Studiefinanciering schakeljaar

  • Annie

    Hallo allemaal,

    Ik zit met een best groot probleem en weet eigenlijk niet hoe ik het op moet lossen en bij de opleiding word ik ook maar van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug…

    Het zit zo:

    In juli ‘08 heb ik mn HBO-studie Mondzorgkunde afgerond en wilde daarna WO Tandheelkunde gaan doen. Er is nu een nieuwe overgang bij de opleiding Mondzorgkunde, dat je in je laatste jaar een minor kan volgen van 30 studiepunten (ipv 60 voor een heel jaar), welke eigenlijk bijna het hele onderwijs bevat van Tandheelkunde jaar 2, zodat dit aansluit op Tandheelkunde jaar 3. Als je deze minor met succes afrondt, je vwo-vakken gehaalt hebt en je diploma MZK haalt, moet je daarna nog een schakeljaar volgen (gewoon onderwijs van THK jaar 3, zodat dit aansluit op THK jaar 4, de master) en kan je daarna met je master THK beginnen. (Allemaal zo ingewikkeld, omdat de opleiding als je begint aan je bachelor een bedrag voor je krijgt, en als je begint aan je master. Maar aangezien ik in het 3e jaar instroom, krijgen ze voor dat laatste jaar van mij geen geld. Dit hele bedrag moet ik dus zelf betalen, denk aan duizenden euro’s)

    In juni ‘08 is past bekend gemaakt dat je deze minor kan volgen, maar toen was ik dus al klaar met de studie. Nu hebben ze er voor gezorgd dat ik alsnog deze minor (30 ec’s van THK jaar 2) kan volgen, maar omdat ik de eerste en enige ben, moesten ze op zoek naar hoe ze dit een plekje gingen geven. Er was miss sprake dat ik mn diploma niet op zou halen, zodat ik opnieuw een minor kon doen, of dat ik me in zou schrijven bij een andere WO studie, hiervoor collegegeld betaal en gewoon Tandheelkunde kan volgen. Maar ze hebben er voor gekozen om mij als cursist (IPV STUDENT!) in te schrijven bij de HBO-studie Mondzorgkunde, zodat op deze manier de minor kan volgen. Hoop gedoe, ik betaal nu veel meer dan het reguliere collegegeld, maar heb veel minder rechten en bij onze academie is het allemaal maar onbekend hoe het zit met cursisten.

    (Dus kort samengevat:

    07-08: HBO MZK afgerond

    08-09: Als cursist binnen HBO MZK, de minor volgen (30 ec’s van THK jaar 2)

    09-10: Als cursist binnen RUG THK, het schakeljaar volgen (heel jaar 3)

    10-13: Als regulier student binnen de RUG, de master Tandheelkunde)

    Nu heb ik dus vorige week een brief gekregen van de IB-groep dat ik, omdat ik cursist ben, geen recht heb op studiefinanciering (= in mijn geval alleen nog 3 jaar lening + OV). Toen ik in juni 08 naar de IBgroep belde, heb ik de hele ingewikkelde situatie uitgelegd, en vertelde ze mij dat ik hier wel recht op had. De opleiding heeft mij hierover ook nooit iets verteld en bij de voorwaarden van de IBgroep, staat alleen dat je voltijd (op mijn collegekaart staat dat ik voltijd ben) een opleiding moet volgen om recht te hebben op stufie. Dus dit had ik nooit kunnen weten. Nu verwacht de IB-groep dus dat ik voor elke maand dat ik mijn OV onterecht in mijn bezit had, een boete van 136 euro betaal en dat ik per direct dus geen recht meer heb op mijn lening en OV.

    Aangezien ik nog 5 jaar voor de boeg heb, en volgend jaar (schakeljaar, onderwijs THK jaar 3) ook ingeschreven word als cursist, kan ik dit natuurlijk nooit financieren, want ik heb helaas geen suikeroompje.

