Nederland moet gymnasia afschaffen en Engels kiezen als enige voertaal

  • Sen

    Vervang klassieke talen door belangrijker vakken

    Volstrekt onverantwoord dat overheid zoveel geld besteed aan onderwijs in oud-Grieks en Latijn. Want dat zijn nauwelijks zinvolle schoolvakken. Wetenschappelijk is nooit aangetoond dat klassieke talen bijdragen aan structurele vermindering van belangrijke maatschappelijke problemen. Dat geldt ook voor vakken als tekenen, muziek, kunstgeschiedenis, literatuurgeschidenis en handvaardigheid.

    Bovendien worden sommige gymnasiasten arrogant en elitair door hun opleiding.

    Gymnasia zijn scheefgegroeide traditie en worden in stand gehouden door drogredenen van politieke lobby van leraren in klassieke talen die daar financieel belang bij hebben.

    Vervang onderwijs in oud Grieks en Latijn door onderwijs via webvideo’s in veel belangrijker vakken zoals: ICT, milieukunde, wetenschapsleer, criminologie en criminaliteitspreventie, persoonlijke vorming, kinderopvoeding, preventie van ziekte en ongelukken, EHBO, seksuele voorlichting, kennis over derde wereld, verkeersles, preventieve GGZ, argumentatieleer (preventie van drogredenen), conflictbemiddeling, deëscalatie van geweld, polemologie en vredesonderwijs voor preventie van oorlogen, empathie, medemenselijkheid, morele bewustmaking, huishoudelijke kennis en budgettering, studievaardigheden, beroepskeuzevoorlichting, enz…

    Vervang Nederlands door Engels als voertaal

    Vervang alle lessen in Nederlandse, Franse, Duitse, oud-Griekse en Latijnse taal door uitsluitend Engelse taallessen plus de bovengenoemde nieuwe schoolvakken.

    Prima als iemand geniet van Franse romans of Duitse poëzie. Maar onverantwoord dat daar jaarlijks miljarden belastinggeld aan worden besteed via klassikaal onderwijs. En reken de leertijd eens uit per mensenleven voor al die talen maal een uurloon. Dat zijn astronomische bedragen. En we hebben ernstige economische crisis.

    Nederlandse taal is ernstige beperking voor Nederlandse kenniseconomie. Engels als enige voertaal is nodig om te kunnen concurreren in wereldeconomie. En er is ook genoeg mooie Engelstalige literatuur.

  • Charlotte en Sophie

    Buenos días, señor Sen. Somos dos estudiantes del Gymnasio y estudiamos el español (y también el francés, el alemán y el ingles). Cremos que el estudio de lenguas está muy importante para tu educación. Además, el español es una lengua del mundo, también, como el ingles. ¿Por que cree usted que el ingles es mejor que el español y otras lenguas?

    De vakken die u hierboven heeft genoemd worden al behandeld in biologie, aardrijkskunde, verzorging, Nederlands of het reeds bestaande vak LOB (loopbaanontwikkeling en begeleiding). De vakken Grieks en Latijn daarentegen geven je een goed inzicht in de opbouw van een heleboel talen, en ja, ook in het Nederlands. Waar denkt u dat het woord Cardiologie vandaan komt? Of muziek? Alles wat op grafie eindigt is grieks (soms met een latijns voorvoegsel), net als alles dat op logie eindigt. Het bestuderen van deze twee ingewikkelde talen is ontzettend goed voor je taalgevoel en zelfs voor je wiskundig inzicht, want zonder wiskundig inzicht of het vermogen om patronen te herkennen kom je nergens bij deze twee talen.

    Daarbij denken wij dat uw blik van elitaire en arrogante gymnasiasten vooral komt door uw eigen handelen. Als u een gymnasiast al bij de eerste ontmoeting met de nek aankijkt, zal hij of zij u net zo hard met de nek naar u kijken. Wij zeggen niet dat het gymnasium een betere of de beste opleiding is, wat wij wel zeggen is dat het ons veel mogelijkheden biedt.

    ¡Saludos!

    Charlotte y Sophie

  • Sen

    De praktische vakken die ik hierboven heb voorgesteld, komen veel te weinig aan bod in het huidige onderwijs. Dat blijkt uit het immense aantal problemen dat er speelt op die gebieden, zoals verkeersongelukken, conflicten, SOA's en verslavingen.

    Het lijkt me zinvol om scholieren in tien lessen Latijn de woordafkomst te leren, maar niet jarenlang Latijen en Griekse vertalingen leren. E

    Er zijn talloze lesonderwerpen te vinden die het algemene denkvermogen enigszins stimuleren, zoals Spaans, Russisch, Arabisch, Turks, archeologie, astronomie, gitaar spelen, schaken, filosofie, enz…. En ook de door mij hierboven voorgestelde vakken zullen denk ik het algemeen denkvermogen wat stimuleren.

