Switchen van klas/leerkracht 4 jarige slecht?

  • Reem

    Goeiedag,

    Ik ben Reem, vader van o.a. de 4 jarige Tim en heb een vraag aan kenners.

    Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraagstelling, maar hoop dat als dat niet het geval mocht zijn u mij kunt doorverwijzen naar een forum waar ik wel terecht kan…..

    Onze Tim zit in groep 1 en doordat er telkens leerkrachten wegvallen en opnieuw worden aangetrokken wordt er nogal gewisseld van leerkracht, klaslokaal en samenstelling van kids.Hierdoor lijken de kids (niet alleen Tim) angstig te worden en niet meer naar school te willen.

    Telkens als zij zich veilig voelen in hun nieuwe klasje met nieuwe samenstelling en nieuwe leerkracht is het kennelijk voor de school noodzakelijk van leerkracht te veranderen en daarmee van klaslokaal en samenstelling van kinderen.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat een bepaald klaslokaal, een bepaalde leerkracht en een bepaalde samenstelling iets is wat met basis veiligheid te maken heeft voor een kind van die leeftijd en heb het vermoeden dat je een kind van die leeftijd het niet kan aandoen om om de 2 a 3 maanden te switchen.

    Volgens de leerkracht die hij momenteel heeft is dat juist goed voor de weerbaarheid van een kind van die leeftijd, maar ergens heb ik het gevoel dat dat slechts een slecht excuus is voor het probleem waarmee de school te kampen heeft in een poging een slechte reputatie te voorkomen. Naar mijn idee is het nog te vroeg om dergelijke veranderingen aan een kind van die leeftijd op te dringen en zouden kids pas vanaf groep 3 toe moeten kunnen toe leven naar de volgende groep. Ook dan lijkt het me niet goed om om de 2 a 3 maanden plotseling te switchen van leerkracht, klaslokaal en samenstelling, maar ik kan me voorstellen dat de kids dan op andere vlakken voldoende weerbaarheid hebben opgebouwd om om te kunnen gaan met een dergelijke plotselinge verandering.

    Ik zou graag vernemen wat kenners hiervan vinden en wat wijzer worden. Misschien zitten wij er als ouders wel volkomen naast met de gedachte dat het onze kinderen geen goed doet, maar vandaar dat ik hier deze kwestie maar even voorleg.

    B.v.d. M.v.g. Remy

  • Natasja

    Beste Remy,

    Heb je je probleem al aangekaart bij de directie van de school? Je kunt anders ook naar iemand van de medezeggenschapsraad (MR) gaan. Als het goed is hebben hierin ook enkele ouders van de school zitting.

    Om nu verder inhoudelijk op je vraag in te gaan:

    Een enkele keer veranderen van leerkracht en/of lokaal kan voor de meeste kinderen geen kwaad. Wanneer er regelmatig wisselingen plaats vinden is dit kwalijker. Een kind heeft namelijk behoefte aan veiligheid, dus weten waar het aan toe is. Een vertrouwde leerkracht en omgeving maken daar deel van uit.

    Op elke school kan het voorkomen dat er veranderingen moeten plaatsvinden. Dit kan zijn door ziekte, zwangerschap, het vertrek van een leerkracht of het starten van een nieuwe (kleuter)groep. Het is de taak van de directie om er voor te zorgen dat er ook weer niet te veel wisselingen zijn, al kan er sprake zijn van overmacht. Zoals ik ook al eerder heb geschreven: vraag het na bij de directeur. Als ook de directeur niet serieus op je probleem ingaat, kun je altijd nog naar de MR of het bestuur stappen.

  • afs

    Reem, het hangt af van het kind. Maar voor de meeste kinderen van vier jaar lijkt het me belangrijk om minstens een jaar lang dezelfde leerkracht en klas te hebben. Zeker als het kind gevoelig en kwetsbaar is.

    De school kan het mogelijk niet helpen dat ze zo vaak moeten veranderen, hoewel ik wel erg benieuwd ben naar de oorzaken, want dit is extreem. Als er misstanden zijn, neem dan zonodig contact op met het schoolbestuur, de schoolinspectie of met een politieke partij in je woonplaats of een gemeentelijke onderwijsambtenaar.

    Doe dat samen met andere ouders en probeer daarbij diplomatiek en vriendelijk te blijven overleggen met de schoolleiding en kondig bij hen aan met wie je gaat praten.

    Overweeg ook om mee te helpen op de school. zodat je meer inzicht krijgt in wat er speelt en zodat je kunt bijdragen aan beter onderwijs. Veel ouders stellen alleen maar eisen en zijn niet bereid om mee te helpen. dat vind ik ook niet goed.

    Je kunt ook een andere school overwegen, mits die goed is.

    Een leerkracht mag niet zomaar zeggen dat elke drie maanden switchen juist goed is voor alle kinderen van vier jaar. Dat vind ik kwalijk en misleidend. En als hij daar zo zeker van is, moet hij daarvan maar onderzoeksverslagen laten zien of informatie in pedagogiekboeken.

    Minstens zo belangrijk is dat de leerkracht aardig is tegen jonge kinderen en pedagogisch verantwoord en betrokken handelt en dat de school een goed antipest-beleid voert. Want (kleine) kinderen kunnen onderling wreed en ongevoelig zijn.

    Goede informatie over pesten:

    http://www.pesten.net/leerlingen/w_s_k_doen.html

    www.pesten.net/leerlingen/w_s_k_doen.html

  • NienkeP

    Nee het is niet goed voor 4-jarigen maar ik neem toch aan dat de school dat niet voor de lol doet?

    Wat is de reden dat er telkens wordt gewisseld?

    Zwangerschappen kan je zien aankomen maar als een leerkracht uitvalt door bv ziekte, of ontslag neemt, tjs dan kan je er als school niet zoveel aan doen dat er elke paar maanden een andere leerkracht is.