vraagje

  • patricia

    mijn dochter heeft een dictee gehad met 12 woorden.. Nu kwam ze thuis met een onvoldoende omdat er 3 kleine foutjes in zaten.. Maar als ik ga rekenen kom ik toch uit op een 6 of zie ik dat verkeerd.

    mijn dochter zegt als je 12 woordjes goed heb krijg je een goed

    als je 11 woordjes goed heb krijg je een ruim voldoende.

    als je 10 woordjes goed heb krijg je een voldoende.

    en alles onder de 10 krijg je gewoon een onvoldoende.

    Dit is toch raar of ben ik nou de enige die dit raar vind..

  • ¥ Lotje ­­¥

    en alles onder de 10 krijg je gewoon een onvoldoende.

    ***************************************************************

    Nou als dat zo is wat je dochter zegt dan zie ik het toch zo van:::

    12-3=9

    Dus onder de 10…… dus onvoldoende.

  • Brestiek

    Nee, klopt, sommige methoden hanteren (terecht) deze normering, klopt gewoon.

  • patricia

    oke nou dan ben ik de enige die het raar vind

  • ¥ Lotje ­­¥

    Hoe zo zie jij het anders dan??

    ze heb toch 3 fouten . alles wat er onder komt is onvoldoende. Naar mijn inzicht heb ze er 9 goed . Is toch minder dan de 10!!!!!!!!! Wat vind jij er raar aan dan???

  • patricia

    ik vind het een rare telling zo komen kinderen alleen maar aan onvoldoende's

    ik weet ook wel dat 12 - 3 = 9 maar ik vind het gewoon raar dat ze zo tellen.. Dus je mag eigenlijk nooit meer dan 2 fout hebben anders staat je hele rapport vol met onvoldoende's

  • M Lavell

    Dat is het verschil tussen een gewogen beoordeling en gewoon botweg fouten tellen (10-1=9). En nee, dat betekent niet dat de meeste kinderen dus een onvoldoende halen. De weging komt meestal juist voort uit het feit dat de meeste kinderen niet meer dan 2 fouten maken in een dergelijke toets.

    Dat gaat natuurlijk fout als je tijdens het leren denkt dat je met 7 van de 12 woordjes een voldoende kunt halen.

    Overigens: als dit een so vreemde talen uit het vo is, dan is er nog een andere verklaring. Stel het proefwerk is 3 x zo groot. Daar moeten 36 woordjes geleerd worden en dan geldt wel 1 fout een punt. Het so dient als voorloper om te kijken of je op de goede weg bent. Als je dan in 12 woordjes al meer dan 2 fouten maakt, heb je een probleem als je 36 woordjes moet leren. Dat probleem moet wel duidelijk worden bij het so.

  • Marto

    Een docent is vrij zelf de cesuur te kiezen. Dus als hij vindt dat je minimaal 10 woorden goed moet hebben is alles minder dan 10 goede woorden onvoldoende.

    Soms is de cesuur 100%. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zwemdiploma. Je kunt zwemmen of niet. Als je maar half kunt zwemmen, zul je helemaal verdrinken.

  • J.

    De norm die hier geldt is 80%. Als je deze haalt wordt er van uitgegaan dat je de stof voldoende beheerst.

    9 goed is 75%;

    10 goed is 83%.

    Dit is een gangbare normering voor het basisonderwijs.