PO-Raad: Nederlands onderwijs verder weg van ‘Top 5 – ambitie’

  • marc

    Het PISA-rapport, een internationaal vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs, heeft voor de Nederlandse overheid een onplezierige boodschap: in de internationale rangorde staat het Nederlandse onderwijs met leesvaardigheid op de tiende en met wiskunde en natuurwetenschappen zelfs op de elfde plaats. In de regeringsverklaring heeft het huidige kabinet als doel gesteld in de Top 5 te komen, maar Nederland blijkt te zijn gedaald. De aangekondigde bezuinigen staan volgens de PO-Raad haaks op de Top 5 - ambitie.

    Investeren is noodzakelijk

    Om de kwaliteit te verhogen en beter te scoren in het PISA-onderzoek, is extra investeren in het onderwijs noodzakelijk. Maar in plaats van te investeren bezuinigt het kabinet 300 miljoen op Passend onderwijs, waarvan in eerste instantie de meest kwetsbare leerlingen de dupe worden. Kete Kervezee, voorzitter PO-Raad: “De aangekondigde bezuinigingen treffen alle leerlingen en zullen een averechts effect hebben op de kwaliteit van het onderwijs en op onze plaats in de internationale rangorde. De PO-Raad wil graag meegaan met een ambitieuze doelstelling, maar het moet wel een realistische ambitie zijn. Een eerste voorwaarde is daarbij het doorzetten van de professionalisering van leerkracht, schoolleider en schoolbestuur.”

    Lees het volledige persbericht >> http://www.poraad.nl/scrivo/asset.php?id=576106

  • Bett

    Nederland geeft jaarlijks ongeveer 26 miljard euro uit aan onderwijs. Daarop zou volgens mij jaarlijks minstens vijf miljard kunnen worden bezuinigd, als het onderwijs deels zou worden gegeven via webvideo's, videoconferenties en webfora. Volgens veel recente buitenlandse onderzoeken geven die onderwijsmethoden goede resultaten, ook in combinatie met klassikaal onderwijs.

    Zolang onderwijsinstellingen weigeren om intensief gebruik te maken van die nieuwe mogelijkheden, vind ik eisen om nog meer geld erg misplaatst. Van het eenzijdige gebruik van traditioneel klassikaal onderwijs worden vooral de meest kwetsbare leerlingen het slachtoffer. Ook voor hen moeten er gratis internetvideo's zijn met bijlessen.