Geef agressieve leerlingen thuis les via internet

  • wele

    Geef agressieve leerlingen thuis les via internet

    Er zijn heel globaal 9 soorten leerlingen. Namelijk:

    1. sociaal kwetsbare leerlingen die zich niet misdragen

    2. ‘extreem kwetsende’ leerlingen, oftewel ‘agressieve’ leerlingen

    3. sociaal emotioneel gezien ‘normale’ leerlingen

    Die drie categorieën zijn weer op te delen in drie intelligentie-niveaus. Dus drie kolommen doorsneden door drie rijen. Ziet u de matrix in negen vakjes voor u?

    Idealiter is onderwijs zo goed mogelijk gedifferentieerd afgestemd op elk van die negen categoriën. Dat kan betaalbaar door veel meer gebruik te maken van ICT in het onderwijs.

    Agressieve leerlingen kunnen vallen onder de diagnose ASP (antisociale persoonlijkheidsstoornis), psychopathie, borderline-persoonlijkheidsstoornis, narcistische persoonlijkheidsstoornis, ADHD, enz…. Die diagnosecategorieën zijn welliswaar relatief. Maar deskundige psychologische beoordeling van leerlingen ontbreekt nu meestal helemaal.

    Psychopathie bijvoorbeeld kenmerkt zich door een gebrek aan empathie en geweten en is volgens onderzoek nog totaal onbehandelbaar met psychotherapie! Dit heeft vermoedelijk onder andere te maken met erfelijke factoren. Psychopathie is te meten met de ‘Hare-test’(PCLR). Onderzoekers schatten het totaal aantal psychopaten in Nederland op een kwart miljoen! Psychopaten bereiken volgens onderzoeken niet zelden een hoge maatschappelijke functie, waar ze veel schade aanrichten in hun omgeving. (Dit is geen grap.) De Nederlandse overheid negeert dit gigantische probleem volledig.

    Agressieve leerlingen komen bovengemiddeld vaak uit disfunctionele multiprobleem-gezin met geestelijke, sociale en financiële problemen, zoals echtscheiding, verslaving, huiselijk geweld en taalachterstand. Die leerlingen scoren sterk bovengemiddeld op pestgedrag, vandalisme en latere criminaliteit.

    Kwetsbare leerlingen en agressieve leerlingen moeten niet langdurig met elkaar in contact worden gebracht via school, want dat kan kwetsbare leerlingen geestelijk beschadigen.

    Agressieve leerlingen verzieken het klimaat op veel scholen voor kwetsbare medeleerlingen en leraren. Hun agressieve en soms criminele moraal is vaak besmettelijk. Dat komt doordat ze vaak een hoge informele status hebben in de klas en gehoorzaamheid afdwingen door pesten. Vaak staan deze pesters (bullies) bovenaan in de pikorde van de klas en verzamelen ze een soort hofhouding om zich heen van ‘lijfwachten’. De zwijgende meerderheid in de klas legitimeert en imiteert hun gedrag vaak uit angst en ontzag.

    Deze agressieve leerlingen moeten daarom jarenlang van scholen worden verwijderd. Maar ze moeten niet bij elkaar worden gezet, omdat dat hun asociale en soms criminele moraal zou versterken en leidt tot criminele netwerken die onderling criminele kennis uitwisselen. Dit mechanisme blijkt ook sterk uit veel internationaal onderzoek naar de cultuur in gevangenissen. (Ik heb daarover al eerder weblinks gegeven op dit weblog.)

    Geef deze agressieve leerlingen thuis onderwijs via internet. Dat kan intensief en doelmatig via onder andere video-lessen (web-lectures), digitale leergames en web-fora.

    Daarbij moeten ze permanent in de gaten worden gehouden door betaalde en onbetaalde begeleiders via video-conferencing, met een webcam voor en achter zich en spraakverbinding. Ook moeten ze daarbij voortdurend samenvattingen schrijven van wat ze hebben geleerd en dat opsturen naar hun begeleider via internet.

