Meer noodkreten uit het veld

  • marc

    Meer noodkreten uit het veld

    ‘Huidige bekostiging van het PO staat verantwoorde bedrijfsvoering in de weg’, ‘rijksoverheid komt afspraken met schoolbesturen niet na’, ‘overheid is onbetrouwbare partner’, ‘afbreukbeleid’, en meer stellige uitspraken in de brief die namens 30 scholen in het primair onderwijs van Mgr. Niënhausstichting en SKOD aan onder meer de leden van de Vaste Kamercommissie Onderwijs is gestuurd. In de brief stelt de voorzitter van de betrokken besturen dat door de reeds doorgevoerde en aangekondigde bezuinigingen schoolbesturen gedwongen worden te bezuinigen op personeel, terwijl hij dit eigenlijk onacceptabel vindt.

    De brieven zijn de zoveelste uitingen vanuit de dagelijkse onderwijspraktijk, gericht aan politici, om aan te geven dat de bezuinigingen de scholen voor een onmogelijke opdracht plaatsen.

    Lees de brieven: http://www.poraad.nl/scrivo/asset.php?id=579351

    Naar dossier Passend onderwijs/bezuinigingen: http://www.poraad.nl/index.php?p=358143

  • Dudi

    Nederlands onderwijs kost nu jaarlijks zo'n 26 miljard en is daarmee de grootste kostenpost in de totale overheidsbegroting van 150 miljard. De financiële problemen in het onderwijs kunnen eenvoudig worden opgelost, door naast klassikaal onderwijs veel meer gebruik te maken van educatieve webvideo's.

    Maak ook educatieve webfora, waar leerlingen vragen kunnen stellen aan leraren over de leerstof. Stel die digitale leermiddelen gratis beschikbaar voor iedereen. Dan zijn er minder leraren nodig en dalen de kosten per leerling. En daardoor kan het salaris per leraar omhoog.

    Al in de jaren negentig was het bedrijfsleven geautomatiseerd. Maar het Nederlands onderwijs lijkt helaas nog erg op onderwijs uit de achttiende eeuw. Scholen saboteren massaal de invoering van efficiënte onderwijsmethoden via internet, negeren de discussie hierover en klagen vervolgens dat er te weinig geld is.

    Met een efficiënte gebruik van internet-leermiddelen kan de onderwijsbegroting denk ik minstens een kwart minder zijn, want zijn er minder leraren nodig. En daarbij kan toch het salaris per leraar flink stijgen.

    Deskundig gemaakte educatieve webvideo's (oftewel weblectures) geven volgens de meeste recente onderzoeken goede resultaten en kunnen goed worden gecombineerd met klassikaal onderwijs. Ik stel voor dat deze digitale oplossingen genuanceerd, constructief en creatief worden besproken op www.poraad.nl op basis van actueel wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.