Wie heeft ervaring/informatie over zij-instromen

  • Erwin

    Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die uit het bedrijfsleven komen en als docent zijn gaan werken. Zelf werk ik in de chemie en ik wil graag mijn chemische en natuurkundige kennis overdragen als docent in de 2e graad maar ik heb nog geen onderwijsbevoegdheid. Ik weet echter niet of dit financieel mogelijk is, zijn er wellicht regelingen die het makkelijk maken om over te stappen?

    Vriendelijke groet,

    Erwin

  • Theo

    Bezoek eens deze webpagina's:

    http://www.werkeninhetonderwijs.nl/leraar_02_02_alginfo.html

  • roos

    Ja ik

    prof.worden uitgekotst door zij instromers

  • Marto

    Roos, het is mij niet duidelijk wat jij hiermee zeggen wil.

    Ik ben van oorsprong ook een zij-instromer en ik heb het prima naar mijn zin.

  • roos

    ja logisch profs worden uitgekotst door zij instromers.

    profs worden uitgekotst in het onderwijs

    men heeft liever geen ervaring dan wel ervaring.

    daar waar je met meer dan tien jaar onderwijservaring op de proppen komt krijgt men de slappe lach.

  • Marto

    Dit zal deels jouw ervaring zijn.

    Ik weet dat er schoolbesturen zijn of waren die liever een assistent aannemen dan een docent, omdat dat goedkoper is. Deze trend is ook weer aan het keren, omdat goedkoop hier duurkoop is gebleken.

    Een zij-instromer heeft soms meer specifieke vakkennis, maar de pedagogische en didaktische kennis moeten dan bijgeschoold worden. Als de zij-instromer een tijd (een aantal jaren) in het onderwijs heeft gewerkt zijn de niveaus van kennis vaak weer gelijk. De docenten onderling wisselen hun kennis gewoon uit. Het neerkijken van de een op de ander heb ik nooit meegemaakt.

  • roos

    neerkijken…

    tuurlijk kijkt de de universitair docent neer op de HBO docent

    tuurlijk kijkt de HBO docent neer op de MBO docent

    natuurlijk kijk ik neer op de zij instromer

  • Marto

    Alleen wat je over jezelf zegt is waar

  • roos

    Nee hoor

    das niet waar

  • Gerard

    Wat een onzin allemaal.

    Goede docenten zijn schaars is mijn mening. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Mijn ervaring in het onderwijs is dat er veel geklaagd wordt. Nu werk ik weer in het bedrijfsleven, veel geld, meer geld en keihard werken. Zekerheid heb je niet en dat risico levert meer geld op.

    Veel docenten weten niet wat werken is.

    Groet G