ontslag voor zomervakantie

  • Claudia mv Luuk en Pien

    Hallo,

    Kan iemand mij antwoord geven of er andere regels gelden, wanneer je ontslag neemt op 1 juli, 2 weken voor de zomervakantie dus.

    of heb je dan nog steeds 2 mnd opzegtermijn en ben je dus per 1 sept uit dienst.

    grtjs Claudia

  • Nienkee

    School kan hier inderdaad moeilijk om gaan doen, een schooljaar loopt van 1 augustus tot 1 augustus. In het nieuwe schooljaar ben je dan de maand augustus wel in dienst maar is er geen werk voor je, de school kan dan achteraf het salaris terugvorderen. In principe wordt er van je verwacht dat je 1/12 van je normjaartaak per maand werkt, normaal gesproken wordt de maand augustus gecompenseerd doordat je in andere maanden meer werkt maar als je per 1 septemer uit dienst gaat is dit niet zo.

    Ik snap het zelf ook niet helemaal maar iemand van de vakbond heeft het een keer bij ons uitgelegd en het was zo'n soort verhaal. Als je lid bent van de bond zou ik hun eens bellen hierover.

    Wat je het beste kan doen is in overleg met je school gaan hierover, het mag namelijk natuurlijk wel als school hiermee akkoord gaat. Anders moet je per 1 juli of 1 oktober uit dienst gaan of die maand salaris achteraf terug betalen.

  • Nienkee

    Ik heb het gevonden, het kan inderdaad niet:

    In de CAO-PO staat het volgende:

    art 6.12 lid 5;

    de duur van het dienstverband van de werknemer die in verband met ontslag of opzegging zijn werkzaamheden na de zomervakantie niet voortzet, kan zich uitstrekken uiterlijk tot en met de laatste dag van het schooljaar.

    Het schooljaar loopt van 1 augustus tot 1 augustus en het dienstverband kan dus niet op 1 september eindigen.

    Wel bv op 1 oktober.