hallo,

ik heb een vraag aan jullie.

mijn zoon zit in groep 7. hij heeft een taalachterstand, en scoort alleen maar E's voor begrijpend lezen en woordenschat. in spelling en grammatica scoort hij voldoende. onze moedertaal is duits en is mijn zoon ook in duitsland geboren. wel zit hij sinds groep 1 in nederland op de bs, maar zijn zijn problemen met de taal niet beter geworden. in rekenen heeft hij het ook niet makkelijk, en zit hij dit schooljaar tijdens de rekenles in groep 6 (op mijn vraag, of dit wel mogelijk is). vorig jaar kreeg hij nog betaald bijles, maar vond ik het op een gegeven moment te veel voor hem, en ben ik ermee gestopt.

vorige week heb ik een gesprekje (10-min.-gesprek) met zijn leerkracht gehad. hij vertelde me dat mijn zoon het moeijlijk heeft en het helaas niet goed deed, qua cijfers. ja, dit weet ik ook, zei ik. maar hoe kunnen we hem thuis helpen? geen antwoord op mijn vraag. is er extra begeleiding of hulp die hij kan krijgen? nee. hebben jullie niet van de interne begeleiders, die hem kunnen helpen met bv. leren leren? nee. hebben jullie een handelingsplan voor hem opgezet. nee, moet ik nog doen.

jullie snappen hopelijk dat ik echt gefrustreerd naar huis ben gegaan. ik wil mijn zoon graag helpen, en is hij een heel gevoelige, die langzaam maar zeker echt last hiervan krijgt (faalangst: buikpijn, misselijkheid, overgeven en zelfs diarree). als moeder vind ik het erg om hem dan zo te zien lijden. ik probeer hem altijd wel duideljk te maken, dat ik het halen van slechte cijfers niet erg vind, als hij maar zijn best probeert. en als het dit jaar niet zou lukken, dan doen we groep 7 volgend jaar gewoon nog een keer….maar dan wil ik wel gepaste hulp van leerkracht/school.

wie kan mij adviseren hoe ik met de leerkracht/school verder moet? welke hulp mag/kan ik als ouder eisen en verwachten?

alvast bedankt voor jullie hulp!

gr.,

sarah