Ik stem op de SP.
-Laat basisschoolkinderen naar school gaan in eigen woonbuurt, tenzij noodzaak om elders op school te gaan. Bijvoorbeeld omdat ze gepest worden op school. Dan moeten ouders daarvoor toestemming vragen aan gemeente.
-Naar school gaan in eigen woonbuurt voorkomt namelijk onnodige verkeersdrukte, milieuvervuiling en aardolieconsumptie, is tijdsbesparend voor leerlingen en ouders en versterkt noodzakelijke sociale cohesie in woonbuurten.
-Middelbare school-leerlingen moeten om dezelfde redenen naar school die meest dichtbij is, mits aansluitend bij hun leerniveau en beroepsinteresse.
-Op vooral VMBO-scholen in steden zijn vaak zeer ernstige sociale en educatieve problemen. Bijvoorbeeld: intimidatie, stalking, pesten, vandalisme, diefstal, harddrugs, (seksueel) geweld, jeugdbendes en loverboys. Los die problemen op via onderstaande maatregelen:
-Beperk basisscholen tot 250 leerlingen.
-Beperk middelbare scholen tot 500 leerlingen. Verdeel grotere scholen voorlopig in compartimenten via hekken in schoolgebouw en op schoolplein, zodat afzonderlijke scholen ontstaan van maximaal 500 leerlingen, die elkaar niet tegenkomen. Dat geeft meer sociale controle in school.
-Op elke middelbare school (van maximaal 500 leerlingen) moet atijd een vaste gewapende politieagent aanwezig zijn. Die politieagent moet leerlingen ook helpen bij psychosociale problemen en moet ook daartoe zijn opgeleid.
-Maak toezichtteams van zes leerlingen, die surveilleren in en rond school. Geef hen daartoe uitgebreide cursus. Laat alle leerlingen bij toerbeurt daaraan deelnemen.
-Geef leerlingen met zeer ernstig en frequent wangedrag taakstraf van duizend uur en persoonlijke pedagogische begeleiding. Als die taakstraf bij herhaling niet helpt, moeten ze voortaan digitaal thuisonderwijs krijgen met elektronische thuisdetentie. Als dat niet kan wegens thuissituatie, moeten ze naar deskundig opvoedingsinstituut voor opvoeding en onderwijs, desnoods 24/7.
-Verplicht alle allochtonen tot 70 jaar om redelijk Nederlands of Engels te leren via educatieve webvideo's, educatieve webfora, webconferenties, computer-games en DVD. Verplicht hen om daarin examen te halen, tenzij hun huisarts verklaart dat ze verstandelijke beperking hebben.
-Geef leerlingen via dezelfde digitale technieken aanvullend onderwijs in alle schoolvakken, moraal, pestpreventie en levensvaardigheden. Leraren hoeven daardoor veel minder klassikaal les te geven en krijgen daardoor tijd voor individuele leerlingbegeleiding, oudergesprekken, morele begeleiding en preventieve GGZ. Geef leraren opleiding op die gebieden.
-Geef dagelijks opvoedingscursussen via radio.
-Bovenstaande voorstellen zullen leiden tot vermindering van sociale en educatieve problemen op scholen en geven jaarlijkse miljardenbesparing op Nederlandse onderwijsbegroting. Dat sluit aan bij noodzaak tot enorme bezuinigingen wegens economische crisis.
-Organiseer per school een ‘positive gang’ als alternatief voor jeugdbendes en overlastgevende hanggroepen. Die ‘positive gangs’ moeten gezellig, spannend, veilig, steunend en vormend zijn en zich positief inzetten voor buurtgemeenschap via vrijwilligerswerk. Neem als voorbeeld ‘Boys & Girls Clubs of America’.(*1)
-Leer leerlingen en ouders om die clubs zelfstandig te organiseren. Gebruik daarvoor (buitenlandse) motiverende video's (weblectures) met artiesten. Want veel mensen houden niet van lezen.
-Copieer van VS de meest succesvolle ‘youth gang prevention’-projecten. (*2)
-Organiseer zeer intensief antipest-beleid op scholen volgens ‘Bullying Prevention Program’ (BPP) van Dan Olweus. Dit BPP is evidence based en zeer effectief.
-Betrek ouders intensief bij scholen. Dat kan door o.a. volgende maatregelen:
a. Webforum per school voor ouders, leraren en leerlingen.
b. Feesten op school voor ouders, leraren en leerlingen. Bijvoorbeeld rommelmarkt met muziek en spelletjes.
c. Verplicht elke ouder om jaarlijks een dag mee te doen met toezichtteams door leerlingen op school. Geef ouders daartoe internet-cursus. Ook na schooltijd moeten die toezichtteams in of rond school blijven. Maak speeltuintje rond basisscholen.
d. Geef school ook buurthuisfuncties overdag en 's avonds. Daardoor wordt schoolgebouw beter benut en worden ouders meer betrokken bij school.
e. Ouders betrekken bij school lukt het best als ouders dichtbij school wonen! Ik denk daarom dat niet inkomensspreiding per school belangrijkste criterium moet zijn bij schoolkeuze maar geografische nabijheid.
*1 BOYS AND GIRLS CLUBS OF AMERICA
www.bgca.org
*2 YOUTH GANG PREVENTION
(recente web search)
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hs=POs&tbo=1&output=search&q=%22youth%20gang%20prevention%22&tbs=qdr:y&ei=wC5TS8LpJJ-SjAfi6oWcCg&sa=X&oi=tool&resnum=6&ct=tlink&ved=0CBoQpwU