Vraag: “Ik weet niet goed hoe ik de meelopers bij het pesten het beste aan kan spreken.”

Antwoord: Als leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en voor de sfeer in de klas, zal pesten minder kans krijgen. Klassenregels kunnen je hierbij helpen.

Het is verstandig met de hele klas te bespreken wat pesten is en wat de verschillende rollen zijn die bij pesten meespelen. Laat kinderen zelf nadenken over de rol die zij innemen. Hierbij kan een ‘pestkwartet’ helpen om de rollen bespreekbaar te maken.

Meelopers zijn in pestsituaties de belangrijkste en vaak ook de grootste groep. Bij deze groep is vaak de meeste winst te halen. Veel kinderen zijn het niet eens met pesten maar weten niet wat ze moeten doen of denken dat ze alleen staan.

Door dit te benoemen gaan deze kinderen beseffen dat ze niet de enige zijn en samen iets tegen het pesten kunnen doen. Bespreek ook hoe je dit kunt doen. Zo kun je leerlingen vertellen dat ze niet moeten lachen als er gepest wordt. Als je meelacht geef je de pester namelijk het gevoel dat het leuk is wat hij doet en zal hij doorgaan. Als je niet meelacht help je uiteindelijk zowel de gepeste als de pester.

In gesprek met de hele klas is het van belang om te benadrukken dat vertellen over pesten geen klikken is. Praten over pesten zorgt juist dat iedereen het fijn heeft in de klas. Bespreek ook met de klas hoe je iemand kunt helpen die gepest wordt. Zoals vragen om mee te doen, een praatje te maken, voor hem opkomen en samen naar de leerkracht te gaan om het pesten aan te pakken.

Meer tips voor leraren over pestpreventie:

http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+leerkrachten/Over+pesten/Veelgestelde+vragen/Hoe+spreek+ik+meelopers+op+een+goede+manier+aan.htm

www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+leerkrachten/Over+pesten/Veelgestelde+vragen/Hoe+spreek+ik+meelopers+op+een+goede+manier+aan.htm