HBO docent worden (Zij-instromer) - waar informatie?

  • JL

    Ik ben nu een tijdje werkloos en zit te denken om misschien voor de klas te gaan staan, bij voorkeur HBO.

    Ik heb een WO opleiding Bedrijfseconomie, dus docent BE lijkt me logisch.

    Waar kan ik informatie vinden over omscholing e.d.?

  • NienkeP

    Voor de financieen kan je informatie vinden op de site van de ib-groep (nu DUO geheten) maar wat je nog beter kan doen is een hogeschool binnenstappen waar je zou willen werken en vragen wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor je, om zij-instromer te worden moet je namelijk wel een school hebben die je in dienst neemt.

  • michiel

    http://www.werkeninhetonderwijs.nl/leraar_02_02_alginfo.html

    veel succes!

  • Theo

    Kijk eens op:

    http://www.werkenbijhogescholen.nl/

  • MR

    Hallo,

    ik speel met dezelfde gedachten als JL. Het verschil is echter dat ik op dit moment nog wel aan het werk ben en overweeg een carrieremove te maken. Een goed idee van NienkeP om eens bij een HBO binnen te stappen om te vragen naar mogelijkheden om zonder onderwijsbevoegdheid aan het werk te kunnen, zodat er een studie naast gevolgd kan worden. Bij welke personen binnen het HBO kan ik hier het beste aankloppen? Heeft iemand hier ervaringen mee?

    Persoonlijk overweeg ik een onderwijzende functie binnen een HBO-communicatie of zorg (bijv. verpleging) vanwege mijn opleidingsachtergrond en werkervaring in communicatiewetenschap en gezondheidswetenschappen.

    Alle tips zijn welkom.

    Alvast bedankt en JL, veel succes.

  • Astrid ter Steege

    Beste JL,

    Je kunt met een masteropleiding solliciteren bij een hbo instelling. Tegenwoordig wordt een hbo docent meestal aangesteld indien hij/zij praktijkervaring heeft in de sector van de opleiding. Tevens dien je voor het verkrijgen van een vaste aanstelling en vooral ook voor het beheersen van competenties van een docent een didactische bevoegdheid te halen. Dit kan bijvoorbeeld bij de Vrije universiteit. Verdere informatie vind je op www.onderwijscentrum.vu.nl

    Succes met de onderwijscarriere.

    Astrid

  • Panamathor

    Op de VU site las ik:

    “De nieuwe subsidieregeling voor zij-instromers in het onderwijs biedt een oplossing, ook voor docenten die al enige tijd onbevoegd voor de klas staan. De subsidieregeling is op 1 januari 2011 weer een nieuwe termijn ingegaan, dit betekent dat per zij-instromer een subsidie van € 19.000 aangevraagd kan worden. Aan deze regeling zit een subsidieplafond, de verwachting is dat dit na de eerste 200 aanvragen bereikt zal zijn. Het is dus zaak snel de subsidie aan te vragen voor eventuele kandidaten.”

    Waar las ik ook weer dat er de komende 10-20 jaar 30 duizend leraren nodig zijn? Nou, dat schiet lekker op met 200.

    Maar ja, de bestaande leraren kunnen natuurlijk best doorwerken tot hun zeventigste. Tenslotte is het beroep van leraar meer een roeping dan iets dat je puur voor het geld doet. Dus ja, dan valt dat tekort wel mee.

  • karen verheul

    Ik ben doctorandus in de Theaterwetenschap, heb ook de Mimeschool an de AHK dorlopen en wil graag nu een aantekening halen om in het Middelbaar onderwijs voor de klas te staan. Welke opleiding is geschikt?

  • karen verheul

    Ik ben doctorandus in de Theaterwetenschap, heb ook de Mimeschool an de AHK dorlopen en wil graag nu een aantekening halen om in het Middelbaar onderwijs voor de klas te staan. Welke opleiding is geschikt om als drama docent Havo/VWO klassen te doceren in Toneel/Beweging.