Onderzoek van Kohnstamm Instituut oordeelt positief over ICT in onderwijs

  • Biuhui

    Leren met meer effect: de opbrengsten van twee jaar onderzoek

    Vrijdag 16 april 2010

    Na een looptijd van twee jaar is het programma ‘Leren met meer effect’ afgesloten. Tien scholen experimenteerden met ict in hun onderwijs en onderzochten samen met het Kohnstamm Instituut de opbrengsten ervan. Gaan leerlingen beter leren? Raken ze gemotiveerder? Wat vinden betrokken leraren ervan? Hoe kijken leraren die niet betrokken waren bij het experiment ertegenaan? En gaat de school ermee verder, of niet? Waar ligt dat aan?

    Het eerste deel van het programma richtte zich hoofdzakelijk op de vraag: wat is het effect van nieuwe vormen van onderwijs met ict op leerlingen? Het jaar daarop ging het ook om de bredere vraag hoe scholen er een jaar later voor stonden en wat de vernieuwing met de rest van de school had gedaan.

    We mogen concluderen dat ict het onderwijs kan verbeteren. Tegelijkertijd zijn opbrengsten in het onderwijs zelden exclusief toe te schrijven aan ict. Meestal is het in combinatie met het nadenken over wat je met je onderwijs wilt bereiken en hoe dat het beste te realiseren is. En we weten ook dat steun van zowel leraren als schoolleiding nodig is om succesvol te zijn.

    De drieëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, ‘Opbrengsten van Leren met meer effect’, zet de meest opvallende onderzoeksresultaten op een rij.

    Dit is de bron van dit bericht: http://docentvo.kennisnet.nl

    www.docentvo.kennisnet.nl

  • Biuhui

    Leren met meer effect: de opbrengsten van twee jaar onderzoek

    Na een looptijd van twee jaar is het programma ‘Leren met meer effect’ afgesloten. Tien scholen experimenteerden met ict in hun onderwijs en onderzochten samen met het Kohnstamm Instituut de opbrengsten ervan. Gaan leerlingen beter leren? Raken ze gemotiveerder? Wat vinden betrokken leraren ervan? Hoe kijken leraren die niet betrokken waren bij het experiment er tegenaan? En gaat de school ermee verder, of niet? Waar ligt dat aan?

    Het eerste deel van het programma richtte zich hoofdzakelijk op de vraag: wat is het effect van nieuwe vormen van onderwijs met ict op leerlingen? Het jaar daarop ging het ook om de bredere vraag hoe scholen er een jaar later voor stonden en wat de vernieuwing met de rest van de school had gedaan. We mogen concluderen dat ict het onderwijs kan verbeteren. Tegelijkertijd zijn opbrengsten in het onderwijs zelden exclusief toe te schrijven aan ict. Meestal is het in combinatie met het nadenken over wat je met je onderwijs wilt bereiken en hoe dat het beste te realiseren is. En we weten ook dat steun van zowel leraren als schoolleiding nodig is om succesvol te zijn.

    De drieëntwintigste publicatie in de Kennisnet Onderzoeksreeks, ‘Opbrengsten van Leren met meer effect', zet de meest opvallende onderzoeksresultaten op een rij. Je kunt dat onderzoeksrapport hier downloaden via onderstaande weblink:

    Bron van dit artikel:

    http://onderwijsnieuws.kennisnet.nl/algemeen

    www.onderwijsnieuws.kennisnet.nl/algemeen

  • Biuhui

    Je kunt dit onderzoeksrapport van het Kohnstamm Instituut hier downloaden via onderstaande weblink:

    http://onderwijsnieuws.kennisnet.nl/algemeen

    www.onderwijsnieuws.kennisnet.nl/algemeen