Collegegeld

  • Willem

    Hallo,

    Ik start op 1 februari met een HBO-opleiding dus moet collegegeld betalen. Nu wordt ik eind februari officieel uitgeschreven bij mijn MBO opleiding dus heb de hele maand nog lesgeld betaald.

    Nu heb ik op internet deze informatie hierover gelezen:

    Wanneer u zich in de loop van een studiejaar inschrijft, wordt het collegegeld verminderd met een twaalfde deel voor elke maand dat u niet bent ingeschreven. Wanneer u zich halverwege het studiejaar uitschrijft, heeft u mogelijk recht op vermindering van collegegeld. U heeft recht op vermindering in de volgende situaties:

    • U schrijft zich in de loop van dat studiejaar opnieuw in voor een (andere) opleiding.

    • U bent ingeschreven voor een andere opleiding waarvoor u les-, cursus- of collegegeld moet betalen.

    • Door ziekte of bijzondere familieomstandigheden. Dit is ter beoordeling van het bestuur van de hogeschool of universiteit.

    • U schrijft zich uit in het eerste jaar van uw bacheloropleiding.

    • U kunt een tijd geen onderwijs volgen door de aansluiting met het praktijkgedeelte van de opleiding.

    U heeft geen recht op vermindering van lesgeld of collegegeld wanneer u stage loopt: als stagiair blijft u ingeschreven bij de onderwijsinstelling.

    Nu zou ik graag willen weten of ik in februari zowel lesgeld als collegegeld moet betalen. Nu is mijn gedachte: ik betaal de hele maand februari nog MBOI lesgeld en ik heb recht op vermindering tot en met februari op de HBO opleiding en betaal vanaf maart.

    Het lijkt me vreemd om op 2 opleidingen dezelfde maand te moeten betalen.

  • M Lavell

    “Het lijkt me vreemd om op 2 opleidingen dezelfde maand te moeten betalen.”

    Dat lijkt mij niet vreemd want je betaalt aan twee verschillende instellingen. Het is geen algemene heffing als belasting, maar een vergoeding als huur. Als je de overgangsmaand van je verhuizing twee huizen huurt, betaal je voor die maand ook twee keer huur.

    De crux is dat je eind februari pas uitgeschreven wordt uit het MBO. Die maand zal betaald moeten worden. Tegelijkertijd start je 1 februari al op het hbo. Die maand zal ook betaald moeten worden.