christelijk ROC

  • Dianaatje

    Hallo, onze zoon gaat na de vakantie naar een christelijk ROC maar wat is precies de ondergrond van zo'n school? Heet het alleen in naam christelijk of verschilt het in onderwijs geven ook wezenlijk van openbare scholen?

    Op de basisschool doen ze ook echt iets met hun christelijke overtuiging maar ik geloof niet dat ze op het voortgezet onderwijs nog bidden o.i.d?

    Weet iemand dat?

  • mw.lutetia

    u zit op het verkeerde prikbord!luut

  • mw.lutetia

    sorry,ik maak een vergissing!

  • Pierlala

    Wat goed dat je je die vraag gaat stellen als je zoon al op de school ingeschreven staat! Of bent u zo een moeder die zijn zoon lekker vrij laat en hem zelf laat kiezen. In dat geval kunt u het hem natuurlijk ook zelf vragen ;)

    Wel mevrouw, om u vraag te beantwoorden; dat hangt helemaal van de school af. Ik ken openbare scholen die meer godsdienstonderwijs aanbieden dan enkele christelijke scholen en ik ken christelijke scholen die nog 2000 jaar geleden leven. Op uw vraag kan ik dus geen direct antwoord geven behalve: ga eens langs de school, bekijk de site eens, praat eens met wat mensen.

  • Persson

    Volgens mij zit jij dat zelf.

  • Persson

    Van belang is, dat de leerling en de ouders de christelijke identiteit onderschrijven. Vaak stellen ze bepaalde kledingeisen en wordt het eerste uur begonnen met een gebed.

  • Pierlala

    Ach ja, de christelijke identiteit, nog zo een nietszeggend containerbegrip.

  • Natasja

    Dat kan heel erg verschillen.

    Bij de ene christelijke ROC wordt er buiten de kerstviering bijna niets aan het geloof gedaan.

    Terwijl op een ander ROC de dag wordt begonnen met bijbelverhaal en gebed, aandacht wordt besteed aan alle christelijke feestdagen, bepaalde kledingvoorschriften gelden en waar uitsluitend christelijke docenten werkzaam zijn.

    Dus geef ik je hetzelfde advies als voorgaande mensen: neem contact op met de school, bekijk de website, praat met mensen (docenten, leerlingen, ouders van leerlingen) over de school.

  • coordinator

    Een ROC is een mbo-school, waar je pas naar toe gaat nadat je op het voortgezet onderwijs een aantal jaren hebt doorgebracht. Uit de vraag maak ik op dat het kind naar het VO gaat.

    Sommige ROC's - m.n. de AOC's - kennen een verticale opbouw en hebben ook een vmbo-afdeling (=V.O.)

    Naarmate de leerlingen ouder worden, zal de identiteit van de onderwijsinstelling minder gebonden zijn aan de traditionele uiterlijke gebruiken.