Nederland moet gymnasia afschaffen en Engels kiezen als enige voertaal

  • Tess

    Ik vraag me een beetje af welk niveau u zelf hebt gevolgd?

    Heeft u het gymnasium gedaan? Anders vind ik dit sowieso een gekke discussie en vind ik dat u geen reden hebt om deze dingen te zeggen, wat weet u er dan van?

    Latijn en Grieks zijn echt wel nuttig, het geeft, omdat het grammaticaal heel ingewikkeld is, een goede grammatica (en ja, wat heb je nodig om engels te leren? Grammatica) en verder is het een soort puzzel. Dit zou dus ook goed zijn voor wiskunde en andere exacte vakken.Al is dit misschien niet wetenschappelijk bewezen.

    Ik zit zelf op het gymnasium en vind dat deze vakken behalve leerzaam, ook erg uitdagend zijn. Waarom denkt u dat de talen alleen op het gymnasium gegeven worden. Latijn en Grieks is moeilijk en als je naar het gymnasium gaat zoek je naar een uitdaging. Waarom dat geen arabisch of chinees, dat is toch ook moeilijk? Ten eerste omdat Latijn en Grieks een stukje cultuur is en het de basis is van veel talen, waardoor je die door het bestuderen Latijn en Grieks goed zal beheersen. Dit is anders als je bijv. Chinees leert, dat is niet een basis.

    En dan engels als voertaal, ik ben het met u eens dat wij Nederlanders te slecht engels spreken. Ik denk dat de problemen hiervan echter bij basisscholen liggen, die moeten al eerder engels geven. Maar ik vind het onzin dat u Duits en Frans wil afschaffen. Het contact met die landen is heel belangrijk. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Heeft u enig idee hoe onze economie steunt op dat achterland? Er wordt op steeds meer scholen nu ook spaans en chinees aangeboden, wat ik een goede ontwikkeling vind.

    Cultuur is nutteloos vind u? Ik snap dat als je niet kan tekenen of geen instrument kan spelen, en een slecht gevoel voor literatuur hebt, je cultuur stom kan vinden. En daarmee culturele vakken stom. Je kan al die vakken na de derde laten vallen. Maar nutteloos zijn ze niet; Het leven gaat toch niet alleen om geld, en serieuze dingen. Gaat u dan nooit eens naar een musea, of naar een toneelstuk of luistert u geen cd's? En gaat u op vakantie? Zo ja, dan doet u ook zelf mee aan cultuur. Zo niet, dan heb ik nog een andere reden waarom cultuur goed is: het leert je op een creatieve manier naar dingen kijken, en dat is heel belangrijk voor het oplossen van problemen (ook exacte problemen) Deze vakken lijken dus in eerste instantie vrij nutteloos maar dat zijn ze niet

    Oh en dan die opmerking dat gymnasiasten elitair en arrogant worden door hun opmerking. Als u geen gymnasiast bent, kunt u dit moeilijk beoordelen, u kijkt er vanuit uw standpunt naar en ik vind dat u, als u dit wil zeggen, wetenschappelijk bewijs voor moet hebben. (daar bent u toch zo van) Natuurlijk zijn er arrogante gymnasiasten, maar er zijn ook wel arrogante vmbo'ers. Als u wetenschappelijk bewijs hebt dat een gymnasiast door zijn of haar opleiding arroganter is dan de gemiddelde Nederlander, spijt het mij als gymnasiast. Maar als we het gymnasium af gaan schaffen, denk ik dat dit erg onrechtvaardig is voor de gymnasiasten. Ik vind het heerlijk dat ik op een school zit waar het tempo hoog ligt en waar veel verrijkingsstof wordt aangeboden (zoals Grieks en Latijn) Ik ging nooit echt met plezier naar de basisschool, ik vond de lessen saai en werd gepest omdat ik slimmer was dan gemiddeld. Zou het beter zijn als gymnasiasten dit ook op de middelbare school moeten verdragen. Voor mij is het gymnasium een geweldige kans, en ik voel me heus niet beter dan de gemiddelde Nederlander. Het instant houden van gymnasia is niet alleen goed voor de leraren maar ook voor de maatschappij. De exacte vakken, die gymnasiasten meestal in een hoger tempo beheersen, worden steeds meer gevraagd.

