Doubleren

  • Carl

    Hallo is er meschien iemand die ons kan helpen.

    Onze dochter is 7 jaar en ze willen haar waarschijnlijk groep 3 laten overdoen.

    Dit omdat het reken niet goed is. Ze scoort hiet een E in.

    Zelf zien we dit niet zo zitten omdat we aan haar merken dat ze hier veel moeite mee heeft.

    ze heeft twee leraarressen waarvan eentje 3 weken geleden heeft gezegd dat ze haar graag nog, een jaar in haar klas wilde hebben maar dat dat niet ging.

    Omdat ze ergens mee liep hebben we haar dat gevraagd bij een gesprek.

    Nu bij het 2e gesprek over haar raport vroeg de andere juf wat we ervan zouden vinden, als ze groep 3 nog eens over zou doen.

    De eerste juf ontkent nu alles.

    Onze dochter heeft het hier heel moeilijk mee.

    Wie heeft hier ervaring mee en kan ons een advies geven.

    Met Viendelijke groet Carl.

  • knaf

    Als het rekenen niet goed gaat, kan ze veel beter blijven zitten. Dat voorkomt grote problemen met rekenen later. Of ze moet elke dag thuis veel oefenen met rekenen, ook in de vakantie.

    Laat haar nu alvast kennis maken met de leerlingen en leraar van haar nieuwe klas als ze blijft zitten. Mogelijk valt het haar erg mee. En haar huidige klasgenootjes kan ze toch gewoon blijven zien in de pauzes en na schooltijd? En je kunt bijvoorbeeld voorstellen dat haar huidige vriendinnetjes vaak kunnen komen spelen. En je kunt haar een leuk kado beloven als troost.

  • Cindy.

    Heeft dit wel zin om haar te laten zitten.

    Dan komt ze in een klas met kinderen van 6 - 7 jaar.

    Ik denk dat ze hier dan weer te groot voor is.

    Laat haar bijles krijgen via school.

    Over 3 maanden kan weer alles anders zjn.

    Succes met jullie beslissing.

  • M Lavell

    Het effect van zittenblijven is een schijneffect.

    Leerling scoort E op toetsen midden groep 3. Leerling blijft zitten en scoort nu C (of B) op toetsen begin groep 3. Dat is logisch want het is herhaalstof en de leerling heeft wel wat geleerd. Er is dus voorkennis bij de zittenblijver. Bij de andere leerlingen is dat er niet.

    Maar midden groep 3 neemt de voorkennis af en daalt de score weer. In groep 4 is het weer gewoon een E leerling zonder voorkennis en vaardigheden, die het ook was toen er tot zittenblijven besloten werd. Extra nadeel: de leerling is een E met nog eens een jaar extra achterstand op de leeftijdgenoten.

    Het schijneffect van zittenblijven is te zien in het jaarverslag van Cito. Oudere leerlingen (de zittenblijvers) scoren lager dan gemiddeld. Het zittenblijven levert hen geen verbetering op.

    Andere oplossing: Leerling scoort E voor rekenen. Onderzocht wordt wat daarvan de oorzaak kan zijn. Mogelijke oorzaak is dyscalculie http://www.tbraams.nl/kennis/dyscalculie.php De leerling gaat gewoon over, maar nu met een handelplan voor rekenen. Dat plan kan een positief effect hebben, maar niets is zeker. Het ‘ergste’ wat er kan gebeuren is dat de leerling E blijft scoren. Dat niets helpt. Als dat niet alleen op rekenen betrekking heeft maar ook op andere vakken, dan belandt de leerling uiteindelijk in LWOO (leerwegondersteunend onderwijs) in het vo. Er is geen man overboord, want er is vervolgonderwijs beschikbaar.

    In het vo is de leeftijd belangrijk: hoe jonger, hoe beter want meer kans om binnen de leerplicht een startkwalificatie te halen. Voor leerlingen die in het vmbo/LWOO belanden, duurt het halen van een startkwalificatie minimaal 6 jaar.

    Wie in het kalenderjaar dat ie 12 wordt naar de brugklas gaat, kan in het kalenderjaar dat ie 18 wordt (einde kwalificatieplicht) de startkwalificatie halen. Wie in het kalenderjaar dat ie 13 wordt naar de brugklas gaat, kan de startkwalificatie niet meer binnen de kwalificatieplicht halen.

    Dat is een nadeel voor de leerling, maar ook voor de vo school die de leerling op moet nemen. Met deze leerling zijn geen bonussen meer te verdienen (startkwalificatie binnen de leerplicht behaald). De kans op boetes wegens voortijdig schoolverlaten (voordat een startkwalificatie is behaald) is hoger bij dit soort leerlingen.

    Kortom: een leerling die ‘te oud’ is in de brugklas is niet een leerling waar scholen met open armen op zitten te wachten.

    Zittenblijven biedt geen voordeel, wel nadelen.