    Maar de 26 miljard die jaarlijks in Nederland worden besteed aan onderwijs, moeten worden besteed aan de onderwerpen die het belangrijkst zijn. Als de overheid geld investeert in Grieks en Latijns taalonderwijs, moet daarvan eerst via wetenschappelijk onderzoek de meerwaarde worden aangetoond op het verminderen van maatschappelijke, technische, sociale, psychische of lichamelijke problemen of het vergroten van welvaart of welzijn. Zolang dat belang niet wetenschappelijk duidelijk is aangetoond, moet het onderwijs in Grieks en Latijn niet meer door de overheid worden betaald, vind ik.

    Charlotte en Sophie Schreef:

    ——————————————————-

    > Buenos días, señor Sen. Somos dos estudiantes

    > del Gymnasio y estudiamos el español (y también

    > el francés, el alemán y el ingles). Cremos que

    > el estudio de lenguas está muy importante para tu

    > educación. Además, el español es una lengua del

    > mundo, también, como el ingles. ¿Por que cree

    > usted que el ingles es mejor que el español y

    > otras lenguas?

    > De vakken die u hierboven heeft genoemd worden al

    > behandeld in biologie, aardrijkskunde, verzorging,

    > Nederlands of het reeds bestaande vak LOB

    > (loopbaanontwikkeling en begeleiding). De vakken

    > Grieks en Latijn daarentegen geven je een goed

    > inzicht in de opbouw van een heleboel talen, en

    > ja, ook in het Nederlands. Waar denkt u dat het

    > woord Cardiologie vandaan komt? Of muziek? Alles

    > wat op grafie eindigt is grieks (soms met een

    > latijns voorvoegsel), net als alles dat op logie

    > eindigt. Het bestuderen van deze twee ingewikkelde

    > talen is ontzettend goed voor je taalgevoel en

    > zelfs voor je wiskundig inzicht, want zonder

    > wiskundig inzicht of het vermogen om patronen te

    > herkennen kom je nergens bij deze twee talen.

    > Daarbij denken wij dat uw blik van elitaire en

    > arrogante gymnasiasten vooral komt door uw eigen

    > handelen. Als u een gymnasiast al bij de eerste

    > ontmoeting met de nek aankijkt, zal hij of zij u

    > net zo hard met de nek naar u kijken. Wij zeggen

    > niet dat het gymnasium een betere of de beste

    > opleiding is, wat wij wel zeggen is dat het ons

    > veel mogelijkheden biedt.

    > ¡Saludos!

    > Charlotte y Sophie

  • Marto

    Klassieke talen horen in zekere zin bij ons erfgoed. Veel denkbeelden die wij nu hebben hebben een Griekse of Latijnse oorsprong. De geschiedenis en kennis die daar bij horen moet je niet verloren willen laten gaan. Een andere taal leren betekent ook dat je op een andere manier leert denken en dat is alleen maar goed.

    Het afschaffen van vreemde talen en die lessen vervangen door lessen Engels is een slechte keuze. Ten eerste spreekt niet iedereen in het buitenland Engels, maar ook kennis van gewoontes in andere landen gaat dan verloren. We laten nu al miljoenen en misschien wel veel meer geld liggen, doordat we de talen van onze buurlanden niet goed spreken.

    De meeste van wat jij nieuwe vakken noemt worden al gegeven. De inhoud komt terug in allerlei bestaande vakken.

    Wetenschappelijk is aangetoond dat muzieklessen kinderen intelligenter maken. Creatieve vakken hebben we nodig om creativiteit te bevorderen, hetgeen van belang is om problemen van allerlei aard op te lossen.

    Nederlands is voor ons een heel belangrijke taal. Wij denken in het Nederlands en als wij onze eigen taal niet (goed) beheersen beperkt ons dat zeer in de mogelijkheden die wij hebben. Hoe wil je je bijvoorbeeld in het Engels goed uitdrukken, als jij je in jouw eigen taal niet goed kunt uitdrukken?

  • Sen

    Schaf Nederlands als voertaal af en vervang het door Engels. Streef naar Engels als wereldwijde voertaal, om te beginnen in Europa.

    Op andere manieren leren denken kan veel beter door cursussen in creatieve denktechnieken dan door het vertalen van Oud-Grieks en Latijn. Het nut van onderwijs in klassieke talen moet wetenschappelijk duidelijk aangetoond worden, voordat dat wordt betaald door de overheid.