    Het spijt me dat mijn stukje zo lang is geworden, maar ik las dit toevallig en was ontzettend verontwaardigd.

    Ik hoop dat u dit ooit nog leest, maar het stukje is al jaren geleden geplaatst dus ik ga er niet vanuit.

    Tess

  • Sen

    Tess Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik vraag me een beetje af welk niveau u zelf hebt

    > gevolgd?

    Beste Tess,

    Ik weet waar ik over praat, maar via dit prikbord kan men toch niets bewijzen over zijn opleiding. En wat belangrijker is: ad hominem-argumenten zijn ongepast in een wetenschappelijke discussie.

    > Heeft u het gymnasium gedaan? Anders vind ik dit

    > sowieso een gekke discussie en vind ik dat u geen

    > reden hebt om deze dingen te zeggen, wat weet u er

    > dan van?

    > Latijn en Grieks zijn echt wel nuttig, het geeft,

    > omdat het grammaticaal heel ingewikkeld is, een

    > goede grammatica (en ja, wat heb je nodig om

    > engels te leren? Grammatica) en verder is het een

    > soort puzzel. Dit zou dus ook goed zijn voor

    > wiskunde en andere exacte vakken.Al is dit

    > misschien niet wetenschappelijk bewezen.

    Inderdaad, het is niet wetenschappelijk bewezen en dat is de kern. Overheidsbeleid moet zoveel mogelijk evidence based zijn. Ik geloof best dat verstandelijke activiteit het denken verbetert, maar dat geldt voor zoveel activiteiten. Bijvoorbeeld kaartspelen, bordspelen, computerspelletjes, tijdschriften lezen, kletsen, enz. Toch word daar geen onderwijs voor betaald van belastinggeld. Want tijd en geld voor onderwijs is heel beperkt en er zijn veel onderwerpen die belangrijk zijn. Bovendien heerst er een ernstige economische crisis en moet de Nederlandse overheid tientallen miljarden bezuinigen. En voor veel overheidstaken is te weinig geld, zoals verpleeghuizen, daklozenopvang, opvoedingsondersteuning en handhaving van allerlei wetten.

    > Ik zit zelf op het gymnasium en vind dat deze

    > vakken behalve leerzaam, ook erg uitdagend zijn.

    Er zijn veel andere vakken te verzinnen die ook uitdagend zijn en bovendien veel nuttiger dan Grieks en Latijn. Bijvoorbeeld conflictbemiddeling, opvoeding, drugspreventie, milieukunde, administratie, ICT, wetskennis, ziektepreventie, ongelukkenpreventie, vredesonderwijs, politiek en kennis over preventie van psychosociale problemen.

    > Waarom denkt u dat de talen alleen op het

    > gymnasium gegeven worden. Latijn en Grieks is

    > moeilijk en als je naar het gymnasium gaat zoek je

    > naar een uitdaging. Waarom dat geen arabisch of

    > chinees, dat is toch ook moeilijk? Ten eerste

    > omdat Latijn en Grieks een stukje cultuur is en

    > het de basis is van veel talen, waardoor je die

    > door het bestuderen Latijn en Grieks goed zal

    > beheersen. Dit is anders als je bijv. Chinees

    > leert, dat is niet een basis.

    Als je de tijd die je nu aan klassieke talen besteed. zou besteden aan Engels, wordt je veel beter in Engels, denk ik, dan via de route die je nu loopt. Scholieren in Engeland spreken meestal prima Engels en meestal zonder kennis van Grieks en Latijn.

