Gouda, 11 februari 2011 – Het vormgeven van Passend Onderwijs binnen het voortgezet onderwijs is een uitdaging. Het gaat om het vergroten van de zorgkracht. ZIEN! geeft als pedagogisch en didactisch expertsysteem zicht op de leerling met zijn onderwijsbehoeften. Het biedt concrete doelen en handelingssuggesties aan docenten. Zo kan de docent aan de slag om leerlingen met onderwijs- en zorgbehoeften planmatig te ondersteunen. Bart Vollmuller, projectleider ZIEN!: “ZIEN! brengt de zorgbehoeften van leerlingen in beeld.”

Het systeem is ontwikkeld door Driestar Onderwijsadvies en Topicus. ZIEN! ondersteunt de mentor in het proces van observeren, begrijpen, keuzes maken en handelen. Met het systeem wordt de eerstelijnszorg transparant en ontstaat er een gemeenschappelijke taal in het spreken over leerlingenzorg. Zo kunnen docenten aan de slag om leerlingen met zorgbehoeften gericht en planmatig te ondersteunen.

Vragenlijsten

ZIEN! maakt onderwijszorgbehoefte(n) zichtbaar door middel van vragenlijsten. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de leerling en/of de groep werkt ZIEN! in het voortgezet onderwijs met verschillende vragenlijsten rondom de leerling. Er zijn vragenlijsten voor de mentor, de ouders, de leerling en de aanleverende basisschool. Het resultaat vormt een leerling- en klassenprofiel. Op grond van dit profiel worden er handelingssuggesties gegeven die de docent helpen om de zorgkracht te vergroten.

Praktische handvatten

Arjan van Tol, LWOO-docent en LGF-coördinator op de Pieter Zandt Scholengemeenschap, werkt al geruime tijd met het programma. Zie voor een praktijkvoorbeeld de bijgevoegde casus. “ZIEN! is een zeer gebruiksvriendelijk instrument gericht op de eerstelijnszorg. Je kunt het eigenlijk zien als een basiszorgprofiel. Het geeft docenten vele praktische handvatten om aan deze zorg gestalte te geven. Docenten die werken met ZIEN! zijn handelingsgericht bezig met hun leerlingen!”

De docent beter laten zien

Bart Vollmuller, projectleider ZIEN!, is enthousiast over de mogelijkheden die het systeem biedt. “Waarnemen, begrijpen, wegen, plannen, handelen en evalueren op grond van wat de leerling nodig heeft en wat de docent ziet zitten. Dat is ZIEN! Daarbij biedt ZIEN! ‘taal’ aan mentoren om de onderwijsbehoeften te beschrijven. Wanneer de docent de taal kan gebruiken, en de handelingssuggesties kan laten aansluiten bij de onderwijsbehoeften, ‘ziet’ de docent beter en neemt de zorgkracht toe.”

Profiel Driestar Onderwijsadvies

Driestar Onderwijsadvies adviseert en begeleidt scholen in het primair, voortgezet en speciaal (basis)onderwijs. Aandachtsgebieden zijn vakinhoudelijke vragen met name rond rekenen en taal, inrichten van de leeromgeving, versterken van de zorgstructuur, opvoedingsondersteuning en ICT.

Profiel Topicus

Topicus is een innovatieve ICT-dienstverlener, gevestigd in Deventer. Topicus is gespecialiseerd in het realiseren van SaaS (Software as a Service)-applicaties voor de sectoren Finance, Zorg en Onderwijs.