Selectie einde groep 5

  • Emma

    Op school lijkt het erop dat de leerlingen aan het eind van groep 5 al worden geselecteerd qua vervolgonderwijs. Een van de groepen lijkt bijvoorbeeld gericht op HAVO-niveau en een andere op VMBO niveau. Volgens mij wordt het niveau van het begrijpend lezen gebruikt als selectie.

    Ik vind dit een erg jonge leeftijd om al over te gaan tot deze verdeling van de groepen en heb er veel moeite mee.

    Ook de politiek heeft zich ingezet om d.m.v de basisvorming voor gelijk onderwijs te zorgen tot 14-jarige leeftijd (niet met al te veel succes) .

    Op deze school lijkt men op 9-jarige leeftijd al bezig om groepen in te delen qua vervolgonderwijs zonder de ouders hiervan op de hoogte te brengen.

    Mag dit zomaar ???

  • M Lavell

    Ja, dat mag. Vooral omdat de conclusie die je trekt een beetje voorbarig is. Het is niet de basisschool die bepaalt waar de leerlingen terecht komen, maar de school voor het vo.

    Ik denk dat het zinnig is om op school te vragen waarom men selecteert. Daar moet beleid van zijn. Laat me raden: er is iets over leesniveau en lesaanbod. Minder zijstappen en meer begrijpend lezen misschien. In theorie is het ook nog mogelijk dat de school wel degelijk afspraken heeft met scholen voor vo over selectie bij de aanvang van groep 6. Maar dat moet ergens staan. Vraag er naar en vraag naar het beleid op papier. Dan weet je waar je het over hebt.

    Overigens mag een school veel, maar dat betekent niet dat de ouders daarmee akkoord moeten gaan. Je hoeft het je niet te laten overkomen. Maar om dit soort selectie aan je eigen kind voorbij te laten gaan, moet je heel precies weten wat er aan de hand is. Vermoedens zijn niet genoeg.

    Omgekeerd: de regel ‘wie zwijgt stemt toe’ gaat onverminderd op. Ouders moeten dus wel iets zeggen en doen om te laten blijken dat ze het er niet mee eens zijn. En als dat zo is, dan kan de school het niet zomaar doorvoeren.