    > En dan engels als voertaal, ik ben het met u eens

    > dat wij Nederlanders te slecht engels spreken. Ik

    > denk dat de problemen hiervan echter bij

    > basisscholen liggen, die moeten al eerder engels

    > geven. Maar ik vind het onzin dat u Duits en Frans

    > wil afschaffen. Het contact met die landen is heel

    > belangrijk. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Heeft u

    > enig idee hoe onze economie steunt op dat

    > achterland?

    We moeten streven naar het Engels als wereldtaal, om te beginnen in Europa.

    Er wordt op steeds meer scholen nu ook

    > spaans en chinees aangeboden, wat ik een goede

    > ontwikkeling vind.

    > Cultuur is nutteloos vind u? Ik snap dat als je

    > niet kan tekenen of geen instrument kan spelen, en

    > een slecht gevoel voor literatuur hebt, je cultuur

    > stom kan vinden. En daarmee culturele vakken stom.

    Ik heb talent voor culturele vakken en ik vind ze niet ‘stom’. Maar ik vind het uiterst ongewenst dat er belastinggeld en verplichte onderwijstijd wordt besteed aan onderwijs in die vakken, terwijl het nut daarvan nooit wetenschappelijk is aangetoond.

    > Je kan al die vakken na de derde laten vallen.

    > Maar nutteloos zijn ze niet; Het leven gaat toch

    > niet alleen om geld, en serieuze dingen. Gaat u

    > dan nooit eens naar een musea, of naar een

    > toneelstuk of luistert u geen cd's? En gaat u op

    > vakantie? Zo ja, dan doet u ook zelf mee aan

    > cultuur.

    Iedereen mag zijn eigen tijd en geld vrijwillig besteden aan cultuur. Maar ik vind het schandalig dat veel leerlingen jarenlang worden gedwongen om daar hun beperkte leertijd aan te besteden en dat belastingbetalers worden gedwongen om daaraan mee te betalen. En dit alles wordt in stand gehouden door de sterke politieke lobby van leraren op dit gebied, die vooral bezorgd zijn om hun salaris en status.

    > Zo niet, dan heb ik nog een andere reden

    > waarom cultuur goed is: het leert je op een

    > creatieve manier naar dingen kijken, en dat is

    > heel belangrijk voor het oplossen van problemen

    > (ook exacte problemen) Deze vakken lijken dus in

    > eerste instantie vrij nutteloos maar dat zijn ze

    > niet

    Dat is niet wetenschappelijk aangetoond. Laat leerlingen liever educatieve webvideo's zien over creatieve denktechnieken en argumentatieleer. En onderzoek daarvan de effecten experimenteel wetenschappelijk.

    > Oh en dan die opmerking dat gymnasiasten elitair

    > en arrogant worden door hun opmerking. Als u geen

    > gymnasiast bent, kunt u dit moeilijk beoordelen, u

    > kijkt er vanuit uw standpunt naar en ik vind dat

    > u, als u dit wil zeggen, wetenschappelijk bewijs

    > voor moet hebben. (daar bent u toch zo van)

    Dat zou inderdaad een goed onderwerp zijn voor een onderzoek.

    > Natuurlijk zijn er arrogante gymnasiasten, maar er

    > zijn ook wel arrogante vmbo'ers. Als u

    > wetenschappelijk bewijs hebt dat een gymnasiast

    > door zijn of haar opleiding arroganter is dan de

    > gemiddelde Nederlander, spijt het mij als

    > gymnasiast. Maar als we het gymnasium af gaan

    > schaffen, denk ik dat dit erg onrechtvaardig is

    > voor de gymnasiasten. Ik vind het heerlijk dat ik

    > op een school zit waar het tempo hoog ligt en waar

    > veel verrijkingsstof wordt aangeboden (zoals

    > Grieks en Latijn)

    Je kunt ook VWO volgen en daarnaast zware cursussen doen op het gebied van bijvoorbeeld ICT en Engels, of als je dat graag wilt Oud-Grieks en Latijn, op eigen kosten. Dan houdt de overheid meer geld over voor verpleeghuizen, opvang van daklozen, steun aan gehandicapten, pestpreventie, politie, ontwikkelingshulp, enz.. Ik stem uiterst links.