    Video's over creatieve denktechnieken:

    http://www.youtube.com/results?search_query=%22creative+thinking%22&aq=f

    www.youtube.com/results?search_query=%22creative+thinking%22&aq=f

    Nederlandse websites over creatieve denktechnieken:

    http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=iYU&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=%22creatieve+denktechnieken%22+brainstorming+denken&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

    www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=iYU&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&q=%22creatieve+denktechnieken%22+brainstorming+denken&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

  • Marto

    I expected an answer in English. Ik begrijp hieruit dat jij alleen Engels met je eigen kinderen spreekt. Voelen zij zich dan niet eenzaam in de speeltuin?

    Verder zie ik dat jouw creativiteit bestaat uit het verwijzen naar websites en het vertonen van filmpjes. Het is daarom hoog tijd voor een cursus. Ik zou zeggen kies voor Latijn of Grieks, want dan leer je nog eens iets.

  • Sophie

    Nederland is een van de landen waar de minste verkeersongelukken per jaar voorkomen. Conflicten kun je niet voor zijn; zelfs als je leerlingen drillt hoe ze met medeleerlingen moeten omgaan, zullen er een paar zijn die ruzie krijgen. Vindt u dat er te weinig aandacht wordt besteed aan SOA's en verslavingen? Hoe oud bent u eigenlijk? Met biologie, aardrijkskunde en maatschappijleer zijn dit onderwerpen die regelmatig aan bod komen.

    In tien lessen Latijn kun je niet de woordafkomst leren. Bovendien, door het bestuderen van de Griekse en Latijnse grammatica krijg je een ontzettend goed grammaticaal inzicht, omdat de grammatica van onder andere het Nederlands is gebaseerd op het Grieks en Latijn. En ja, het spreken van goed Nederlands is belangrijk, want zoals Marto al zei, als je je moedertaal niet goed beheerst, heb je onvoldoende taalgevoel om een tweede taal goed aan te leren. Kijk maar naar bijvoorbeeld Marokkaanse kinderen. Er zijn heel weinig prenten- en kinderboekjes in bijvoorbeeld het Berber te krijgen. Hierdoor leren zij hun eigen taal minder goed dan Nederlandse kinderen en wordt hun taalgevoel minder ontwikkeld. Hierdoor lopen ze een taalachterstand op. Iedere kleuter met een goed taalgevoel, in welke taal dan ook, kan prima het Nederlands leren op de basisschool. Zij hebben dan een minieme taalachterstand*. Zo werkt het ook met het leren van Engels. Als het gebruik van de Nederlandse taal niet gestimuleerd wordt bij een kind, ontwikkelt hij/zij geen goed taalgevoel en zal het leren van een tweede taal, het Engels, moeilijk gaan.

    Nu vindt u wél dat er andere talen geleerd moeten worden op school? Wat is er dan mis met Frans of Duits? Deze stimuleren inderdaad ook het denken en het geeft je nog een goede deur tot de buurlanden ook! Het is echter zo dat Latijn en Grieks anders geleerd worden. Het Latijn en het Grieks wordt niet geleerd om te spreken, maar om te lezen. Hierdoor kan ontzettend veel aandacht worden besteed aan de woordopbouw en de grammatica (ik ben trouwens ook van mening dat bij de moderne vreemde talen er meer aandacht moet worden besteed aan het spreken van de taal, maar dat terzijde).

    Dan heb ik nog een vraag voor u. Als u vindt dat een vorm van onderwijs wetenschappelijk onderzocht moet zijn om gegeven te worden, wat wilt u dan doen met de rést van het onderwijs? In het onderwijs is bijna niets wetenschappelijk onderbouwd. Er blijft dan voor u geen onderwijs meer over.

    *Dit is te zien bij Turkse kinderen. Kinderen van Turkse afkomst hebben minder vaak een taalachterstand wat het Nederlands betreft dan Marokkaanse, gewoonweg omdat er in het Turks wel materialen als prentenboekjes aanwezig zijn die ouders met hun kinderen lezen.

  • Sen

    Sophie Schreef:

    ——————————————————-

    > Nederland is een van de landen waar de minste

    > verkeersongelukken per jaar voorkomen.

    Er gebeuren nog veel te veel ernstige verkeersongelukken in Nederland.

    Conflicten

    > kun je niet voor zijn; zelfs als je leerlingen

    > drillt hoe ze met medeleerlingen moeten omgaan,

    Ik heb het niet over drillen, maar over het aanleren van kennis en vaardigheden op het gebied van conflictpreventie, conflictbemiddeling en lichamelijk en geestelijk geweld.

