Onderwijsniveau in Nederland

  • Stefan

    Hoi allemaal,

    Ik vroeg me af wat de meningen zijn over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland? Ik ben zelf student en als ik om naar mij persoonlijk kijk en naar studenten om mij

    heen is het onderwijs wat wij krijgen en onze resultaten helemaal zo slecht nog niet. Tuurlijk doen wij er allemaal iets langer over dan de bedoeling is, maar hoort dat niet een beetje bij het student zijn? Overigens moet ik wel zeggen dat het wel heel erg verschillend is per vak. En dan vooral aan de docent want die moet er natuurlijk iets van maken.

    Ik las dit bericht weer laatst. Maar doen wij het dan echt zo slecht in Nederland in vergelijking met bijv. Amerika ofzo??? Dat vroeg ik me even hardop af :)

    http://www.depers.nl/binnenland/538062/Rutte-hekelt-onderwijskwaliteit.html

  • muy

    Het Nederlandse onderwijs is grotendeels blijven steken in de methode van 1880. Er zijn maar weinig andere sectoren in de samenleving die zo slecht gebruik maken van ICT.

    Al in de vorige eeuw had het onderwijs de inzet moeten omarmen van radio, tv, cassettebandjes, video, DVD. En zelfs nu we leven in de tijd van Youtube, webfora, wiki's, computergames en videoconferenties via internet, blijft het onderwijs koppig vasthouden aan eenzijdig mondeling klassikaal onderwijs, met alle nadelen en extreem hoge kosten die daaraan verbonden zijn. En bovendien houden leraren daardoor veel te weinig tijd over voor persoonlijke begeleiding van leerlingen en studenten.

    Het resultaat is dat er een enorme uitval is van leerlingen en studenten en dat de zwakste leerlingen vaak grote problemen ervaren in het onderwijs. Om nog maar te zwijgen van leerlingen met een achterstandsmilieu, handicap, chronische ziekte of psychische problemen. Bovendien heeft het onderwijs door het ouderwetse systeem geen tijd om ook les te geven in allerlei andere belangrijke onderwerpen zoals milieu, verantwoord medeburgerschap, sociaal gedrag, EHBO en preventie van ziekte, conflicten en financiële problemen.

  • muy

    De overheid zou ook een paar kanalen op radio en tv moeten opkopen. Op die kanalen moet dan permanent (24/7) onderwijs en voorlichting worden uitgezonden voor allerlei doelgroepen. Ik denk dat dat veel maatschappelijke problemen zou verminderen tegen beperkte kosten. En dat systeem van media-onderwijs kan de kenniseconomie stimuleren. Dat systeem kan betaald worden door minder les te geven op scholen en ten laste van het budget voor bibliotheken.

  • Marto

    Aan MUY:

    Wat je zegt over het onderwijs is onzin.

    Je hebt duidelijk geen idee wat onderwijs is en wat onderwijs inhoudt.

    Ga gewoon weer filmpjes kijken.

    Aan Stefan,

    Ons onderwijs is gericht op het gemiddelde niveau en heeft als doel deze leerlingen zo goed mogelijk op te leiden. Het gevolg van deze aanpak is dat veel leerlingen ook voor het gemiddelde studeren, de zogenaamde zesjescultuur. Ons basisniveau is echter redelijk hoog.

    Aan de andere kant zijn er voor de kinderen die aan de boven- en onderkant van het gemiddelde zitten nog veel problemen te overwinnen. Voor de zwakke leerlingen is er inmiddels wel veel ontwikkeld, voor de sterke leerling vooralsnog minder.

    In de VS is het basisniveau over het algemeen minder, maar daar is een aantal instituten (universiteiten) dat weer hoger scoort.

    Verder is het onderwijs volop in beweging en vinden er veel nieuwe ontwikkelingen plaats.