Goeiedag,
Ik ben Reem, vader van o.a. de 4 jarige Tim en heb een vraag aan kenners.
Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraagstelling, maar hoop dat als dat niet het geval mocht zijn u mij kunt doorverwijzen naar een forum waar ik wel terecht kan…..
Onze Tim zit in groep 1 en doordat er telkens leerkrachten wegvallen en opnieuw worden aangetrokken wordt er nogal gewisseld van leerkracht, klaslokaal en samenstelling van kids.Hierdoor lijken de kids (niet alleen Tim) angstig te worden en niet meer naar school te willen.
Telkens als zij zich veilig voelen in hun nieuwe klasje met nieuwe samenstelling en nieuwe leerkracht is het kennelijk voor de school noodzakelijk van leerkracht te veranderen en daarmee van klaslokaal en samenstelling van kinderen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat een bepaald klaslokaal, een bepaalde leerkracht en een bepaalde samenstelling iets is wat met basis veiligheid te maken heeft voor een kind van die leeftijd en heb het vermoeden dat je een kind van die leeftijd het niet kan aandoen om om de 2 a 3 maanden te switchen.
Volgens de leerkracht die hij momenteel heeft is dat juist goed voor de weerbaarheid van een kind van die leeftijd, maar ergens heb ik het gevoel dat dat slechts een slecht excuus is voor het probleem waarmee de school te kampen heeft in een poging een slechte reputatie te voorkomen. Naar mijn idee is het nog te vroeg om dergelijke veranderingen aan een kind van die leeftijd op te dringen en zouden kids pas vanaf groep 3 toe moeten kunnen toe leven naar de volgende groep. Ook dan lijkt het me niet goed om om de 2 a 3 maanden plotseling te switchen van leerkracht, klaslokaal en samenstelling, maar ik kan me voorstellen dat de kids dan op andere vlakken voldoende weerbaarheid hebben opgebouwd om om te kunnen gaan met een dergelijke plotselinge verandering.
Ik zou graag vernemen wat kenners hiervan vinden en wat wijzer worden. Misschien zitten wij er als ouders wel volkomen naast met de gedachte dat het onze kinderen geen goed doet, maar vandaar dat ik hier deze kwestie maar even voorleg.
B.v.d. M.v.g. Remy