    Nu vraag ik mij af, of jullie weten/mij kunnen adviseren wat ik in vredesnaam moet doen. Maak ik wel kans als ik een bezwaar indien bij de IBgroep of zou er een mogelijkheid kunnen zijn dat ik met terugwerkende kracht toch nog ingeschreven word als student (betaal immers meer)..

    Lastig lastig! Maar de opleiding houdt dus nu verstandig zijn handjes er vanaf en moet het allemaal maar lekker zelf uitzoeken.

    Help me!

    Oja, opgeven is geen optie ;)

  • marijke mmm

    Dag Annie,

    Ik herken het probleem, ik zit met een soortgelijk iets en dus ook met mijn handen in het haar.

    Bij mij is er van de opleiding verteld dat ik de 60 ec van 1 schakeljaar op mijn eigen tijd kan doen, ik zou er bijvoorbeeld 2 jaar over kunnen doen, of zelfs 3…

    je bent immers contract student. In dat geval zou je er dus een behoorlijk aantal uren naast kunnen werken om je schakeljaar te financieren

    Als 2e tip wil ik je aanraden om huidige schakelaars eens te vragen hoe ze dit bekostigen…

    Als 3e, niet echt een tip, want het is zwaar illegaal, maar daar moet je je eigen keuzes dan maar in maken. Je mag van het IBG 2 opleidingen tegelijkertijd volgen. Het zou dus theoretisch kunnen dat jij je bij een voltijd opleiding in gaat schrijven maar dat onderwijs niet gaat volgen en je als cursist inschrijft…..wat je wel gaat volgen. Je ontvangt dan studiefinanciering voor je voltijd opleiding. Het IBG checkt niet of jij je toetsen wel maakt van de voltijd opleiding, de inschrijving is goed genoeg voor hen. Ik weet niet wat de gevolgen ervan zouden zijn als men hier achter komt hoor…..maar dat is dan ook je eigen verantwoordelijkheid. Het schijnt veel te gebeuren dit.

    Succes ermee,

    Groeten

  • Jeroen Vlaks

    Annie Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo allemaal,

    >

    > Ik zit met een best groot probleem en weet

    > eigenlijk niet hoe ik het op moet lossen en bij de

    > opleiding word ik ook maar van het kastje naar de

    > muur gestuurd en weer terug…

    >

    > Het zit zo:

    >

    > In juli '08 heb ik mn HBO-studie Mondzorgkunde

    > afgerond en wilde daarna WO Tandheelkunde gaan

    > doen. Er is nu een nieuwe overgang bij de

    > opleiding Mondzorgkunde, dat je in je laatste jaar

    > een minor kan volgen van 30 studiepunten (ipv 60

    > voor een heel jaar), welke eigenlijk bijna het

    > hele onderwijs bevat van Tandheelkunde jaar 2,

    > zodat dit aansluit op Tandheelkunde jaar 3. Als je

    > deze minor met succes afrondt, je vwo-vakken

    > gehaalt hebt en je diploma MZK haalt, moet je

    > daarna nog een schakeljaar volgen (gewoon

    > onderwijs van THK jaar 3, zodat dit aansluit op

    > THK jaar 4, de master) en kan je daarna met je

    > master THK beginnen. (Allemaal zo ingewikkeld,

    > omdat de opleiding als je begint aan je bachelor

    > een bedrag voor je krijgt, en als je begint aan je

    > master. Maar aangezien ik in het 3e jaar instroom,

    > krijgen ze voor dat laatste jaar van mij geen

    > geld. Dit hele bedrag moet ik dus zelf betalen,

    > denk aan duizenden euro's)