    > Ik ging nooit echt met plezier

    > naar de basisschool, ik vond de lessen saai en

    > werd gepest omdat ik slimmer was dan gemiddeld.

    Dat is op te lossen door onderwijs vooral te geven via ‘flipped classroom’. Daarbij kan het onderwijs aanbod sterk worden aangepast aan de individuele leerbehoefte. Pesten op school moet sterk worden verminderd via evidence based pestpreventie-projecten. De schadelijke gevolgen van pesten worden in het Nederlands onderwijs sterk onderschat.

    > Zou het beter zijn als gymnasiasten dit ook op de

    > middelbare school moeten verdragen. Voor mij is

    > het gymnasium een geweldige kans, en ik voel me

    > heus niet beter dan de gemiddelde Nederlander. Het

    > instant houden van gymnasia is niet alleen goed

    > voor de leraren maar ook voor de maatschappij. De

    > exacte vakken, die gymnasiasten meestal in een

    > hoger tempo beheersen, worden steeds meer

    > gevraagd.

    Grieks en Latijn leren om beter te worden in exacte vakken? Dat vind ik een kromme redenering. En ook deze stelling zou eerst bewezen moeten worden via onderzoek.

    > Het spijt me dat mijn stukje zo lang is geworden,

    > maar ik las dit toevallig en was ontzettend

    > verontwaardigd.

    > Ik hoop dat u dit ooit nog leest, maar het stukje

    > is al jaren geleden geplaatst dus ik ga er niet

    > vanuit.

    > Tess

    Ik vind het fijn en heel goed dat je als scholier wilde reageren en ik neem je verontwaardiging serieus. En ik vind je reactie eerlijk en goed geschreven. Het zou goed zijn als meer tieners zich in politiek zouden verdiepen. Maar ik ben het dus overwegend niet eens met je argumenten.

    Groeten, Sen

  • Tess

    Beste Sem,

    Ten eerste: dank u wel dat u heeft gereageerd, en dat u dit zo vriendelijk hebt gedaan.

    Ik denk dat ik na uw antwoord ook beter begrijp wat u bedoelt.

    En ik denk dat, behalve dat we het gewoon op sommige vlakken niet eens zijn, deze verontwaardiging van mijn kant vooral komt omdat ik dit inderdaad niet als wetenschappelijke discussie zag. Ik heb het meer vanuit de menselijkere kant en mijn ervaring bekeken en snap nu beter uw argumenten.

    Ik zou het echt erg jammer vinden als Latijn of Grieks niet zou worden gedaan, maar als er andere uitdagende (en daar bedoel ik vooral een soort ‘puzzeltje’ mee) vakken voor in de plaats zouden komen, zou ik dat wel acceptabel vinden. Ik snap daarin uw argumenten wel dat dit soort vakken nuttig kunnen zijn. Al blijf ik bij mijn mening dat Latijn en Grieks ook handig kunnen zijn. Verder blijf ik erbij dat het gymnasium moet blijven bestaan. Ik vind het verschil tussen vwo en gymnasium niet alleen zitten in de klassieke talen, maar ook in de manier waarop de lesstof wordt aangeboden. Leraren bieden veel verrijking aan op onze school en het tempo ligt heel hoog. Dit zou ik missen op het vwo waar het tempo toch wel lager ligt. Om deze reden heb ik ook voor een categoraal gymnasium gekozen. Ik mag nog niet stemmen, maar als ik zou stemmen zou ik ook zonder enige twijfel links stemmen. Ik ben zeer geïnteresseerd in de politiek en ook wel in het idee van flipped classroom, ik heb er wat over opgezocht en dat zou inderdaad misschien wel wat zijn. Grappig genoeg hadden wij vorig jaar bij Latijn zoiets gedaan. In de les deden we samen opdrachten en hij maakte filmpjes en andere dingen voor thuis waarin hij de stof uitlegde, Maar dan los je volgens mij alsnog het probleem niet op. Want als je dan op school opdrachten of projecten doet, moet je samenwerken. En dan zal je alsnog een groot niveauverschil hebben. Ik denk zelfs dat dit verschil alleen maar duidelijk zal worden. Want bij projecten is het niveauverschil, in ieder geval bij mij in de klas, altijd erg duidelijk. Duidelijker dan tijdens een klassikale uitleg. Thuis kan je dan efficiënt en snel je huiswerk maken en als dat in de les moet doe je er veel langer over en kan je niet op je eigen niveau werken. Ook ik vind dat pesten zeer onderschat wordt, ik ben er nog steeds onzeker door en ben echt blij dat ik nu goede vrienden heb.

