Onderzoek van Kennisnet: "Scholen maken te weinig gebruik van ICT"

  • etm

    Onderzoek van Kennisnet: “Scholen maken te weinig gebruik van ICT”

    Persbericht ANP, 18 augustus 2009 © ANP

    ZOETERMEER - Scholen tellen gemiddeld één pc op zes à zeven leerlingen. Het onderwijs maakt echter niet genoeg gebruik van ICT als leermiddel.

    Dat is een van de conclusies van een onderzoek, dat Kennisnet heeft uitgevoerd.

    Alfons ten Brummelhuis, hoofd onderzoek bij Kennisnet, bevestigde dinsdag een bericht daarover in de Telegraaf.

    Middenmoter

    Nederland is een middenmoter op de internationale lijst van het aantal pc's per leerling.

    Volgens Ten Brummelhuis zit er wel een stijgende lijn in het aantal computers op scholen. ‘'Er zijn al scholen die streven naar één laptop per leerling’', zegt hij.

    Meerwaarde

    Ten Brummelhuis is niet zozeer ontevreden over het aantal pc's per leerling, alswel over het gebruik ervan als leermiddel.

    Met ICT kunnen leerlingen volgens hem in korte tijd veel meer leren, maar beschikbare technologieën met bewezen meerwaarde blijven veelal onbenut.

    Taalachterstand

    Als voorbeeld noemt hij programma's voor leerlingen met een taalachterstand, die bijna niet worden gebruikt.

    ''Het is alsof je een kwaal niet kunt verhelpen waar wel een medicijn voor beschikbaar is'', zegt Ten Brummelhuis.

    Ambitie

    Het rapport bevat ook een onderzoek onder docenten en schoolleiders.

    Daaruit is volgens het hoofd onderzoek bij Kennisnet gebleken dat scholen wel degelijk de ambitie hebben het gebruik van ICT als leermiddel te verdubbelen.

    © ANP

    Bron:

    http://www.nu.nl/internet/2063277/scholen-maken-te-weinig-gebruik-van-ict.html

    www.nu.nl/internet/2063277/scholen-maken-te-weinig-gebruik-van-ict.html

  • M. Cursus

    ICT moet een hulpmiddel zijn, geen doel op zich. Wie de taal goed wil beheersen, zal veel moeten oefenen met grammatica en spelling. Gewoon met pen en papier. Het is onzin om het wegwerken van achterstanden op te hangen aan het wel of niet beschikbaar zijn van een computer.

    M. Cursus

  • etm

    Er zijn helaas veel beroepskrachen in het onderwijs die denken dat ze financieel belang hebben bij het tegenwerken van e-learning. Nederlandse leerlingen en studenten zijn daarvan al jaren ernstig de dupe doordat ze onnodig veel geld moeten betalen voor slecht onderwijs, dat vaak te weinig gebruik maakt van educatieve webvideo's, educatieve webfora, leergames en andere ICT-toepassingen.

    De meeste recente buitenlandse onderzoeken concluderen dat e-learning effectief is en kostenbesparend:

    http://www.google.com/search?q=research%20%22effectiveness%20of%20e%20learning%20%22&hl=en&lr=lang_en&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&tbo=s&tbs=qdr:y,sbd:1

    www.google.com/search?q=research%20%22effectiveness%20of%20e%20learning%20%22&hl=en&lr=lang_en&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&tbo=s&tbs=qdr:y,sbd:1

    De Nederlandse taal vind ik trouwens sterk achterhaald en kan beter worden vervangen door het Engels.

  • etm

    Hier zie je tien videolezingen over recente toepassingen van e-learning:

    http://www.youtube.com/results?search_query=%22buzzed+2009%22&search_type=&aq=f

    www.youtube.com/results?search_query=%22buzzed+2009%22&search_type=&aq=f

  • etm

    Recente Engelstalige lezing over het maken van onderwijsvideo's

    (National University of Singapore)

    http://www.youtube.com/watch?v=_2E2E7vhe8c

    www.youtube.com/watch?v=_2E2E7vhe8c