Nadelen van klassikaal onderwijs

  • nny

    Nadelen van klassikaal onderwijs

    Het huidige klassikaal onderwijs veroorzaakt denk ik bij leerlingen vaak een levenslange weerzin tegen leren, overheden en andere autoriteiten. Dat leidt niet zelden levenslang tot een onvolwassen, onverantwoordelijke en irrationele levenshouding. Dat speelt vooral bij leerlingen die gemiddeld lagere cijfers halen dan hun klasgenoten.

    Dit probleem draagt volgens mij bij aan de huidige kloof tussen Nederlandse burgers en overheid en aan de vele ernstige gedragsproblemen.

    Die negatieve invloed van klassikaal onderwijs ontstaat volgens mij doordat traditioneel klassikaal onderwijs vaak niet aansluit op de belevingssfeer van leerlingen. En omdat klassikaal onderwijs vaak niet aansluit op de individuele capaciteiten en het individuele leerniveau van leerlingen. Bovendien biedt klassikaal onderwijs vaak geen motiverend en sociaal veilig leerklimaat.

    Het onderwijs legt vaak ook niet uit wat het doel is van de leerstof en welke studietechnieken leerlingen kunnen kunnen gebruiken. Deze onderwijsproblemen zijn denk ik een voedingsbodem voor leerproblemen, een achterblijvende kenniseconomie en talloze andere ernstige maatschappelijke problemen.

    De oplossing voor deze problemen is dat vrijwel al het onderwijs (ook) wordt aangeboden via webvideo's en webfora. Dat kan de overheid ook veel geld besparen.

    LEERVIDEO'S

    De twaalf belangrijkste tips over studievaardigheden.

    12 Things I wish my Students Knew

    Voorbeeld van edutainment. Een grappige muzikale tekenfilm over het heelal.

    Yakko's Universe Song

  • nny

    Het grote onderwijs innovatie vraagstuk, door Kobus van der Slossen, 6-2009.

    http://kobusvanderslossen.blogspot.com/2009/06/het-grote-onderwijs-innovatie-vraagstuk.html

    www.kobusvanderslossen.blogspot.com/2009/06/het-grote-onderwijs-innovatie-vraagstuk.html