    En dan Engels als voertaal, daar blijf ik toch echt tegen. Het zou het wegnemen van cultuur zijn en ik denk een te ideaal plan. Ik ben in de vakantie naar een vriendin in Engeland geweest en heb het daar onder andere gehad over onze manier van lesgeven en die van hen. Ik ben namelijk, voor mijn leeftijd, goed in Engels (dit is niet arrogant bedoeld, maar gewoon om u een beter beeld te geven) en erger mij vaak aan de lessen Engels op onze school. De nadruk ligt alleen op de grammatica en bijna niet op de praktijk. Zij snapte dat dit heel vervelend was maar zei dat zij zelf zeer slecht grammatica kon ( ik wist meer van de grammatica dan zij) Op Engelse scholen wordt zeer weinig aan taal gedaan, zo hebben ze geen Latijn en Grieks, en dat vindt zij erg vervelend. Zij zou graag wat beter in grammatica zijn, en meer talen spreken, Maar in Engeland wordt dit niet aangeboden. Zij zei dat ze hierdoor ook de Engelse grammatica niet zo goed beheerst.

    Dank u wel voor uw begrip en fijn dat u blij bent dat ik heb gereageerd!

    Ik vind uw argumenten interessant en er zit zeker iets van waarheid in. Sorry voor mijn verontwaardiging, ik heb het van de humanitaire kant bekeken en u van de wetenschappelijke kant. Voor mij hoeft iets namelijk niet wetenschappelijk bewezen te zijn voor ik er in geloof. Ik ben blij dat u heeft gereageerd omdat ik uw argumenten nu echt veel beter begrijp en ze hebben me zeker tot nadenken gezet.

    Groetjes Tess, een zeer blije gymnasiast.

  • Sen

    Tess Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik mag nog niet

    > stemmen, maar als ik zou stemmen zou ik ook zonder

    > enige twijfel links stemmen. Ik ben zeer

    > geïnteresseerd in de politiek en ook wel in het

    > idee van flipped classroom, ik heb er wat over

    > opgezocht en dat zou inderdaad misschien wel wat

    > zijn. Grappig genoeg hadden wij vorig jaar bij

    > Latijn zoiets gedaan. In de les deden we samen

    > opdrachten en hij maakte filmpjes en andere dingen

    > voor thuis waarin hij de stof uitlegde, Maar dan

    > los je volgens mij alsnog het probleem niet op.

    > Want als je dan op school opdrachten of projecten

    > doet, moet je samenwerken. En dan zal je alsnog

    > een groot niveauverschil hebben. Ik denk zelfs dat

    > dit verschil alleen maar duidelijk zal worden.

    > Want bij projecten is het niveauverschil, in ieder

    > geval bij mij in de klas, altijd erg duidelijk.

    > Duidelijker dan tijdens een klassikale uitleg.