    > In juni '08 is past bekend gemaakt dat je deze

    > minor kan volgen, maar toen was ik dus al klaar

    > met de studie. Nu hebben ze er voor gezorgd dat ik

    > alsnog deze minor (30 ec's van THK jaar 2) kan

    > volgen, maar omdat ik de eerste en enige ben,

    > moesten ze op zoek naar hoe ze dit een plekje

    > gingen geven. Er was miss sprake dat ik mn diploma

    > niet op zou halen, zodat ik opnieuw een minor kon

    > doen, of dat ik me in zou schrijven bij een andere

    > WO studie, hiervoor collegegeld betaal en gewoon

    > Tandheelkunde kan volgen. Maar ze hebben er voor

    > gekozen om mij als cursist (IPV STUDENT!) in te

    > schrijven bij de HBO-studie Mondzorgkunde, zodat

    > op deze manier de minor kan volgen. Hoop gedoe, ik

    > betaal nu veel meer dan het reguliere collegegeld,

    > maar heb veel minder rechten en bij onze academie

    > is het allemaal maar onbekend hoe het zit met

    > cursisten.

    >

    > (Dus kort samengevat:

    > 07-08: HBO MZK afgerond

    > 08-09: Als cursist binnen HBO MZK, de minor volgen

    > (30 ec’s van THK jaar 2)

    > 09-10: Als cursist binnen RUG THK, het schakeljaar

    > volgen (heel jaar 3)

    > 10-13: Als regulier student binnen de RUG, de

    > master Tandheelkunde)

    >

    > Nu heb ik dus vorige week een brief gekregen van

    > de IB-groep dat ik, omdat ik cursist ben, geen

    > recht heb op studiefinanciering (= in mijn geval

    > alleen nog 3 jaar lening + OV). Toen ik in juni 08

    > naar de IBgroep belde, heb ik de hele ingewikkelde

    > situatie uitgelegd, en vertelde ze mij dat ik hier

    > wel recht op had. De opleiding heeft mij hierover

    > ook nooit iets verteld en bij de voorwaarden van

    > de IBgroep, staat alleen dat je voltijd (op mijn

    > collegekaart staat dat ik voltijd ben) een

    > opleiding moet volgen om recht te hebben op

    > stufie. Dus dit had ik nooit kunnen weten. Nu

    > verwacht de IB-groep dus dat ik voor elke maand

    > dat ik mijn OV onterecht in mijn bezit had, een

    > boete van 136 euro betaal en dat ik per direct dus

    > geen recht meer heb op mijn lening en OV.

    > Aangezien ik nog 5 jaar voor de boeg heb, en

    > volgend jaar (schakeljaar, onderwijs THK jaar 3)

    > ook ingeschreven word als cursist, kan ik dit

    > natuurlijk nooit financieren, want ik heb helaas

    > geen suikeroompje.

    >

    > Nu vraag ik mij af, of jullie weten/mij kunnen

    > adviseren wat ik in vredesnaam moet doen. Maak ik

    > wel kans als ik een bezwaar indien bij de IBgroep

    > of zou er een mogelijkheid kunnen zijn dat ik met

    > terugwerkende kracht toch nog ingeschreven word

    > als student (betaal immers meer)..

    >

    > Lastig lastig! Maar de opleiding houdt dus nu

    > verstandig zijn handjes er vanaf en moet het

    > allemaal maar lekker zelf uitzoeken.

    >

    > Help me!

    >

    > Oja, opgeven is geen optie ;)

    Opgeven is natuurlijk geen optie! Wel schets je een lastige situatie waarbij je mi wel recht op studiefinanciering enz dient te krijgen. Echter kun je mi beter een afspraak maken met iemand van de IG Groep om een en ander rond te maken, waarbij je alle bewijslast meeneemt en het complete verhaal vertelt. Mocht je overigens geen studiefinanciering ontvangen, vergeet je dan niet dat je de kosten voor je studie kan opgeven als studiekosten bij de Belastingdienst en dat je hierdoor kosten kunt opvoeren wat je geld bespaart? Mocht je overigens meer informatie willen over de studiefinanciering, kijk dan ook eens op Studiefinancieringinfo.nl Succes! En hoeveel het je uiteindelijk ook kost, je studie is en blijft de beste investering die je in jezelf kunt doen!

  • asdfasdf

    je vwo-vakken gehaalt hebt en je diploma dit hoef niet!!!! als je een schakeljaar doet….