Wie heeft ervaring/informatie over zij-instromen

  • Marto

    Je hebt gelijk, niet iedereen is geschikt voor het onderwijs. Ik ben blij dat jij je draai hebt gevonden.

  • Miriam

    Nou Erwin,

    Je bent er niet wijzer op geworden volgens mij. Ik heb je vraag en de reacties gelezen omdat ik zelf ook graag wat persoonlijke ervaringen zou horen van zij-instromens, aangezien ik ook overweeg het (basis) onderwijs in te gaan (vanuit de wetenschap).

    Wie er neerkijkt op wie of niet is in elk geval niet mijn vraag. Ik vraag me af waar je je op moet voorbereiden als je een zij-instroom traject overweegt, hoe je aan een geschikte plek komt, tegen welke dingen je aanloopt als je als zij-instromer aan de slag gaat en of ervaringsdeskundige zij-instromers nog tips hebben. De algemene informatie van werkeninhetonderwijs heb ik uitgebreid doorgenomen, het gaat me echt om ervaringen.

    Mocht jij inmiddels wijzer zijn geworden (of iemand anders die dit leest), dan hoor ik het graag.

    Alvast bedankt en succes met je carriere in het onderwijs.

    Miriam

  • Marto

    Wat ik het moeilijkst heb gevonden is dat je je moet aanpassen aan het kennisniveau van je leerlingen en de pedagogische kennis die je nodig hebt. Bovendien moet deze kennis geïntegreerd worden.

    Je wordt vanaf het eerste moment uitgeprobeerd en je hebt het, zeker in het begin, niet in de gaten, omdat je nog erg met jezelf bezig bent.

    Je weet niet wat voor soort docent jezelf bent en de leerlingen dus ook niet en daar wordt sterk op gereageerd.

    Je wordt door de leerlingen niet geloofd, omdat je je (nog) niet als een docent gedraagt.

    Je hebt nog niet het ‘gereedschap’ om een groep te sturen.

    Veel van deze zaken zijn niet uit een boekje te leren en leer je alleen door het te gaan doen. Doorzettingsvermogen heb je hard nodig.

    Mijn tips

    Zorg dat de inhoud van lessen die je gaat geven correct is.

    Zorg dat je een goede en kritische begeleider vanuit de school krijgt, die je kan steunen en waarop jij kunt bouwen.

    Video begeleiding kan zeer nuttig zijn.

  • Peter

    Bedankt Marto,

    Dit is een goed inzicht lijkt mij. Ik schrok van de reaktie van Roos. Wat een arrogantie. Dus, je moet als zij-instromer goed op je leerlingen letten, dat lijkt mij zeer logisch want zij zullen én mogen je uitproberen; maar dat je dan óók nog je collega's in de gaten moet houden… is wel erg.

    Ik volg je raad op, zoals je beschreven hebt.