tests and exams.

    Research has shown that web lectures lead to higher marks and increased student satisfaction about the quality of education, and have a positive impact on a student’s motivation and learning success.

    Advantages for teaching staff:

    Teachers have the opportunity to watch footage of themselves in order to assess and review their own performance.

    Staff preparing for seminars or tutorials can watch the web lectures when preparing their lessons, thus ensuring the topics covered in the seminars or tutorials are in line with the subject matter handled in the lectures.

    Students or pupils can be asked to watch a web lecture in preparation for a class, thus leaving more time for interaction and discussion during the physical lecture.

    Feedback from students and pupils indicates that they feel more involved with a subject or course if web lectures are available.

    It is possible to re-use lectures or parts of lectures that have been recorded previously.

    Lecturers do not have to be physically present. This saves valuable time and opens up new opportunities for guest lecturers who may otherwise have been unable to attend.

    Advantages for educational institutions:

    Online web lectures enable educational institutions to amass a large, high-quality database of content and course material.

    Knowledge remains firmly rooted within the educational institution.

    Students or pupils attain better grades, are more motivated to study, and enjoy greater learning success.

    Greater flexibility (the time and place of a lecture becomes irrelevant).

    Easier to reach international or part-time students or pupils.

    No capacity issues: to avoid overcrowding, some of the students or pupils can follow the lecture from another room.

    Option of making web lectures or courses available to interested third parties for a fee.

    All lecture capture recordings can be integrated into and broadcast through learning management systems such as Blackboard or SharePoint.

    In addition to using web lectures for educational purposes, it is possible to broadcast other sessions and meetings as webcasts without the need for further investment.

    http://www.weblecture.nl/en/web-lecture-benefits.html