wie is op de hoogte met de wet op het voortgezet onderwijs

  • jk

    Er is mij verteld dat het doorstromen van een leerling binnen de eigen school niet geweigerd mag worden en dat hier wettelijk geregeld is dat er ook geen cijfereisen aan gesteld mogen worden.

    Het schijnt geregeld te zijn in de wet op het voortgezet onderwijs.

    Wie weet of dit klopt? Heb de wet opgezocht op internet maar kan het niet vinden in deze wirwar van artikelen en regeltjes. Wie is er thuis in deze wet en kan mij antwoord geven? Lavell misschien?

  • Marto

    Scholen mogen overgangsnormen hanteren. Dus vanuit dat oogpunt mogen er wel eisen gesteld worden.

  • M Lavell

    Volgens mij worden er wat dingen door elkaar gehaald.

    Scholen mogen (moeten zelfs) doorstroomeisen stellen. Zittenblijven mag (beperkt), maar de school mag ook de regel hanteren dat een leerling onder bepaalde omstandigheden van school moet. Voorwaarde is wel dat de school een andere school vindt die de leerling wil hebben.

    De regels voor doorstromen of het advies de school te verlaten moeten wel vooraf zijn vastgelegd en beschreven zijn. In samenvatting in de schoolgids, meer uitgebreid in het leerlingenstatuut. De school moet zich bij de beslissing aan die eisen houden. Doet de school dat niet, dan kun je via bezwaar en beroep (bezwaar bij het schoolbestuur, beroep bij de rechter) om herziening van de beslissing vragen.

    Scholen die met de eigen regels de hand lichten of onderweg nieuwe regels verzinnen, worden niet op de huid gezeten door de Inspectie. Het wordt beschouwd als een kwestie tussen de school en de leerling die het treft. Leerlingen/ouders die geen bezwaar maken tegen die omgang, worden geacht het er mee eens te zijn.

  • jk

    Hoe werkt het dan als een leerling zijn diploma/startkwalificatie gehaald heeft?

    Ik neem aan dat de school dan niet meer verplicht is een andere school te zoeken?

    Het vervelende is dat het hier een vroege/jonge leerling betreft (16 jaar) die ook nog niet op het vavo terecht kan.

    Hij zit nu een jaar thuis voor hij naar het vavo kan om vwo te gaan doen. Hij wordt door school min of meer gedwongen naar de hbo te gaan maar wil dit niet.

    Hij heeft herexamen gedaan voor een vak en had toen gemiddeld een 6, hiert mag hij niet mee door naar vwo moet een 7 zijn. Beter had hij geen her kunnen doen en het jaar over maar helaas heeft de mentor deze raad niet gegeven en kwamen wij er zelf te laat achter. Hij heeft nu wel een havo diploma kan er niets mee.