Studenten willen colleges graag online

  • Geve

    Studenten willen colleges graag online

    Door Klaus Hoven • Sep 29th, 2008

    Wat zouden studenten liever doen: ’s morgens vroeg door de regen naar college fietsen of in de namiddag op de computer kijken wat ze gemist hebben? Vier op de vijf studenten zouden de colleges graag achteraf online kunnen inhalen.

    Dat blijkt volgens de website Insidehighered.com uit een onderzoek van de University of Wisconsin-Madison. Die vroeg meer dan zevenduizend van haar studenten naar hun mening over online colleges. Een groot deel had al eens colleges gevolgd die achteraf konden worden teruggezien.

    Met een overweldigende 93 procent wezen de studenten op het inhalen van colleges als het grootste voordeel. De helft vond het fijn om colleges later nog eens terug te zien, ongeveer zoals veel studenten hun syllabi bewaren. En het mag wat kosten. Zes op de tien studenten wilden best extra betalen voor de service.

    Ook in Nederland zetten steeds meer universiteiten colleges online. Zo liep tot voor kort het project Triple L van Wageningen Universiteit, de Vrije Universiteit en de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. De instellingen gaan ermee door. Ook de technische universiteiten delen hun colleges al.

    De opnames van colleges hebben onvoorziene voordelen, zegt projectleider Maaike van Leijen (UvA) van Triple L. Docenten kunnen de inhoud van hun colleges beter op elkaar afstemmen en elkaar feedback geven. Als het te snel gaat, kunnen studenten het hoorcollege stilzetten om een verwijzing van de docent op te zoeken.

    Op 11 november gaat de community OASE van start, waarin universiteiten en hogescholen kennis over webcolleges kunnen delen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat ze goed terug te vinden zijn?

    Nederlandse studenten, blijkt uit een evaluatie van Triple L, vinden de onlinecolleges ‘handig’ en ‘leuk’. Ze gebruikten ze om hun tentamens voor te bereiden en ter verdieping van de leerstof. Toch waren ze bijna unaniem van mening dat het live college nooit volledig mag worden vervangen door de onlineversie ervan.

    Relevante links:

    Insidehighered.com:

    http://insidehighered.com/news/2008/09/23/capture

    Triple L:

    http://www.triple-l-project.nl/triple-l/home.cfm

    OASE: http://video.surfnet.nl/info/webstroom/home.html

    Gelezen in de NHTV Insight (25 september 2008)

    http://74.125.77.132/search?q=cache:-2csT4SU6ZIJ:www.diginoot.nl/%3Fp%3D140+%22online+colleges%22+onderzoek+2008&hl=nl&ct=clnk&cd=11&gl=nl&client=firefox-a

  • Persson

    “Wat zouden studenten liever doen: ’s morgens vroeg door de regen naar college fietsen of in de namiddag op de computer kijken wat ze gemist hebben?”

    Studeren is ook in de kantine met medestudenten over de stof praten en samen opdrachten maken. Luiheid is de basis van zo'n systeem en derhalve is het systeem niet goed. Om er deugdzame burgers van te maken, dienen ze getraind te zijn in vroeg opstaan en discipline en zeker niet in uitslapen tot 14:00. En ik kan je voorspellen, dat ze online ook niet kijken. Welk systeem je ook bedenkt: je moet je hoe dan ook inspannen. Hetzelfde bij taalcursussen: cursisten schrijven zich enthousiast in, omdat het ze “wel wat lijkt” om Italiaans of Spaans te kunnen spreken, totdat de juffrouw wel verlangt, dat je woordjes moet leren. Dan haken er velen af.

    “Die vroeg meer dan zevenduizend van haar studenten naar hun mening over online colleges.”

    Dat is de kalkoen vragen, wat hij van Kerstmis vindt.

    “Met een overweldigende 93 procent wezen de studenten op het inhalen van colleges als het grootste voordeel.”

    Met die 7 procent wil ik verder.

    “De helft vond het fijn om colleges later nog eens terug te zien, ongeveer zoals veel studenten hun syllabi bewaren.”

    Geef hem dan alleen het recht terug te kijken, als hij geweest is of geoorloofd afwezig is, maar faciliteer geen luiheid.

  • Marto

    Meneer cable-casema snapt het alleen als je er een filmpje van maakt.

    Hij behoort waarschijnlijk tot de groep die ook niet in staat is ondertitels bij een film te lezen.