Onderwijs is failliet 2

Het onderwijs is eigenlijk kapot gegaan toen Andree van Es ( toen PSP!!) zo'n 20 jaar geleden verkondigde dat het onderwijs “bedrijfsmatiger” moest worden opgezet. Een school is geen bedrijf, mag het nooit worden en mag er zelfs niet op lijken. Schaalvergroting, managers, managementlagen, begrotingen en zelfs beursgang zijn ingeburgerde begrippen geworden. Laatst las ik een schoolgids. Een glossy, waarbij het gebouw, computerlokalen, bestuursstructuur, veiligheidsmaatregelen etc de boventoon voerden. De woorden kinderen en ontwikkeling kwamer er niet in voor.

Zoals ik al in mijn eerste stukje verwoordde, haalt de techniek het onderwijs in. Al die grote mega-gebouwen huisvesten massa's kinderen en docenten die in een systeem zitten waarbij ze elkaar niet begrijpen, niet raken en dus verworden tot een soort club- en buurthuis met strakke huisregels. Lesuitval, geen gekwalificeerd personeel, gedemotiveerde leerkrachten en leerlingen is het resultaat. We blijven elkaar massaal voor de gek houden dat we kinderen opleiden voor de toekomst. Een toekomst , waarbij de banen er anders uit zien, zelfs nu nog niet bestaan en waarbij de kennis die nu wordt bijgebracht totaal irrelevant is.

Het is niet vijf voor twaalf, het is kwart over twaalf!!

Dick van Londen