vrijwilligers voor kindertehuis Haiti gezocht

  • Ella

    Voor een kindertehuis in Haiti ben ik nog steeds op zoek naar vrijwilligers die voor minimaal 4 weken (liefst langer) daarheen willen om kinderen van 4 - 7 jaar Nederlands te leren (training in Nederland door onderwijskundige).

    Daarnaast zoek ik mensen die de kinderen tot 4 jaar extra aandacht willen geven (helpen bij leren zitten/staan/lopen, stimuleren tot spelen etc.).

    We willen graag mensen met pedagogische achtergrond, die emotioneel stabiel in de schoenen staan.

  • Persson

    Kinderen in Haïti Nederlands leren? Wat moeten ze daarmee?

  • Ella

    De meeste van deze kinderen worden geadopteerd door Nederlandse ouders. Zij hebben een aanzienlijke achterstand t.o.v. hun leeftijdsgenootjes hier (niet alleen de taal, maar in hun gehele ontwikkeling). Door hen alvast wat Nederlands te leren, en daarmee dus ook hen kennislaten maken met het fenomeen ‘leskrijgen en geconcentreerd moeten zijn’ proberen we dit een klein beetje in te halen. De kinderen genieten erg van dit stukje extra aandacht.

  • Persson

    Zou je daar niet mee wachten dan totdat de adoptie geëffectueerd is? Wanneer die niet doorgaat dan zit het kind met kennis, waar het niets aan heeft. Bovendien is het beter in het eigen land op te groeien, zeker als de ouders nog leven. Veel adoptiekindere krijgen later moeilijkheden in Nederland.

  • Ella

    Het is voor deze kinderen al helemaal zeker dat zij naar Nederland komen, het duurt alleen erg lang. Sommigen van hen hebben al maanden hun nieuwe Nederlandse achternaam, maar nog steeds geen paspoort, waardoor zij niet weg kunnen.

    En ja, natuurlijk is het voor een kind beter om bij de eigen ouders in het eigen land op te groeien. Helaas is dat voor een groot aantal kinderen niet mogelijk en dan is internationale adoptie voor hen een laatste kans om op te groeien in een liefhebbend gezin.

    Maar mijn intentie was niet een discussie over adoptie te starten (daar is een apart forum voor). Ik zoek mensen met een pedagogische achtergrond die deze kinderen een beetje van hun tijd en energie willen geven.

  • Persson

    Armoede vind ik geen reden voor adoptie.