Belangrijke video's op internet over het terugdringen van geweld

  • Eke

    Belangrijke video's op internet over vrede en het terugdringen van geweld:

    http://www.youtube.com/profile?user=UCPER&view=videos

  • Eke

    Prof. Prothrow: ‘Aantrekkelijk mediageweld stimuleert geweld bij publiek’

    Gewelds-deskundige professor Prothrow-Stith zegt: ‘Verheerlijking van geweld in massamedia stimuleert geweld bij het publiek’. Ik ben dat erg met haar eens.

    Bekijk haar video's in mijn laatste bericht hierboven en de onderstaande artikelen over haar:

    http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=hgs&q=prothrow-stith+media+violence+2008&btnG=Zoeken&meta=

  • Eke

    Verbied vechtsporten voor veroordeelden.

    Verbied vechtsporttraining twintig jaar lang voor herhaald veroordeelden wegens misdrijven, des te meer als dat geweldsmisdrijven zijn.

    Veel beleidsmakers denken dat vechtsporttraining bijdraagt aan vermindering van geweld en andere vormen van criminaliteit. Dat causale verband is wetenschappelijk nooit aangetoond via betrouwbaar gerandomiseerd onderzoek. Maar dat idee past wel past in onze cultuur, waarin eenzijdig en overdreven veel waarde wordt gehecht aan weerbaarheid en assertiviteit. Die ‘weerbaarheidscultus’ heeft bij velen geleid tot over-assertiviteit, egoïsme en desinteresse voor de belangen en noden van anderen.

    Het lijkt me aannemelijk dat als mensen die getraind zijn in vechtsporten geweld gebruiken, hun geweld zwaarder letsel aanricht bij het slachtoffer, vooral bij vechtsporten met technieken die gericht zijn op het doden of ernstig verwonden van de tegenstander, zoals kick-boxing, thai-boxing, karate, taekwondo en krav-maga. En ik heb de indruk dat er in Nederland een verschuiving is van minder gewelddadige vechtsporten zoals judo, aikido en jiu-jitsu naar meer gewelddadige vechtsporten, waarschijnlijk onder invloed van gewelddadige tv-programma's. Ook wordt er bij een aantal vechtsporttrainingen in Nederland gebruik gemaakt van wapens, zoals messen en stokken.

    Ook lijkt het me moeilijker en gevaarlijker voor politie, portiers, leraren en beveiligers om criminelen die getraind zijn in vechtsporten onder controle te krijgen als ze geweld plegen.

    Ook kan er van een crimineel met vechtsporttraining meer intimidatie uitgaan op zijn sociale omgeving, bijvoorbeeld op zijn buurtgenoten, familieleden, collega's of klasgenoten. Dat effect wordt nog versterkt als er een groep criminelen is die hun buurt terroriseren, zoals in achterstandswijken regelmatig het geval is. Vaak zijn dat groepen criminele jongens. En daarbij kan het gaan om allochtone of autochtone daders.

    Herhaald veroordeelden voor een misdrijf moeten ook worden geweerd van schietverenigingen via een wettelijke regeling. Want ik vind het niet veilig als deze mensen een vuurwapen bezitten en leren gebruiken.