    > Thuis kan je dan efficiënt en snel je huiswerk

    > maken en als dat in de les moet doe je er veel

    > langer over en kan je niet op je eigen niveau

    > werken.

    Bij flipped classroom kun je op school ook individueel leren of in paren, of in groepjes die zijn ingedeeld naar persoonlijk karakter en/of leerniveau per vak. En ook op school kun je leervideo's bekijken, bijvoorbeeld individueel met een tablet of laptop en headset, of per groepje. Als dat op jullie school minder goed gebeurt, kan dat mogelijk verbeterd worden, door overleg tussen leerlingen en leraren.

    > Ook ik vind dat pesten zeer onderschat

    > wordt, ik ben er nog steeds onzeker door en ben

    > echt blij dat ik nu goede vrienden heb.

    Ik denk dat je een goed hart hebt en bijzondere kwaliteiten. Misschien kun je je naast je school en studie vrijwillig inzetten voor één van de Nederlandse of buitenlandse verenigingen, die zich inzetten tegen pesten? Je kunt daar mogelijk een bestuurlijke functie op je nemen. http://pesten.startpagina.nl

    Dat werk is uitdagend en vraagt veel intelligentie, om de problemen met pesten te verminderen en om daarvoor politici en vrijwilligers te mobiliseren..

    En later kun je je misschien als betaald politicus of ambtenaar (op landelijk of gemeentelijk niveau) inzetten voor een effectief antipest-beleid op scholen en in bedrijven. Ook dat antipest-beleid moet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek, zodat je weet dat het geld daarvoor doelmatig wordt besteed.

    > En dan Engels als voertaal, daar blijf ik toch

    > echt tegen. Het zou het wegnemen van cultuur zijn

    > en ik denk een te ideaal plan. Ik ben in de

    > vakantie naar een vriendin in Engeland geweest en

    > heb het daar onder andere gehad over onze manier

    > van lesgeven en die van hen. Ik ben namelijk, voor

    > mijn leeftijd, goed in Engels (dit is niet

    > arrogant bedoeld, maar gewoon om u een beter beeld

    > te geven) en erger mij vaak aan de lessen Engels

    > op onze school. De nadruk ligt alleen op de

    > grammatica en bijna niet op de praktijk. Zij

    > snapte dat dit heel vervelend was maar zei dat zij

    > zelf zeer slecht grammatica kon ( ik wist meer van

    > de grammatica dan zij) Op Engelse scholen wordt

    > zeer weinig aan taal gedaan, zo hebben ze geen

    > Latijn en Grieks, en dat vindt zij erg vervelend.

    > Zij zou graag wat beter in grammatica zijn, en

    > meer talen spreken, Maar in Engeland wordt dit

    > niet aangeboden. Zij zei dat ze hierdoor ook de

    > Engelse grammatica niet zo goed beheerst.

    Ik vind je zeker niet arrogant, maar heel aardig en spontaan. Nederlandse scholen zouden leerlingen op school regelmatig kunnen laten videochatten met leerlingen in Engeland. En grammatica-regeltjes leren kan via goed gemaakte duidelijke video's op internet.

    > Dank u wel voor uw begrip en fijn dat u blij bent

    > dat ik heb gereageerd!

    > Ik vind uw argumenten interessant en er zit zeker

    > iets van waarheid in. Sorry voor mijn

    > verontwaardiging, ik heb het van de humanitaire

    > kant bekeken en u van de wetenschappelijke kant.

    > Voor mij hoeft iets namelijk niet wetenschappelijk

    > bewezen te zijn voor ik er in geloof. Ik ben blij

    > dat u heeft gereageerd omdat ik uw argumenten nu

    > echt veel beter begrijp en ze hebben me zeker tot

    > nadenken gezet.

    > Groetjes Tess, een zeer blije gymnasiast.

    Groetjes, Sen

  • Ethelene

     We had an unforgettable baekjeong nyc dining experience here. Everything was flawless.