onderwijs is failliet

  • Dick van Londen

    Onderwijs is geestelijk failliet

    Ik kreeg laatst een you-tube filmpje waarin de conclusies van een internationaal congres in Japan over technologische ontwikkeling werden getoond. Een daarvan was dat alle vakkennis die een eerste jaars student HTS ontvangt , twee jaar later waardeloos is geworden. M.a. w.: de manier waarop ons onderwijs is inhoudelijk is vormgegeven, georganiseerd en bekostigd is niet meer relevant voor toekomstige generaties. Ofwel: ons onderwijs is failliet! We moeten toe naar een nieuw format dat aansluit bij deze tijd: een andere inhoudelijke context, een andere organisatie en dus een andere bekostiging ( = een ander functiebouwwerk). Een Engelse onderwijsfuturoloog zei het een aantal maanden geleden al in een documenaire over ons onderwijs: we moeten toe naar kleine units van studenten en leraren die samen een traject van jaar tot jaar bekijken welke stof/onderdelen relevant zijn en welke stappen daarvoor gezet moeten worden. Ik zou graag als ex-schooldirecteur daar met mensen uit de onderwijsbranche een format voor maken. We organiseren ons onderwijs al 150 jaar op dezelfde manier. In dit informatie/technologietijdperk uiteraard totaal achterhaald.

  • Uenst

    Het lijkt me vooral nodig dat het onderwijs veel meer gebruik gaat maken van webvideo, digitale leergames en educatieve webfora. Het is het meest efficiënt om daarbij samen te werken met zoveel mogelijk landen.

    Dat lijkt me veel efficiënter dan dat de inhoud van het onderwijs wordt bepaald door kleine groepjes studenten en docenten. Die kleine groepjes kunnen wel zinvol zijn voor begeleiding en (wederzijdse) persoonlijke ondersteuning.

    Zie ook dit topic:

    http://onderwijs.startpagina.nl/prikbord/4485927/commissie-dijsselbloem-negeert-voordelen-youtube-onderwijs#msg-4485927

    http://www.e-learning.startpagina.nl

    www.e-learning.startpagina.nl

  • dick van londen

    E-learning zal zeker een belangrijk onderdeel van het toekomstige onderwijs uit gaan maken. Maar zonder docenten en studenten geen curriculum,planning,stages, voortgang en eindrapportage.

  • Marto

    Om een spijker in een plankje te slaan heb je een hamer nodig. Dit is al honderden jaren zo en zal ook zo blijven.

    Wiskunde is ook al 1000 jaar hetzelfde. Onderwijsinhoud hoeft niet altijd modern te zijn.

    Natuurlijk zijn er ontwikkelingen, maar als school moet je keuzes maken. Als onderwezen kennis al na 2 jaar achterhaald is, heb je als school het verkeerde onderwezen.