    Als ze zich daarbij niet houden aan de regels, moeten ze gestraft worden met gedragsbeperkingen, zoals 's avonds elektronisch huisarrest, verbod op een mobiele telefoon en scooter, verbod op criminele contacten of gebiedsverboden. Eén begeleider kan tien tot honderd leerlingen tegelijk in de gaten houden via web-conferencing. Er zijn vast wel mensen die daar onbetaald aan mee willen doen vanuit hun woonhuis, bijvoorbeeld ouderen.

    Deze agressieve leerlingen moeten op die manier ook intensief worden opgeleid en begeleid op de onderwerpen moraal, empathie, sociaal gedrag en preventie van geestelijke en financiële problemen.

    ONDERZOEK NAAR COACHING EN THERAPIE VIA INTERNET

    http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&q=research+mental+e-therapy+internet+2008+criminal+juvenile&btnG=Zoeken&meta=

    http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&q=research+mental+e-coaching+internet+2008+criminal+juvenile&btnG=Zoeken&meta=

  • Marto

    Mevrouw cabel casema,

    Je snapt er helemaal niets van.

    Hoe kun je volgens jou mensen ‘sociaal’ gedrag leren?

    Antwoord: door hen achter een computer te zetten en filmpjes te laten kijken.

    Het is maar goed dat je geen les geeft en geen echt contact hebt met mensen van jouw doelgroep. Je zou zeer teleurgesteld raken. Maak daar eens een filmpje van, kun je misschien zelf ook lachen.

    Groeten aan je MPS vriendjes.

  • ¥ Lotje ­­¥

    En denk je dat , dat zou lukken??? Denk het niet hé…..

  • ¥ Lotje ­­¥

    is dit crossposting . Ik ben het op een ander bord ook tegengekomen.Zie FAQ

  • wele

    Of het lukt, weten we pas als we er experimenten mee doen, toch?

  • ¥ Lotje ­­¥

    ja dat is zo . maar je doet wel aan crossposting . Lees de FAQ eens . Foei . in de hoek

  • annemarie

    Ja leerlingen achter een filpmje zetten zal ze niet leren om nieuwe sociale vaardigheden aan te leren.

    Maar misschien zijn er andere wegen zodat deze leerlingen elkaar zien en met elkaar moeten leren bespreken van de leerstof. Makkerlijker gezegd dan gedaan. Maar neem nou de hoenderloo groep die school begeleid een aantal van hun leerlingen in het buitenland omdat zij tijdelijk niet in Nederland zijn, maar nog steeds leerplichtig zijn.

    Dus het kan wel, maar daar zitten een aantal haken en ogen aan, maar dat zit er in elk onderwijssituatie.

    Groetjes annemarie

  • wele

    Annemarie,

    Lessen via web-video kunnen specifiek ingaan op problemen in sociaal gedrag. En ze kunnen worden gecombineerd met talloze niet-digitale vormen van onderwijs.

    Bovendien zijn er talloze andere vormen van e-learning, zoals videoconferencing en webfora.

    Video over pesten:

    Take A Stand - Against Bullying

    http://www.youtube.com/watch?v=0aZ5pjxTWOk

  • patrique

    ik wil graag thuis les want ik voel me heel slecht als ik op school ben waardoor ik soms zelf doordraai!(niet agressief)

    en gaat zo niet lukken en een aantal vragen.

    1 de kosten?

    2 kan het in mijn geval of niet?

    3 moeten mijn ouders steeds bij me zijn of kunnen ze ook werken?

    4 word je met een webcam in de gaten gehouden?

    het gaat nu echt (td) op school.

  • wele

    Patrique,

    Zoek hulp bij een maatschappelijk werker, pedagoog of RIAGG. Overleg het ook met je klassenleraar en eventueel met de directeur van je school en je huisarts. Sterkte.