    > zullen er een paar zijn die ruzie krijgen. Vindt u

    > dat er te weinig aandacht wordt besteed aan SOA's

    > en verslavingen? Hoe oud bent u eigenlijk? Met

    > biologie, aardrijkskunde en maatschappijleer zijn

    > dit onderwerpen die regelmatig aan bod komen.

    Toch komen er nog gigantisch veel SOA's voor in Nederland, waarvan een deel ongeneeslijk is. Ook harddrugsverslaving is in Nederland nog een gigantisch probleem.

    > In tien lessen Latijn kun je niet de woordafkomst

    > leren. Bovendien, door het bestuderen van de

    > Griekse en Latijnse grammatica krijg je een

    > ontzettend goed grammaticaal inzicht, omdat de

    > grammatica van onder andere het Nederlands is

    > gebaseerd op het Grieks en Latijn.

    Er moeten alleen vakken worden gegeven, waarvan de meerwaarde duidelijk is aangetoond via wetenschappelijk onderzoek. En voorzover dat onderzoek internationaal onvoldoende is gedaan, moet dat snel worden gedaan, want onderwijs is extreem kostbaar.

    Onderwijs moet alleen die vakken geven die volgens onderzoek het meest bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen en het vergroten van welzijn en welvaart. Je hebt je vergaande stellingen over Grieks en Latijn niet onderbouwd met links naar onderzoek.

    En ja, het

    > spreken van goed Nederlands is belangrijk, want

    > zoals Marto al zei, als je je moedertaal niet goed

    > beheerst, heb je onvoldoende taalgevoel om een

    > tweede taal goed aan te leren. Kijk maar naar

    > bijvoorbeeld Marokkaanse kinderen. Er zijn heel

    > weinig prenten- en kinderboekjes in bijvoorbeeld

    > het Berber te krijgen. Hierdoor leren zij hun

    > eigen taal minder goed dan Nederlandse kinderen en

    > wordt hun taalgevoel minder ontwikkeld. Hierdoor

    > lopen ze een taalachterstand op. Iedere kleuter

    > met een goed taalgevoel, in welke taal dan ook,

    > kan prima het Nederlands leren op de basisschool.

    > Zij hebben dan een minieme taalachterstand*. Zo

    > werkt het ook met het leren van Engels. Als het

    > gebruik van de Nederlandse taal niet gestimuleerd

    > wordt bij een kind, ontwikkelt hij/zij geen goed

    > taalgevoel en zal het leren van een tweede taal,

    > het Engels, moeilijk gaan.

    Nee, Engels moet geleidelijk de énige taal worden in Nederland! In Engeland hebben kinderen ook geen Nederlands nodig om Engels te leren natuurlijk.

  • Japie

    Ik heb zelf vroeger 2 jaartjes Grieks en Latijn gedaan. Leuk maar inderdaad niet super zinvol als je ziet waar tegenwoordig de prioriteiten liggen. Argumentatieleer, dat zou een prima vervanger zijn. Maar, Nederlands zeker handhaven. Vredesonderwijs?? Dat is net zo nuttig als Grieks en Latijn. Goede geschiedenisles wel. Paradoxaal genoeg leren we wel van de geschiedenis dat we er niets van leren.

    Charlotte & Sophie, por favor ! No se trata del idioma mejor sino del mas practico. Por ahora eso es ingles, luego Chino, luego el espanol, el idioma de la santa inquicision.

    Ofwel, het gaat er niet om welke taal het beste is (of welke cultuur), maar wat is het meest praktisch. Dat is natuurlijk Engels, gevolgd door Chinees - wel lastig te leren - en Spaans.

    Dus als iemand Grieks en Latijn wil leren, prima. maar dan mag ie zelf wel wat bijbetalen (wat de mensen in dit milieu meestal toch wel kunnen).

  • Sen

    Japie Schreef:

    ——————————————————-

    > Dus als iemand Grieks en Latijn wil leren, prima.

    > maar dan mag ie zelf wel wat bijbetalen (wat de

    > mensen in dit milieu meestal toch wel kunnen).

    Ja, ik vind ook dat mensen het gewoon zelf moeten betalen als ze oud-Grieks of Latijn willen leren. Als iemand een cursus wil volgen over oude postzegels of in middeleeuws Chinees of in oud-Arabisch, kan dat ook niet op school. Bovendien moeten leerlingen eerlijk worden voorgelicht dat oud-Grieks en Latijn leren nauwelijks nuttig is. Leraren klassieke talen liegen daar nogal eens over tegen leerlingen, uit financieel eigenbelang. Dat moet door de overheid zwaar bestraft worden.

    Ik stem links.