Nederlands lesmateriaal

  • jeroen

    Hallo mensen,

    ik woon in Yaounde, Cameroun waar ik leraar Engels ben. Nu kom ik de laatste tijd steeds meer mensen tegen die Nederlands willen leren. Ik ben zo links en rechts met wat fotokopietjes begonnen, maar ik word zo vaak gebeld dat ik nu een wachtlijst heb van ruim 80 personen die Nederlands willen leren! Dus ben ik even naar Nederland gekomen om te kijken of ik wat lesmateriaal en woordenboeken kan vinden, maar dat spul is hartstikke duur. Aangezien ik geen commerciële instelling wil starten kan ik dat niet bekostigen. Dus de vraag; weet iemand hoe ik aan voordeling, gebruikt lesmateriaal voor de Nederlandse taal kan komen? Alle tips welkom!

    Merci et a bientot,

    jeroen

    ps tot 2 apr ben ik te bereiken op 0631195634, na 2 apr op 00237 9744 9072

  • ukf

    Je kunt efficiënt onderwijs geven in de buitenlucht door permanent geluidsbestanden van lessen af te spelen van een mp3-speler of dvd-speler of laptop via een versterker en een grote speaker.

    En vertoon ‘s avonds zelfgenaakte onderwijsvideo’s via je laptop en een beamer of groot beeldscherm en versterker onder een afdak of in een gebouwtje voor een raam, zodat je publiek het buiten kan volgen, terwijl de apparatuur beschermd is tegen diefstal. De luidspreker moet daarij wel buiten staan. Of gebruik een aantal van de vele leervideo's met Engelse taalles op Youtube.

    Je kunt ook onderwijs geven via radio-uitzendingen. Dat kan via een 27-mc-zendradio (bakkie). Met zo'n apparaat kun je ook ontvangen. Die bakkies plus de antennes zijn tweedehands goedkoop te krijgen in Nederland. En je kunt ze daar uitdelen of verkopen. Je leerlingen kunnen met die bakkies ook terugpraten. Een antenne kun je ook zelf maken door een metaaldraad te spannen tussen twee bomen op een bepaalde manier.

    Je kunt daar ook tweedehands radio-scanners uitdelen. Die zijn nu goedkoop tweedehands te krijgen in Nederland via internet. Ook daarmee kunnen leerlingen je radio-uitzendingen beluisteren.

    Of deel goedkope nieuwe uhf-portofoontjes of vhf-portofoontjes uit, zodat men je radio-uitzendingen kan beluisteren. Ze worden verkocht per twee. Ze kunnen worden gecombineerd met een batterijoplader op zonneënergie of handkracht. Je kunt daarbij uitzenden met een uhf/vhf transceiver.

    Je kunt ook kleine goedkope FM- of AM- of KG-radiootjes uitdelen of verkopen. Radiootjes bestaan ook met ingebouwde zonnecel en opwindbare energiebron. Te koop bij kampeerwinkels.

    Vraag advies aan een vereniging voor zendamateurs.

    Aanvullend kun je wat zelfgedrukte papieren met schema's uitdelen. Die kun je zelf maken met een computerprinter of laten copieren bij een copieerwinkel. Zoek een adres voor goedkope printerinkt.

    Overleg met de plaatselijk autoriteiten over eventueel vereiste vergunningen voor het gebruik van radioapparatuur en geluidsversterkers in de buitenlucht.

    http://zendamateurs.prikpagina.nl

    http://www.zendamateurs.pagina.nl

    Schoolborden kun je zelf maken met schoolbordverf.

    Zet een advertentie op tweedehands-advertentiewebsites voor schoolboeken.

    Die mensen hebben waarschijnlijk veel meer aan Engels dan aan Nederlands. Wees daar eerlijk over tegen hen, want een taal leren kost hen verschrikkelijk veel tijd en ze hebben daarover geen goede adviseur waarschijnlijk. Het zijn vaak kwetsbare mensen die recht hebben op een eerlijk en volledig advies over welke taal ze het best kunnen leren. Bij ontwikkelingshulp moeten de belangen van de ontvangers voorop staan.

    Succes.