blijven zitten echt nodig?

  • goi

    Dagelijks thuis drie uur lezen kan helpen.Gebruik daarvoor leuke stripboeken of heel leuke of mooi geschreven kinderboeken van de bibliotheek, die hij zelf mag uitzoeken. Geeft dat niet genoeg resultaat in een jaar, dan kan zitten blijven een goede oplossing zijn.

    Als hij blijft zitten, kan hij tijdens de rekenlessen gaan lezen, liefst op de gang, zodat hij niet wordt afgeleid..

    Ook kan het misschien helpen als hij gaat chatten via internet. Dan moet hij ook lezen en dat is leuk om te doen.

  • Anita

    Van de laatste reactie krijg ik toch wel wat kriebels. Een kind iedere dag 3 uur thuis laten lezen? Je bent zeven jaar oud, komt om 15.30 thuis uit school en moet dan twee uur lang lezen. Om 17.30 mag je eten. Om 18.15 ga je op naar je laatste uurtje lezen en daarna is het alweer bedtijd. Arm kind!

    Verder ben ik er persoonlijk helemaal op tegen om het kind dan maar tijdens de rekenlessen te laten lezen. Een vak waarin het kind wel goed scoort, dat het daardoor waarschijnlijk ook leuk(er) vindt, laten zitten voor iets dat niet zo goed gaat? Wat een frustratie zal dat opleveren.

    Volgens mij is het toch het belangrijkste om ook plezier te houden in het lezen oefenen. Dit kan idd via chatten, maar dan wel graag met mensen die ‘standaard nederlands’ kunnen schrijven. Verder gezellig samen lezen met een ouder of oudere broer zus. Bijvoorbeeld om beurten een bladzijde. De ene bladzijde kan snel en houdt het kind ook bij het verhaal, de andere bladzijde is dan de oefenbladzijde. Zo zijn er nog veel meer leuke manieren te bedenken.

  • marloes

    Je bent als ouders altijd degene die uiteindelijk beslist om een kind te laten zitten.

    Leerkrachten geven een advies, dat vast ergens op gebaseerd is. (en niet alleen op een AVI-niveau) Scholen moeten zich namelijk verantwoorden richting Inspectie wat betreft de zittenblijvers. Leerkrachten geven dit advies vast niets voor niets. Op de school waar ik heb gewerkt, kregen ouders die hun kind tegen advies van de leerkracht het kind toch wilden laten overgaan, een contract te tekenen, waarin ze dit expliciet vermeldden. (wij hadden er ook al problemen met gehad, ouders die vroegen waarom hun kind niet was blijven zitten, terwijl ze dat zelf eerder niet wilden)

    Leerlingen komen vaak béter uit een schooljaar zitten blijven dan dat ze door zouden gaan en alsmaar op de tenen moet lopen en achter de feiten aan lopen. Vaak zijn kinderen die wat zwakker zijn, ook niet makkelijk te motiveren thuis wat te doen en levert dit ook strijd op met de ouders. (misschien niet in groep 3, maar later wel!

    Succes met je beslissing!

  • roos

    U bent zelf ook met de PABO bezig.

    dat maakt u alwetend.

    wat vervelend dat u op basis van uw PABO de school in twijfel brengt.

    Ja zitten blijven is noodzakelijk

  • roos

    misschien kan moeder zelf wel niet lezen

    veel lezen van jongs af aan kan alleen maar bijdragen tot goede leesvaardigheden.

    Kinderen die niet kunnen lezen zijn rechstreeks het gevolg van ouders die niet voldoende voorlezen en lezen met hun kind

  • roos

    Zwakke leerling is voor akkoord

    het kweken ervan niet

    in huidig tijdsbeeld word er teveel tijd aan zwakke leerling besteed hetgeen tot

    grote maatschappelijke gevolgen kan leiden daar het overgemotiveerde kind gedemotiveerd raakt en zijn gedrag gaat aanpassen naar het zwakke kind.

    U ziet deze ontwikkeling al vele jaren gaande is daar het ook met de uitstroom hoger onderwijs nederland geen bijzonder hoogstandje is.

    Ons eigen land blijft ver achter.

  • roos

    Onderzocht door wie?

    Maslow?

    Gordon?

  • Janus

    Hoi Sandra,

    Het is al weer vakantie geweest, hopelijk nog goed gekomen?

    Tip: Oefen zo veel mogelijk lezen met je zoontje, totdat hij bij het klassen niveau aan kan sluiten.

    Tot dan, veel succes en eventueel een gesprek aangaan met de docent.

    Gr. Bob

  • AnitaB

    Hai Sandra, wat een bekend verhaal! Alleen mijn Gijs blijft wel steken bij AVI . Verder is hij inderdaad een kei in rekenen en andere bezigheden op school. Ben nu ook ontzettend boos dat me vanmiddag verteld werd dat hij GEWOON groep 3 nog eens over moet doen en niet over gaat naar groep 4, einde discussie! Er viel niets aan te veranderen. Gijs wordt in november 8 jaar en dat zou voor hem betekenen dat hij bij kinderen van 5,6 jaar in de klas zit. Ik vind het de schuld van de school dat ze “deze”kinderen niet op het AVI 2 niveau kunnen brengen, volgens mij is dan een groep van 30 kinderen met 1 juf in de klas veel te hoog gegrepen. Ze leggen het probleem als het ware bij de ouders neer terwijl ze zelf duidelijk niet genoeg tijd aan onze kinderen hebben besteed, zo blijkt! Ben nu zelfs bezig met het uitkijken naar een andere school met minder kinderen in de klas, morgen ga ik daar heen voor een gesprek, kijken of dit beter is voor hem. Ik voel me ontzettend machteloos in deze situatie en doe geen oog dicht. Maak ik de juiste beslissing voor mijn kind? Je weet het pas achteraf.

  • Misdefinitie

    De AVI is voor lezen wat de kijkwijzer voor beeldmateriaal is: een advies op basis van een indicatie. Het is gebaseerd op gemiddelden en dus alles behalve zaligmakend. Daarom is het werkelijk van de zotte dat een dergelijke indicatie keihard gebruikt wordt om uw kind te laten doubleren.

    Bedenk dat de basisschool propvol herhaling zit en dat blijven zitten in principe niet snel noodzakelijk is. Laat dat niet zomaar toe. U heeft gelijk dat de school ervoor dient te zorgen dat het kind op het juiste niveau komt. De mentaliteit van een jaartje aanrommelen en aan het einde van het schooljaar tegen de ouders zeggen dat het kind beter kan blijven zitten is zeer kwalijk.

    De voornaamste vraag is wat uw kind nodig heeft om mee te kunnen komen in groep 4. Indien dat niet onoverkomelijk veel is, zal het eeuwig zonde zijn om groep 3 over te doen.