Onderwijs is geestelijk failliet
Ik kreeg laatst een you-tube filmpje waarin de conclusies van een internationaal congres in Japan over technologische ontwikkeling werden getoond. Een daarvan was dat alle vakkennis die een eerste jaars student HTS ontvangt , twee jaar later waardeloos is geworden. M.a. w.: de manier waarop ons onderwijs is inhoudelijk is vormgegeven, georganiseerd en bekostigd is niet meer relevant voor toekomstige generaties. Ofwel: ons onderwijs is failliet! We moeten toe naar een nieuw format dat aansluit bij deze tijd: een andere inhoudelijke context, een andere organisatie en dus een andere bekostiging ( = een ander functiebouwwerk). Een Engelse onderwijsfuturoloog zei het een aantal maanden geleden al in een documenaire over ons onderwijs: we moeten toe naar kleine units van studenten en leraren die samen een traject van jaar tot jaar bekijken welke stof/onderdelen relevant zijn en welke stappen daarvoor gezet moeten worden. Ik zou graag als ex-schooldirecteur daar met mensen uit de onderwijsbranche een format voor maken. We organiseren ons onderwijs al 150 jaar op dezelfde manier. In dit informatie/technologietijdperk uiteraard totaal achterhaald.