blijven zitten echt nodig?

  • Sandra

    Hallo!

    Ik vroeg me af wat de huidige onderzoeken zijn t.a.v. de winstpunten van doubleren in groep 3. Mijn zoon scoort onvoldoende in lezen (zit nu pas op AVI1), is een kei in rekenen maar de school vindt nu dat blijven zitten de beste of enige oplossing is. Als hij over zou gaan met deze achterstand, dan zou hij de gehele schoolperiode een achterstand behouden op de rest van de groep, aldus de school.

    Ik ben het er niet mee eens. Ben zelf ook met de pabo bezig en zie dat mijn zoon juist met sprongen voorwaarts gaat in lezen en spelling, en zou hem graag nog wat meer tijd willen geven (uiteindelijk is het nog geen grote vakantie!). Ik lees zelf AVI 3 met hem en merk dat hij in alle rust thuis de boekjes leest en begrijpt waar het over gaat.

    Mijn voorstel ligt nu mij de directie van de school. Wat me boos maakt is dat je als ouder geen enkele inbreng hebt in de uiteindelijke beslissing.

    Wat zijn uw ervaringen hiermee?

    Mvgr,

    Sandra

  • Brulboei

    Als is bewezen dat een leerling normaal tot goed kan presteren, in alle vakken, maar het niet doet, is doubleren terecht.

  • Persson

    En je zegt zelf: dan blijft hij de rest van zijn lagereschoolperiode achter de stof aan hollen. Dan lijkt het me beter een jaar over te doen en daarna altijd iets voor te liggen.

  • J.

    Hoe komt het dat hij dan een achterstand met lezen heeft?

    Ik zou daar eens met de school over spreken.

  • Marto

    Een minimum aan leesvaardigheid is vereist voor groep 4, omdat hij anders niet alles zou kunnen doen. Zaakvakken, zoals bijvoorbeeld biologie.

    Een leesniveau kan in korte tijd sterk veranderen, als er voldoende aandacht aan besteed wordt.

    Ik denk dat overgaan beter is, omdat hij anders voor de vakken, waar hij nu wel goed in is, gedemotiveerd raken kan. Bovendien denk ik dat een uitdaging sterk motiverend kan werken.

  • Brulboei

    Een mooi voorbeeld hoe je zwakke leerlingent kweekt. Ik ben in iedergeval blij dat ik dergelijke beslissingen bij mijn kinderen 20 jaar geleden NIET hebt genomen. De ervaring leerd dat ze veel beter af zijn bij blijven zitten en goed mee kunnen als overgaan en niet meer mee kunnen met leren.

    Beter een keer blijven zitten dan jaren je kind jaren stof moeten laten leren waar hij/zij nog niet aan toe is of niet snapt, dat is pas slecht en demotiverend.

  • Marto

    Wat je beweert, is niet waar.

    Zitten blijven werkt niet motiverend. Bovendien is dit onderzocht en het blijkt dat veel leerlingen op de verkeerde gronden blijven zitten. Ontwikkelingen gaan vaak in sprongen en het kan zijn dat over een maand de situatie heel anders is.

    Ik vind het verkeerd dat leerlingen die op slechts één gebied achterlopen alles opnieuw zouden moeten doen.

    Natuurlijk moet je dit soort gevallen individueel bekijken en beslissen.

  • Anita

    Wat mij betreft zou de redenering inderdaad andersom moeten zijn. Schiet de leerling er iets mee op als hij blijft zitten? Wanneer er maar een vak is dat achterblijft zal het kind daar extra hulp voor moeten krijgen. Uit het verhaal begrijp ik dat er dan misschien wel ‘maar’ AVI 1 beheersing is, maar dat het instructieniveau wel hoger ligt. Zeker na extra lezen en oefenen zou het kind dus gewoon in groep 4 kunnen instappen.

  • thea

    ik heb zo veel wat ik hier op kan antwoorden… voorbeelden dat bij mijn zoontje op school een kind over gaat naar groep 4 met een lagere leesscore als av1!!!

    kinderen die een E scoren op spelling en overgaan naar groep 4

    zo kan ik nog wel even door gaan.

    naar mijn idee is het einde zoek. Ze bekijken alles vanuit een andere invals hoek ga je denken en maatstaven zeggen mij niets.

    desondanks blijft het voor ons ook moeilijk als de beslissing van overgaan wel in onze handen komt te liggen. Groep 4 gekozen, met av1 dus en een hoop motivatie.

    ons kind is heel blij…. wij heel zorgelijk over school aangezien de klas ook nog eens uit 32 kinderen gaat bestaan.

    we kunnen hem begeleiden, maar zal ook moeten.

    we hebben een kind met dyslexie in de bovenbouw ook hem helpen we.

    hij leest inmiddels av9 . we komen er wel.

  • Nicole

    Alleen blijven zitten omdat een kind nog niet de AVI heeft gehaald die wordt verwacht eind groep 3 is geen geldige reden! Er zal vast meer aan de hand zijn…hoe is hij sociaal-emotioneel? Dat is vaak ook een extra punt waardoor men beslist kinderen te laten doubleren. Ik kan me niet voorstellen dat een school een kind laat zitten alleen op lees'probelemen'. Ik heb kinderen in groep 4 gehad die ook AVI 1 hadden bij binnenkomst, maar met handelingsplannen (dagelijks) en thuis oefenen kwamen ze uiteindelijk op AVI 4 en zelfs een kind op AVI 6!