Stage voor vroedkunde

  • Christiaens Erik

    Beste,

    Een vroedkunde in opleiding moet natuurlijk stages lopen, en moet een aantal handelingen doen. Daar is geen twijfel over mogelijk.

    Vraag.

    Mag een school in opdracht van een ziekenhuis een studente opleiding vroedkunde een stage opleggen die bestaat uit iedere dag 8 uur werken op de eenheid en vervolgens een aanwezigheid, met inslapende wacht opleggen en dit alle werkdagen van de week en dit 3 weken aan een stuk.

    Dit betekent dat de student in het ziekenhuis is van maandag ochtend 7 uur tot zaterdag ochtend 7 uur.

    Graag een antwoord.

    Bedankt en groeten

    Erik Christiaens

  • M Lavell

    Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen.

    De studie geneeskunde kent iets vergelijkbaars. Tussendoor (junior co-schappen, vrije keuze onderwijs), maar ook als structureel onderdeel van de opleiding.

    De duur: Twee jaar.

    http://www.amc.nl/index.cfm?pid=2561

    Je hebt het maar makkelijk met je vroedkunde.

  • Persson

    Dat lijkt meer op een onbezoldigd dienstverband dan stage. Het leeraspect moet voorop staan. Voor vervanging richte het ziekenhuis zich tot een uitzendbureau.

  • Marto

    Volgens mij mag dit niet op deze wijze. Je hebt recht op een ‘normale’ werkweek. Alleen dan is de vraag wat een normale werkweek is. Een normale werkdag is in principe 8 uur en een wachtdienst geldt volgens mij als een ‘volledige’ dienst.

    In de jaren 80-90 speelde dit probleem ook. Toen was het probleem is de structuur in een ziekenhuis. Artsen zoiets als: ik moest, in mijn opleiding, 90 uur per week werken en nu zul jij dit ook. Studenten geneeskunde werd verteld dat ze hun studie niet af konden maken als ze niet hieraan meededen. Veel studenten kozen eieren voor hun geld. Ik hoop niet dat het nog steeds gebeurt.

  • M Lavell

    Zeker wel. En betaald krijgen ze ook niet.

    Daar kun je als je aan de zijlijn staat polemieken over schrijven, maar als je er middenin zit, dan zit er niets anders op dan mee te doen. Het is onderdeel van de opleiding namelijk. Je bent afhankelijk van het oordeel van je stagegever voor je slagingskans.

    Overigens is dat laatste ook zo als je via het mbo een stage doet en ook daar gebeuren wel eens dingen die volgens arbeidsvoorwaarden niet kloppen. Dit afhankelijkheidsprincipe maakt eisen stellen lastig.

    Laten we het zo zeggen: Het mag zolang stagiair en stage gever er een akkoord over hebben. Er is geen autoriteit bevoegd om van bovenaf in te grijpen.

  • Brulboei

    Vroedkundige?????????

    Volgens mij heet dat “verloskundige”.

    Een vroedkundig is een boer die vast gelopen varkens uit de modder trekt.

  • Marto

    Er gebeuren kennelijk niet genoeg ongelukken om dit te kunnen veranderen.

    Aan het einde van de week is het waarschijnlijk meer wroeten dan vroeden, bevroed ik.

  • Snuffeltje

    :D:D:D

    Leuk uitgelegt

  • henkemann

    Ik denk ook wel dat dat mag zelf loop ik stage bij Google optimalisatie bedrijf sevenmiles