mbo uren

  • W W

    Mijn zoon heeft op school tegenwoordig een formulier die hij per week moet invullen. Er moet op komen te staan waneer hij welke les heeft bezocht. Dit vind ik al erg, hij moet zelf opschrijven waar hij geweest is. Maar hij moet ook nog eens een hanttekening van de desbetreffende docent halen. Nu heeft hij de afgelopen periode dit niet goed bijgehouden. geen handtekeningen verzameld puur omdat hij er op tegen is.

    Vandaag komt hij thuis met dat zijn stufi kan stop worden gezet als de inspectie hem pakt. Kan dit zomaar? dat hij verantwoordelijk is of hij het wel of niet bij houd? Het is niet zo dat hij verzuimt naar school te gaan, hij gaat elke dag..

    Groeten W

  • M Lavell

    “Vandaag komt hij thuis met dat zijn stufi kan stop worden gezet als de inspectie hem pakt.”

    Wat een warrig verhaal. Hoe oud is uw zoon? Welke opleiding volgt hij precies (welk mbo niveau)?

    “Kan dit zomaar? dat hij verantwoordelijk is of hij het wel of niet bij houd?”

    Ik heb er nog nooit van gehoord. Ook niet van een samenhang tussen aanwezigheidsplicht en studiefinanciering.

    Voor sommige uren/lessen geldt wel aanwezigheidsplicht die wordt ‘uitbetaald’ in studiepunten. Niet aanwezig betekent niet je punten halen. Dat leerlingen die aanwezigheid zelf moeten bijhouden vind ik op mbo niveau niet zo heel gek. Er zijn ook heel veel banen waar je zelf je uren bij moet houden. Hou je ze niet bij, dan krijg je geen salaris.

    Voor sommige opleidingen geldt bovendien een dwingen studie-advies. Als je niet voldoende punten haalt, dan mag je niet verder met de opleiding. En zo is het in theorie mogelijk dat het niet goed bijhouden van je aanwezigheid inderdaad leidt tot het niet af kunnen maken van je studie.

    Maar dat heeft allemaal niks te maken met ‘de inspectie’.

    Of is je zoon nog geen 18 en dus nog leerplichtig? (in dat geval heeft het weer niks met studiefinanciering te maken)

  • W W

    mijn zoon is 20 en doet een mbo opleiding, laatste jaar. (niveau 4)

    Overigens heb ik hem nog nooit over studiepunten gehoord.

    Maar dit alles heeft niks met inspectie te maken? dat die alles zomaar stop zet?

    W W

  • M Lavell

    Ik zou niet weten welke inspectie dat zou moeten zijn. De inspectie van het onderwijs controleert scholen, niet leerlingen. Leerplichtig is uw zoon ook niet meer, dus die heeft er ook niks mee te maken.

    Dat wil niet zeggen dat uw zoon nu rustig voort kan gaan met zijn gedrag. Het is best mogelijk dat er op de een of andere manier problemen kunnen ontstaan. Ik weet niet welke constructie die school (of wie ook) bedacht heeft rond die formulieren.

    Uw zoon zou zich daarover beter moeten informeren. Daar is hij oud genoeg voor, lijkt me.

    Je kunt het invullen van urenbriefjes vervelend en controlerend vinden, maar nogmaals: bij werkgevers gaat dat ook zo, compleet met het moeten vragen van een paraaf aan je chef. Zo gek is het niet om een dergelijk systeem op het mbo ook te gebruiken.

  • Dirk

    Veel MBO moeten de overstap nog maken naar studiepunten, misschien is de MBO van uw zoon nog niet zo ver.

    Dirk