Digitale onderwijsgames

  • GJU

    Onderwijsvoorwaarden

    Leren werkt meestal het best als je iets leuk en interessant vindt, het idee hebt dat je er belang bij hebt, je een prettig gevoel hebt bij de leeromgeving en als de informatie duidelijk wordt aangeboden en heel goed aansluit bij aanwezige kennis en vaardigheden. En informatie blijft ook het langst hangen als je het leuk en interessant vindt. Het huidige klassikale onderwijs voldoet vaak niet aan de bovenstaande voorwaarden.

    Bestraf wangedrag op school

    Ernstig en regelmatig wangedrag op scholen moet zwaar worden bestraft met zeer langdurige zware taakstraffen van minimaal 200 uur. Bijvoorbeeld vandalisme, bedreiging, geweld, regelmatig pestgedrag, en ernstig verstoren van lessen.

    Dat zal denk ik waarschijnlijk bijdragen aan een veilig en prettig leefklimaat op scholen. Dat laatste voorstel moet eerst via wetenschappelijke experimenten effectief zijn gebleken voor het massaal wordt ingevoerd.

    Maak leren leuk

    Veel jongens en meisjes houden van digitale simulatiegames, een deel van hen raakt daar zelfs min of meer verslaafd aan. Biedt onderwijs aanvullend aan via onder andere simulatiegames, met thema's die hen aanspreken. Eventueel kunnen daarbij zelfs voor jongens andere thema's worden gekozen dan voor meisjes om dezelfde leerstof over te brengen. Ze kunnen dan zelf kiezen wel thema ze willen gebruiken.

    Je kunt bijvoorbeeld aardrijkskundeles geven via een simulatiegame over het besturen van een land of over een avontuurlijke reis door een bepaald land. Je kunt biologieles via een game waarbij je als dokter patiënten moet onderzoeken en behandelen, enz… En je kunt ook seksuele voorlichting op een aansprekende manier geven via digitale games.

    Denk ook aan een levenssimulatie om leerlingen te leren om verstandige beslissingen te nemen in hun leven over welke vrienden ze kiezen, hoe ze omgaan met geld, wonen, conflicten, drugs, criminaliteit, voeding, enz…

    Wiskundeles kan worden ondersteund via simulatiegames die uiteenlopende praktijkopdrachten geven. Bijvoorbeeld: Je wilt een huis bouwen. Hoeveel stenen heb je nodig? Hoeveel capaciteit moeten je cv-radiatoren hebben, enz…

    Geef daarbij zeer uitgebreide aparte cursussen in studievaardigheden, studiemotivatie, beroepskeuze, preventie van psychosociale problemen, conflictbemiddeling, moraal en pestpreventie. Daarmee kunnen veel belangrijke studiebelemmerende factoren worden verminderd. Ook daarbij kunnen simulatiegames worden ingezet.

    Ik vind dat voorlopig de helft van het huidige Nederlandse onderwijsbudget moet worden besteed aan uiteenlopende vormen van e-learning. Nu is dat nog maar een minimale fractie van het totale onderwijsbudget van ongeveer 26 miljard per jaar.

    De meeste Nederlandse scholen staan nog met één been in de achttiende eeuw. De meester en de juf moeten nodig een paar grote stappen naar voren doen. De minister kan daarbij de goede kant opwijzen. Onderwijsgames horen daarbij. Let's play. Have fun!

    DEMONSTRATIE-VIDEO VAN ENGELSE TAALLES VIA DIGITALE GAME

    'Mingoville Virtual World' (Tegenwoordig zijn veel games grafisch veel mooier en realistischer dan deze.) Zie ook de andere leervideo's rechtsonder het videobeeld.

    http://www.youtube.com/watch?v=ndqZWoCRLNs

    www.youtube.com/watch?v=ndqZWoCRLNs

  • GJU

    Weblog van Wouter Baars over serious games

    http://www.wouterbaars.net/blog/category/serious-games

    www.wouterbaars.net/blog/category/serious-games