Meerekenen van spelfouten bij andere vakken dan Nederlands?

  • Giorgio

    Beste,

    N.a.v een discussie op school ben ik benieuwd wie vindt dat docenten bij andere vakken dan Nederlands spelfouten moeten meerekenen bij de beoordeling van toetsen. Het argument van docenten van andere vakken dan Nederlands bij mij op school luidde: “Alleen aanstrepen maakt geen indruk, leerlingen gaan pas op spelling letten als je ze er op afrekent.”

    Wie kent collega's die dat doen? Wat zijn hun beweegredenen?

    Wat vindt u ervan dat sommige scholen geen taalbeleid hanteren en individuele docenten de vrijheid geven om zelf te beslissen of ze spelfouten meerekenen of niet? Wat zou wel een goede manier zijn om - buiten het vak Nederlands - de spelling van leerlingen te verbeteren?

    Kunt u aangeven welk vak u geeft?

    Vr. groet,

    Giorgio

  • Marto

    Mijn vak is natuurkunde

    Ik zou er een voorstander van zijn, mits de hele school eraan meedoet. Ik ken helaas genoeg collega's die zelf moeite met de spelling hebben en om die reden er niet aan mee zouden willen en kunnen doen. Ik houd altijd het voorbehoud dat geschreven werk begrijpelijk moet zijn en zou dus spelfouten kunnen gebruiken om een antwoord fout te rekenen, omdat ik het niet begrijp….

    Een ander punt is dat studiewijzers vaak alleen over de inhoud van het vak gaan en dat ik leerlingen daarop dus niet mag beoordelen. Ik zou dus de studiewijzers moeten gaan veranderen.

    Vaak is ook de mening dat een vaardigheid over het algemeen maar één keer getoetst mag worden. (Je hoeft dus maar één keer goed te kunnen spellen.)

    Een oplossing is om bijvoorbeeld werkstukken door de vakdocent en de docent Nederlands te laten beoordelen. Dit scheelt de leerling ook werk.

    Ter vermaak;

    Als (1) (2) (3), (4) er geen bier gebrouwen.

    Op de plaatsen (1), (2), (3) en (4) moet het woord …….. worden ingevuld, elke keuzemogelijkheid in onderstaande rij mag slechts één keer worden gebruikt.

    word, wordt, wort, wordt

  • Persson

    Zeer goed, omdat “non scholae, sed vitae discimus” (we leren niet voor de school, maar voor het leven). De lessen over spelling pas je natuurlijk toe bij aardrijkskunde of natuurkunde. Dat verwacht een leerling toch ook van de docent en van de auteur van zijn natuurkundeboek. En mocht hij dat vak gaan studeren en later gaan publiceren, dan publiceer je toch ook foutloos.

  • essievdz

    ik ben docent maatschappijleer

    op onze school hebben wij in 4 havo een basistaalvaaardigheidtoets (verplicht voor iedere leerling) leerlingen moeten dit halen willen ze over naar 5 havo

    daarnaast hebben wij als regel op de toetsen: één tiende aftrek per taal/schrijf/spellingsfout met een maximum van een half punt.

    in het begin vinden leerlingen dit onzin en krijg je reacties als

    “we zitten toch niet bij Nederlands? ”

    Als ik ze daarna enkele voorbeelden geef van fouten die wij tegenkomen op de toets

    (laggen ipv lachen, hij werdt, ik vindt, je word enz enz) dan snappen ze het wel en hebben ze begrip voor de situatie. Niet alleen bij Nederlands moet correct geschreven worden: bij alle vakken moet dit gewoon en zet het desnoods in het PTA onder het kopje algemeen zodat het voor ieder van geldt